5326
Sök

Start problem audi a4

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
jag har problem med att bilen inte alltid startar trots ny startmotor.
Symptom:
När jag vrider på nyckeln händer ibland ingenting alls (ingen klick, ingen snurr).
Så fort motorn snurrar ett varv (t.ex. vid rullstart eller om motorn rör sig lite) så startar bilen direkt efteråt.
Vid ett tillfälle startade bilen när jag försökte mäta om det fanns 12 V på den lila styrkabeln till startmotorn(solenoiden), där jag hade mätarens minus mot motorblocket.
Jag har testat att sätta startkabel mellan batteriets minus och motorblocket, men det hjälpte inget.
Startmotorn är ny (Ridex 2.0 kW).
Övrigt:
Bilen är en audi a4 b7 2006 2.0 tdi bpw
Batteriet är laddat.
När felet uppstår hörs inget alls från startmotorn.
När bilen väl har startat fungerar den normalt.
Detta börja ske direkt efter jag har bytt startmotorn.
Som ni kanske vet sitter startmotorn på en jätte jobbigt plats under bilen som jag inte når om jag inte höjer bilen så det är lite jobbigt att kolla om den lila kabel till solenoiden ger ström för det verkar alltid hända när jag inte är hemma.
Jag brände föra startmotor genom att försöka starta bilen medans den var i växel så kanske kan det vara en kabel som är bränt?
Är det någon med samma bil/motor som haft liknande problem?
Kan det vara jordkabel/jordpunkt, lila styrkabeln eller något annat som bara får kontakt när motorn rör sig?
Alla tips och erfarenheter uppskattas

3 231 Inlägg
för 2 timmar sedan
Startmotor fungerar u.a. tills att du råkar bränna den.
Du har dragit en extrajord från batteriet utan att det hjälper.

Startmotorer fungerar i regel väldigt simpelt och kräver inget mer än B+ och tillslag, jord fås allra oftast genom fästet.
Har du inte råkat tabbat dig med B+ eller råkat skada kabel till tillslaget så skulle jag säga, efter min erfarenhet med dessa produkter, att ditt fel heter Ridex.

Trist att startmotorn sitter illa.
Du skulle behöva belasta tillslaget för att se att du får kräm där när du vrider om för start.
Kan du bekräfta att du har strömming där varje gång även fast startmotorn är död så har du hittat felet.

Rekommenderar reman eller skroten för att hålla kostnaderna nere.
Billig elektronik till bilar är 50/50.

* Voff voff *
11 158 Inlägg
för 2 timmar sedan
Min jobb-bil, en Transporter -18, började strejka sporadiskt vid start för några veckor sedan. Visade sig vara glapp i kabeln för styrströmmen. Den såg helt okej ut, men när vår mekaniker provade att dra i kabeln så lossnade den direkt ur kontaktstycket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tack, jag såg faktiskt att tillslagskabeln är lite sönder men borde den inte aldrig starta då och inte ibland. För det händer aldrig när bilen är varmt bara när den är kallt. Dock tror jag att det är dehär för att när jag skulle mäta strömmen till tillslagkabeln så satt jag ju in en metalsak och då fick den kanske kontakt och då startar den. Jag ska försöka få problemet när jag är hemma så jag kan felsöka den. Tack så mycket ni båda för svar

Brådhis skrev:
Min jobb-bil, en Transporter -18, började strejka sporadiskt vid start för några veckor sedan. Visade sig vara glapp i kabeln för styrströmmen. Den såg helt okej ut, men när vår mekaniker provade att dra i kabeln så lossnade den direkt ur kontaktstycket.

3 Inlägg
för 20 minuter sedan
Trådstartare
Också de första dagarna funkade bilen de var bara direkt när jag satt på den att den inte funkar men när jag mätte med mätaren så funkade det ju och nu så ser det ut så att det bara blir värre och värre

Sök