Är dessa tu de enda alternativen frun kan tänka sig?
Näe.. Men utbytet av begagnade bilar är väldigt litet i den prisklass hon eventuellt har möjlighet att köpa en bil i, hon har väl tänkt köpa nåt nyare och bättre senare när hon har möjlighet att ta ett lån. Men just nu och i den här prisklassen är som sagt utbytet inte så stort, utan då är det dom 2 bilarna jag har sett som ser någorlunda vettig ut.
Bilar runt 150-200k finns det ju hur mycket som helst utav ute på marknaden. Jag utgår förresten ifrån att Outbacken är en 2.0 bensindriven eftersom du inte skrev något om diesel. Subaru i all ära gällande driftsäkerhet men dieselmotorer visade sig vara något dom inte är något vidare bra på att konstruera.
I det aktuella prisspannet tipsar jag om bensindrivna HRV och RAV4, bägge mycket pålitliga och av samma biltyp som XC60.
Både sant och osant. Sant är att HRV och RAV4 är mycket pålitliga kvalitetsbilar. Osant är de är av samma typ som XC60. XC60 är ju en mindre kombibil på styltor - INTE en SUV(som den marknadsförs som). XC60 är även kosmetiskt stylad för att likna en SUV - men är lik förbannat en kombibil.
För att den har börjat krångla lite för mycket, bland annat ser det ut som att det läcker in diesel i oljan, och sen behöver dessutom partikelfiltret bytas och det kostar 35,000:-.. Då man inte vet varför det kommer in diesel i oljan och om det kommer hjälpa med nytt partikelfilter eller om det behövs ytterligare reparationer, så känns det lite för kostsamt att lägga så mycket pengar på en bil som är så pass gammal och har gått så långt, så det kändes bättre att sälja den och köpa nåt annat...
Diesel i oljan tyder ju på dåliga kolvringar, det löser inte ett DPF byte.
Kör tills den rasar och skrota den sen så ingen fattig stackare blir lurad att köpa denna bilen.
Varför skulle jag slå ett rör genom DPF och köra tills den rasar?! Nu får du ju ge dig....
Jag har haft bilen inne på verkstad flera gånger, dom är medveten om problemen på den och det är chefen där som sagt att han kan tänka sig att köpa bilen billigt.
Diesel i oljan tyder ju på dåliga kolvringar, det löser inte ett DPF byte.
Kör tills den rasar och skrota den sen så ingen fattig stackare blir lurad att köpa denna bilen.
Varför skulle jag slå ett rör genom DPF och köra tills den rasar?! Nu får du ju ge dig....
Jag har haft bilen inne på verkstad flera gånger, dom är medveten om problemen på den och det är chefen där som sagt att han kan tänka sig att köpa bilen billigt.
Ett rör igenom DPFen löser problemen med högt mottryck. jag antar att ni har problem med detta eftersom DPF skall bytas.
Kolvringsbyte är dyrt. Och det är väldigt svårt för en köpare att upptäcka att den blandar diesel i oljan, helt omöjligt om man bytt motorolja nyligen.
Så jag skulle säg att det är stor risk att någon oärlig kränger bilen vidare utan att berätta om dessa fel som kanske kostar mer än bilen är värd att reparera.
Så av den anledningen säger jag att kör den tills den rasar och skrota sedan, istället för att någon stackare med dålig ekonomi köper den och sedan står utan bil.
Men han som har verkstaden kanske är en ärlig person och lagar bilen, isåfall ser jag inga problem med att sälja den vidare.