2505
Sök

El eller hybrid?

2 Inlägg
28 april
Trådstartare
#1
Jag försöker hjälpa mina föräldrar att hitta en bil som kan ersätta deras nuvarande Volvo XC70.

De funderar på en elbil (möjlighet att installera laddbox finns; de har även solpaneler på taket) men de är rädda att laddning ska vara tidskrävande och krångligt vid långresor. En hybrid är ett möjligt alternativ men ser ut att vara dyrare både vad gäller inköp och service/underhåll och hybrider har (väl?) ofta dubbelt så många problem (eftersom de har två separata drivpaket).

Kan någon hjälpa oss att hitta rätt?

Idealbilen är en mellanstor SUV eller kombi med rymligt bagage där det finns plats för hundbur. Den får gärna ha fyrhjulsdrift.

Tips på konkreta modeller, allmänna råd och länkar till källor med bra information emottages tacksamt!

52 Inlägg
28 april
#2
Har själva en Toyota RAV4 Plug In hybrid 2020 som vi varit nöjda med.
Går ca 75 km på en laddning sommartid och ca 50 km vintertid, beroende på körstil.
Går även snålt i det vanliga hybridläget ( när sladdladdade elen är slut)

Sedan finns ju de nyare (från 2024) VAG plug in hybriderna VW Tiguan (suv)och Skoda Superb IV (combi) som skall gå ca 110 km på en laddning sommartid och de kan även snabbladdas 50 kW men... VAG bilarna är väl inte lika driftsäkra som Toyotan.

Sedan kan det ju, som du skrev, vara dumt att köra omkring med två system

2 Inlägg
28 april
Trådstartare
#3
KenthIJ2 skrev:
Har själva en Toyota RAV4 Plug In hybrid 2020 som vi varit nöjda med.
Går ca 75 km på en laddning sommartid och ca 50 km vintertid, beroende på körstil.
Går även snålt i det vanliga hybridläget ( när sladdladdade elen är slut)

Sedan finns ju de nyare (från 2024) VAG plug in hybriderna VW Tiguan (suv)och Skoda Superb IV (combi) som skall gå ca 110 km på en laddning sommartid och de kan även snabbladdas 50 kW men... VAG bilarna är väl inte lika driftsäkra som Toyotan.

Sedan kan det ju, som du skrev, vara dumt att köra omkring med två system

Tack för svaret. Var tvungen att googla VAG smile. Det är alltså Volkswagen?

Har ni haft några problem med er Toyota RAV4 Plug In hybrid eller har den alltid fungerat som den ska?

52 Inlägg
28 april
#4
BennyFernando skrev:
KenthIJ2 skrev:
Har själva en Toyota RAV4 Plug In hybrid 2020 som vi varit nöjda med.
Går ca 75 km på en laddning sommartid och ca 50 km vintertid, beroende på körstil.
Går även snålt i det vanliga hybridläget ( när sladdladdade elen är slut)

Sedan finns ju de nyare (från 2024) VAG plug in hybriderna VW Tiguan (suv)och Skoda Superb IV (combi) som skall gå ca 110 km på en laddning sommartid och de kan även snabbladdas 50 kW men... VAG bilarna är väl inte lika driftsäkra som Toyotan.

Sedan kan det ju, som du skrev, vara dumt att köra omkring med två system

Tack för svaret. Var tvungen att googla VAG smile. Det är alltså Volkswagen?

Har ni haft några problem med er Toyota RAV4 Plug In hybrid eller har den alltid fungerat som den ska?

Vår RAV 4 har funkat utan anmärkning. Bara servat och kört.
Dock tog 12V batteriet slut nu i påsk men då var det orginal och vi har kört bilen 15.000 mil.
(nytt kostade 1.340 på Biltema)
Har varit ett par återkallningar för uppdateringar av datan men det har Toyota fixat smidigt.
Toyota har ju även bra begagnat garantier och brukar vara väldigt måna om sitt "driftsäkra" rykte så under de tio åren jag kört olika Toyota hybrider så har min lokala Toyotahandlare/verkstad varit väldigt hjälpsamma och tillmötesgående

Better than God \o/
1 886 Inlägg
5 maj
#5
För mig förefaller hybrider vara totalt onödiga om du inte regelbundet kör över 40 mil per dag.
Alla nackdelarna med en fossilmotor är ju kvar, tex service (olja, oljefilter osv).
Senast redigerat av MrTurbo (5 maj )

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

3 729 Inlägg
6 maj
#6
Jag vet inte det jag.
Kör våran familjekombi-hybrid (ej plugin) på 0.4ish.
Visst kunde jag köra en plutteplutt bil med samma förbrukning ungefär, men vi är 5 i familjen.
Servas inget mer än vanlig fossilbil.

Vettiga elbilar kostar för mycket, och är för osäkert kort. Än.
Toyota-hybrider är synnerligen välbeprövade över 20år.  Jag är inte testpilot-typen.

