4714
Sök

Motor tappar kraft

4 Inlägg
Igår 07:37
Trådstartare
#1
Citroën berlingo multispace HDi 2015.
Går ok när man startar och kör efter ett par mil tappar motorn kraft,med lite gas går det att hålla bilen runt 70km på plan väg. stannar jag stänger av motorn en stund så går den ok igen ett par mil. Verkstäder har gett upp. Bytt glödstift nyttpartikelfilter ny AD blue, service på motor och bytt kamrem. Står att det är motorfel reparera bilen.
Ad blue byttes i mars. partikelfiter i juni. service och byte glödstift gjordes efter problemet att motorn tappar kraft. Verkstan tar bort alla felkoder men varningslampan triangeln lyser

4 Inlägg
Igår 08:51
Trådstartare
#2
wallson skrev:
Citroën berlingo multispace HDi 2015.
Går ok när man startar och kör efter ett par mil tappar motorn kraft,med lite gas går det att hålla bilen runt 70km på plan väg. stannar jag stänger av motorn en stund så går den ok igen ett par mil. Verkstäder har gett upp. Bytt glödstift nyttpartikelfilter ny AD blue, service på motor och bytt kamrem. Står att det är motorfel reparera bilen.
Ad blue byttes i mars. partikelfiter i juni. service och byte glödstift gjordes efter problemet att motorn tappar kraft. Verkstan tar bort alla felkoder men varningslampan triangeln lyser

Startmotor bytt också nyligen

3 913 Inlägg
Igår 09:28
#3
Glödstiften jobbar bara innan start och skulle inte påverka en redan startad motor.
Samma med startmotorn.

Ad Blue tillsätts EFTER motorn, men fel däri skulle kunna begränsa motorn av miljöskäl, men då med tydlig felkod på att så är fallet.

Felbeskrivningen för tankarna till turbotryckreglering, eller kanske något med EGR.
Men utan felkoder kan man bara spekulera.
Lyser en varningslampa finns felkod.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:32)

4 Inlägg
Igår 13:16
Trådstartare
#4
Varningstriangeln med utropstecknet
lyser men inga diagnos felkoder kommer upp när väl tagit bort alla koder men triangeln lyser fortfarande.
Citroën vill byta datorn dvs cpu.

Fri fart för ett fritt folk!
14 963 Inlägg
Igår 13:40
#5
vad är det för felkoder innan dom tas bort?

och då inte bara ecun utan alla moduler.

bränsletillförsel är en sak som kan strula   att den helt enkelt suger upp skräpet i tanken derför går den normalt en stund sen börjar den gå dåligt stänger man av den skiten åker av filtret i tanken och den går en stund..

bromsgivare    finns ju oftast 2 idagens bilar   om den tappar den signalen så kan den dels  göra så bilen inte går att gasa med i huvudtaget men även att den går ner i limp mode. 

bara några av sakerna jag tänker på direkt när jag läser detta..  om det skulle vara ecu  skulle det fungera att kyla ner ecu och då ska bilen gå normalt en stund     typ kylspray på den för att försöka komma fram till om det är en kall lödning eller någon komponent som ballar ur när den blir varm.

Kör fort så hinner inget hända...

3 200 Inlägg
Igår 14:39
#6
Med vad har man försökt att läsa ur felkoder?
PSA brukar nämligen sätta felkoder för minsta lilla, framförallt om man har ett varningsmeddelande i clustret.


Fri fart för ett fritt folk!
14 963 Inlägg
för 22 timmar sedan
#7
Jesper328 skrev:
Med vad har man försökt att läsa ur felkoder?
PSA brukar nämligen sätta felkoder för minsta lilla, framförallt om man har ett varningsmeddelande i clustret.

min sambos lillebror har en 308a 1.6turbo och han sa att han inte hade några felkoder och bilen gick i limpläge..  han ringde mig med datorn inkopplad och efter 30min säger han att det står Lean på¨felkoderna..  jag vart skapligt trött på honom då han nyss sagt att det inte fanns felkoder..  och mycket riktigt gick bilen mycket bättre efter en nollning..   så vad alla ser som en felkod är mest troligen annat än vad vi som hålls lite med bilar.   

sen är det en fransk bil så ibland behöver man läsa dom med deras dator.    på min 407 går det tex inte att nolla värmaren utan oem verktyget smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#8
Jag har ju inte fått vars med, men jag ska åka tillbaka och fråga vilka cider som dök upp och eftersom inte varningstriangeln slocknar, men det kommer inte upp något på skärmen.

Forummoderator
18 374 Inlägg
för 1 timme sedan
#9
Den får nog köras med utrustning inkopplad i flight mode som loggar allt.

Som nämnts: Glödstift och startmotor har inte med saken att göra. De ska bara starta motorn...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök