4267
Sök

Eget avgasystem saab 9-5

32 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Tjena
Mitt avgassystem på min saab 9-5 läcker precis efter mittendämparen, de låter ingen vidare och det luktar inte särskilt gott när man står still/backar och får in avgas i kupén. Jag har lyckats lösa en ny mittendämpare billigt men jag vill att bilen ska låta lite högre än orginal.

Jag tänker mig något mindre dämpare bak än orginal men jag stöter på lite problem med upphängningen. De sitter inga fästen på den mindre dämparen och jag har inte tillgång till svets.
Att köpa nån ?sportdämpare? som är gjord för denna bilen är inte ekonomiskt försvarbart, jag vill göra det så billigt som det går.

Har ni några bra tips hur jag ska kunna hänga upp det?
Tack på förhand?
Senast redigerat av Hakans20 (för 5 timmar sedan)

2 382 Inlägg
för 15 timmar sedan
Innan någon annan hinner före så passar jag på att ställa frågan om det gäller en 95 eller 9-5? Hela olika bilar och det blir alltid förvirring här när detta nämns.

4 018 Inlägg
för 7 timmar sedan
Oavsett om det är en klassisk Saab 95 eller semimoderna Saab 9-5:
Upphängningar finns ju som färdiga universaldelar i många sorter.
Lite kreativitet så löser det sig nästan alltid.

Hade själv Saab 95 -75 och körde grejer i för mina div projekt för länge sedan.
Ganska rymlig.
Den hade bara ljuddämparen på tvären fram och rakt rör bakåt. Då sjöng V4 motorn ut fint utan att vara allt för högljudd vid vanlig körning.
Den var faktiskt 7 sitsig långt innan begreppet "MPV" fanns.
Ett extra säte man fällde upp i skuffen.  Inga säkerhetsbälten till det, vad jag minns, men ...  Använde det aldrig.

Men jag antar TS har en 9-5.

32 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Innan någon annan hinner före så passar jag på att ställa frågan om det gäller en 95 eller 9-5? Hela olika bilar och det blir alltid förvirring här när detta nämns.

Det gäller en 9-5 -02. Jag ursäktar mitt slarv. Bytte nu?

Fri fart för ett fritt folk!
15 085 Inlägg
för 5 timmar sedan
jt säljer annars 3" till din saab har förmig att det inte är helt utlösa priser på en halvsats utan racekisse

Kör fort så hinner inget hända...

32 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Growe skrev:
jt säljer annars 3" till din saab har förmig att det inte är helt utlösa priser på en halvsats utan racekisse

I runda slängar 5 loppor? det är han inte värd. Jag hade hoppats på att komma undan under 1500.
Jag löser mellandämpare för 600kr så bakdämpare å lite ändrör osv max en tusenlapp tänkte jag mig

Sök