3122
Sök

Sälja bil på blocket. Tips.

704 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Vad har ni för faktiska tips som är värda att tänka på när man säljer bilar på Blocket.

Till exempel: "Sätt priset 5000 över det du vill sälja den för så du verkar schyst när du går ned i pris"

Min s60 är till salu och redan börjat få in en massa idioter som tror att hjullager byter man när man åker till däckfirman.

Professionell hatare

704 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Vad jag trodde var ett bra tips var att inkludera all nödvändig information i annonsen så att dom som vill köpa inte behöver ställa en massa frågor. Men man kanske ska göra motsatsen?

Dom som har snackat med mig här i forumet vet att jag hatar dom som lurar oskyldiga människor. Lösningen är ju då att vara ärlig, men man får mindre personer som vill köpa bilen, och dom som skulle normalt sett bli lurade prutar istället ned priset som att dom är proffs.

Så jag tror att bästa möjliga annonsen är:

"Går bra, SoV däck. MoK. Pendlarbil går utan problem. Besiktad och skattad."

Men jag mår så illa över såna inlägg för man vet ju att dom alltid ljuger, och sen spenderar man 1 timmar hos säljaren att identifiera felen han/hon ljuger om bara för att få höra "Men va? Det visste jag inte big_smile"

Jag köpte min s60 för 4 år sedan vetandes att den behövde kamrem, termostat och annat. Dom var ärliga då vi knöt an väldigt väl. Inget problem att betala 18 000kr.

Men idag då jag har bytt ut i princip hela bilen så får jag frågetecken kring mitt satta pris.

"27500kr för en bil som jag måste byta styrleder på inför nästa besiktning? Nä då får du 20 000kr".

Ska man bara ljuga och vara så jävlig man bara kan? Eller ska man vara ärlig rakt igenom?

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
för 5 timmar sedan
man får bara vara beredd på att trycka av samtalet och blocka när det är sånna där som vill ha bästa priset kompis.  och sålla den hårda vägen innan man ens lägger ner energi..

har en polare som ofta får hjälpa andra att sälja bilar pga alla idioter.    han är helt rätt person till sånt han har noll tålmod och exploderar direkt..    vilket löser problem fort både via mail telfon och irl.  smile

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
för 5 timmar sedan
Givetvis ska du vara ärlig.

704 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
man får bara vara beredd på att trycka av samtalet och blocka när det är sånna där som vill ha bästa priset kompis.  och sålla den hårda vägen innan man ens lägger ner energi..

har en polare som ofta får hjälpa andra att sälja bilar pga alla idioter.    han är helt rätt person till sånt han har noll tålmod och exploderar direkt..    vilket löser problem fort både via mail telfon och irl.  smile

Fick det här meddelandet nu:

"Blir bra.
Vänta måste sälja så länge då.
Vi kan göra en snabb smidig affär!?"

?

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
för 2 timmar sedan
Blanke skrev:
Growe skrev:

Fick det här meddelandet nu:

"Blir bra.
Vänta måste sälja så länge då.
Vi kan göra en snabb smidig affär!?"

?

haha ja någon har använt google translate helt klart smile

Kör fort så hinner inget hända...

704 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Märkte också att många företag skriver till mig. Men när jag kollar upp deras domäner så har dom nyss blivit registrerade, och adresserna går till udda ställen i södra sverige.

Professionell hatare

Forummoderator
26 504 Inlägg
för 1 timme sedan
Nu var det länge sedan jag sålde något på just Blocket, men personligen föredrar jag att vara ärlig i mitt säljande, och då menar jag överärlig, nästan irriterande ärlig.
Ty någonstans inbillar jag mig ändå att ärlighet fortfarande varar längst, och ett exempel på detta var när vi skulle sälja V70:in. Den hade tjänat oss väl men hade mot slutet stora problem, och ett tag var jag nästan inne på att skänka bort den men gav det ändå ett försök. Så, jag listade upp alla problem jag kände till i annonsen, men inkluderade också allt som var bytt.
Mycket handlar ju om jämnvikt, så lite balanserade det ju upp att man ändå har försökt sköta om fordonet i fråga.

När det då kom en spekulant så var jag än en gång brutalt ärlig, och berättade om bromsarna som satt fast och mina försök att rätta till oljeläckagen och att den puffade blårök när man startade, men jag kunde också visa upp en pärm med kvitton och alla möjliga andra papper som backade upp mina kostnader. Så, det blev också ett handslag och försäljning.

