6007
Sök

Däck

8 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej och
Gotta Nytt År
Kanske låter konstigt men jag vill veta
Jag har däck 205/55/16 eller 215/55/16 på min bil. Vad händer om jag tar profilen 65 istället för 55 på profilen??

388 Inlägg
för 3 timmar sedan
Ditt däck får högre rullomkrets.
Från 215/55/16 till 205/65/17 skiljer det 30mm ø.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

8 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tack, jo det tänker jag också.. Men hur 'farligt' är det i sig... mätaren visar mindre korrekt så klart.

388 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hastighetsmätaren kommer förmodligen att visa korrekt hastighet istället.
Jag vet inte hur trångt det är i framvagnen på en TREK, men jag tror risken är minimal att däcket kommer att ta i någonstans.
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)

3 925 Inlägg
för 2 timmar sedan
Kolla registreringsbeviset vad det är för orginaldimension på bilen, och leta sedan upp hemsidan däckomvandlingstabell och mata in alla uppgifter.

Omkretsen ska vara inom +/- 5% från orginalet för att vara både lämpligt och lagligt efter väg.

Att sedan många kört med mer skillnad än så i åratal utan att åka fast eller få besiktningsanmärkning gör det inte lagligare.

388 Inlägg
för 1 timme sedan
Mossan1 skrev:
Kolla registreringsbeviset vad det är för orginaldimension på bilen, och leta sedan upp hemsidan däckomvandlingstabell och mata in alla uppgifter.

Omkretsen ska vara inom +/- 5% från orginalet för att vara både lämpligt och lagligt efter väg.

Att sedan många kört med mer skillnad än så i åratal utan att åka fast eller få besiktningsanmärkning gör det inte lagligare.

225/45R17 på TS bil enligt Transportstyrelsen.
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)

Forummoderator
18 391 Inlägg
för 1 timme sedan
Över 6% skillnad så svaret är: Nej.

Sök