för 1 timme sedan
Trådstartare
Hejsan forumet. Jag har en VW golf 2015 som gått ca 9000 mil utan större problem och lämnade in den på service i veckan. Verkstaden(Mekonomen) sa att jag behöver byta bromsbelägg bak, men även bromsok höger bak. Allt som allt landade offerten på runt 10k för ett nytt ok och belägg.
Bilen blev godkänd (utan anmärkning) på besiktningen för drygt två månader, men jag har märkt av ett missljud på höger baksida sedan några veckor tillbaka. När jag backar så kan det gnissla en del och vid körning under 50 km/h låter det som ett skrapande ljud och hjulet blir väldigt varmt.
Jag har ägt bilen i drygt 1 år och hunnit köra ca 1500 mil på ett år, men det här är också min första bil så jag är väldigt grön i dessa frågor. Så jag har två funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
1) Är verkstadens rekommendation att byta både bromsbelägg och bromsok rimlig? Eller räcker det med bromsbelägg?
2) Är offerten på 10k ett rimligt pris eller är det i överkant? Jag har skickat ut prisförfrågningar till andra verkstäder och väntar på svar.
Tack på förhand!
Ange bilmärke, modell och årsmodell direkt i rubriken utöver en kort och tydlig beskrivning av problemet.