Någon månad senare såg jag att bilen var till salu, nu med skuren motor. Hade den nyare ägaren hört av sig och gnällt eller velat häva köpet? Nej, faktiskt inte. Tur, ja kanske. Eller så var det min ärlighet som spelade in. Svårt att säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

704 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Nu var det länge sedan jag sålde något på just Blocket, men personligen föredrar jag att vara ärlig i mitt säljande, och då menar jag överärlig, nästan irriterande ärlig.
Ty någonstans inbillar jag mig ändå att ärlighet fortfarande varar längst, och ett exempel på detta var när vi skulle sälja V70:in. Den hade tjänat oss väl men hade mot slutet stora problem, och ett tag var jag nästan inne på att skänka bort den men gav det ändå ett försök. Så, jag listade upp alla problem jag kände till i annonsen, men inkluderade också allt som var bytt.
Mycket handlar ju om jämnvikt, så lite balanserade det ju upp att man ändå har försökt sköta om fordonet i fråga.

När det då kom en spekulant så var jag än en gång brutalt ärlig, och berättade om bromsarna som satt fast och mina försök att rätta till oljeläckagen och att den puffade blårök när man startade, men jag kunde också visa upp en pärm med kvitton och alla möjliga andra papper som backade upp mina kostnader. Så, det blev också ett handslag och försäljning.

Någon månad senare såg jag att bilen var till salu, nu med skuren motor. Hade den nyare ägaren hört av sig och gnällt eller velat häva köpet? Nej, faktiskt inte. Tur, ja kanske. Eller så var det min ärlighet som spelade in. Svårt att säga.

Ärligheten gjorde nog så att den blev såld, och förblev såld.

Jag ska ge ärligheten ett ärligt försök. Om ingen nappar efter 1 månad så kanske jag gör om och skriver "fungerar perfekt maskinellt. SoV, MoK. Besiktad + skattad". Ur ett rent experimentellt syfte.

Professionell hatare

704 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hur brukar ni göra när någon kommer och försöker pruta er genom taket då?

Jag har alltid varit schysst gällandes prutning. Vet jag att det kostar 2000kr för att åtgärda felet kan jag säga "Men dra av 2000kr från priset då för att täcka verkstaden." och då lyser ögonen alltid upp.

Och hur brukar ni göra med däcken?

Jag har relativt nyinköpta Hakkapelitas till bilen som jag inte vill bli av med, bästa däcken jag någonsin haft. Kan också ha däcken på bilen jag ska köpa i utbyte. Skrev i annonsen att för 4000kr får man med vinterdäcken då dom kostade 8000-9000kr. Men dom nya sommardäcken på alufälgar medföljer.

Professionell hatare

Forummoderator
26 504 Inlägg
för 1 timme sedan
Blanke skrev:
Hur brukar ni göra när någon kommer och försöker pruta er genom taket då?

Jag har alltid varit schysst gällandes prutning. Vet jag att det kostar 2000kr för att åtgärda felet kan jag säga "Men dra av 2000kr från priset då för att täcka verkstaden." och då lyser ögonen alltid upp.

Och hur brukar ni göra med däcken?

Jag har relativt nyinköpta Hakkapelitas till bilen som jag inte vill bli av med, bästa däcken jag någonsin haft. Kan också ha däcken på bilen jag ska köpa i utbyte. Skrev i annonsen att för 4000kr får man med vinterdäcken då dom kostade 8000-9000kr. Men dom nya sommardäcken på alufälgar medföljer.

Nu kan jag inte tala för alla andra men min grundregel är att säljaren (alltså du i det här fallet) ska vara nöjd, och köparen ska vara nöjd.
Bestäm dig för ett pris och gå inte under det, så enkelt är det.

Är det däck du vill behålla så är ett alternativ att skaffa sämre däck med fälgar så bilen åtminstone rullar. Då behöver du inte krångla, eller riskera att bli av dem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
för 51 minuter sedan
Jag hade aldrig kontaktat en annonsör som skriver följande som annonsens inledning:
"Kontakta inte mig för att du är "nyfiken". Läs annonsen. Inse att det är vad du söker efter, kontakta mig för en tid. Inte intresserad av att träffa 20 människor som alla försöker pruta eller säga att man inte är intresserad."

Det är liksom inte ett svårfunnet eller eftertraktad entusiastfordon som säljs utan en 24 år gammal 140hk S60 med diverse skavanker.

Sök