3 098 Inlägg
6 maj
#7
Man får ju räkna på den totala milkostnaden och räkna med servicekostnader, ev. avbetalning, osv.

Toyota är väldigt driftsäkra, men jag föredrar komforten i en Kia t.ex.
Bara att provköra några modeller, men du bör hålla dig till Asiater.


Better than God \o/
1 886 Inlägg
26 maj
#8
Mossan1 skrev:
Jag vet inte det jag.
Kör våran familjekombi-hybrid (ej plugin) på 0.4ish.
Visst kunde jag köra en plutteplutt bil med samma förbrukning ungefär, men vi är 5 i familjen.
Servas inget mer än vanlig fossilbil.

Vettiga elbilar kostar för mycket, och är för osäkert kort. Än.
Toyota-hybrider är synnerligen välbeprövade över 20år.  Jag är inte testpilot-typen.

Osäkert kort? Ehe? Första elbilen byggdes 1881. (Ja på 1800-talet) Var har du den osäkra biten? :-)
Som sagt om man inte regelbundet kör över 40 mil per dag ser jag inte vart problemet skulle ligga.
Och man slipper all service och problem en fossilmotor för med sig.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

7 701 Inlägg
27 maj
#9
Toyota RAV-4 är nog en av marknadens bästa bilar, men den matchas väl av Honda CR-V:
Ska ni ha en stor hundbur så är det nog bara nämnda bilar som kommer ifråga.
Likaså om ni värdesätter driftsäkerhet och VERKLIGA driftkostnader.
Passa er för europeiskt i allmänhet och VAG i synnerhet.
Koreanernas långa garantier är lockande, men enligt bekanta värdelösa när det kommer till kritan.

2 Inlägg
för 4 timmar sedan
#10
torsen skrev:
Toyota RAV-4 är nog en av marknadens bästa bilar, men den matchas väl av Honda CR-V:
Ska ni ha en stor hundbur så är det nog bara nämnda bilar som kommer ifråga.
Likaså om ni värdesätter driftsäkerhet och VERKLIGA driftkostnader.
Passa er för europeiskt i allmänhet och VAG i synnerhet.
Koreanernas långa garantier är lockande, men enligt bekanta värdelösa när det kommer till kritan.

Instämmer på detta. Koreanerna måste du serva enligt exakt miltal/år. Bilen får inte gå 1 mil över intervallet då börjar KIA sura till gällande garantier... Toyota kan man missa servicen osv. om du dessutom servar den på Toyota får du 10års garanti på väldigt många delar även om man har missat förgående service.

Dock så är asiatiska bilar ganska burkiga och steget från XC70 kan möjligtvis kännas stort i det avseendet.

3 098 Inlägg
för 3 timmar sedan
#11
Kia är egentligen inte konstigare än något annat märke vad gäller garanti.
Krävs bara att teknikern kan bekräfta att X del är defekt.
Jag har personligen aldrig fått bakslag på ett garantiärende, och då snittar jag väl 3 felsök om dagen. smile

Vad gäller att gå över servicen så stämmer inte det heller.
Visst, kör du motorras och har gått 1000 mil över service - ja då kan det bli knivigt, även med goodwill.
Utan att säga alldeles för mycket så dömde jag ut en Kia för ett tag sen - omfattande rep av motorn.
Gått nästan 600 mil över senaste service - inga problem då det ej hör till något som oljan kan påverka.


3 126 Inlägg
för 3 timmar sedan
#12
Ny eller begagnad Tesla model Y är väldigt mycket för pengarna och fungerar bra på långresa. När ni tittar på bagaget kolla gärna frunken (lastutrymmet under motorhuven) med och lyft på luckan i golvet i bakluckan. Rymlig bil till bra pris.


Väldigt få laddar sina plug-in hybrider just för att det är en massa extra jobb för väldigt få km på el om man inte handlar de allra senaste modellerna, dessutom så har man dubbla drivlinor med massa komplexa system, avgasrening, servicekostnader etc.


4 263 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Varför inte behålla XC70 istället?

Jag tror inte dina föräldrar kommer spara några pengar direkt på att byta.

XC70 har ju dessutom utmärkt komfort.

El eller hybrid blir ju bara lönsamt om man kör många mil per år.


Hybrid eller inte beror ju det med på körsätt.

Pendlar man 10 km/dag under veckan och sen drar husvagn hela helgen så skall man ju klart ha hybrid istället för el.

Pendlar man 10-15 mil om dagen så skall man ha ren elbil.


En spekulation från min sida: Dieselbilarna ligger som dyrast nu när dieseln är billig. Den kommer gå upp ganska mycket dom närmaste åren och då kommer dieselbilarna tappa i värde snabbt.

Dina föräldrars XC70 är i dagsläget extremt eftertraktad, så passa på att sälja den nu om ni ändå vill byta bil.

Beg elbil och även en hel den nya är iskalla på marknaden idag.
Så skall man köpa bil och behålla i 10 år hade jag köp en begagnad men ändå relativt ny elbil.



Sök