Goffen skrev:
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !
Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.
Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...
samma är aldrig blivit stående i någon vw iof inte heller någon annan bil jag är rätt målmedveten så inget stoppar min bil så länge det är en möjlighet att på något sätt få liv i den.. jag köpte min polo 2018 jag har förvisso haft lite fel. men den har rullat sedan en månad efter köpet optimerad hård körd och inte behandlad som en bil borde bli om jag ska vara ärlig..
men jag tror inte jag lagt mer än ett par tusen på reservdelar. det sista nu är bakre bromsoken skivor och belägg. 3e uppsättning skivor bak som jag vet om ett par var nymonterade när jag köpte den och jag har bytt en gång och har en ny uppsättning ligger och väntar.
men det är ju småpengar med ok så var det under 3k för skivor belägg och 2st bakre ok allt nytt så klart.
och det är derför jag valde min polo för jag vet att reservdelarna är biliga till vw och tillgången är stor.. det är samma delar på så många olika modeller från vw skoda audi och seat. dom krånglar inte till saker.
jag kör cirka 2500mil varje år och detta är det dyraste jag någonsin köpt i resevdelsväg.
sen har det varit en turbotrycks reglering som pajat och oljefilterhållaren/oljekylaren som sprack så bilen började läcka glykol.. men den kostade 500kr och tog en timme att byta. det är det felet som varit närmast att strandsätta mig.
annars har den rullat på väldigt bra förvånade bra hade sämre förväntingar på bilen om jag ska vara ärlig.. motorn är stark och go och bilen är lagom stor och smidig för det jag behöver den till
sen har jag även en Seat arosa är istort sätt som en lupo och en polo 6n samma delar från tex golf mk2/mk3 har tex golf vr6 fjäderben fram gula ställbara koni på den.. det som varit på den bilen sedan 2012 är några tändkablar och 2glödlampor.. det är verkligen allt...
tror jag bytte skivor en gång på den för dom började bli lite vissna.. efter att ha stått och nu är det dags igen efter att stått stilla för länge.. nya på tradera kostade 120kr

även en Audi a2 det är ju istort sätt en polo 9n med aluminiumkaross mycket delar fungerar till den från tex min polo ;-)
ja det gör ägandet väldigt billigt även om saker går sönder..
tror inte jag når i närheten av 10k i reservdelar sedan 2012 på alla mina vw bilar. inkl service..