7435
Sök

Behöver mina bromsskivor och belägg bytas? (Bilder)

107 Inlägg
torsdag 09:10
Har det inte gjorts något med bromsarna på 6år lär man ju minst behöva ta isär, rengöra och eventuellt smörja upp visa delar av bromsarna, något som man i min värld borde göra varje gång man byter däck.

Haft bilar i familjen som rullat >20000 mil med original bakbromsar.
Men har också fått bytt bromsar bak på en Hyundai vid 3000mil där ett ok krävade ihop.
Senast redigerat av nucken (torsdag 09:16)

16 Inlägg
för 1 timme sedan
Turbosuper skrev:
Ingen eller möjligen liten förbättring: KANSKE har rosten luckrats upp en liten aning så att metall syns igenom, men svårt att avgöra, kan vara inbillning.
Det är ett rostfärgat band, ca 30 % av skivbredden.

När handbromsen hålls dragen i 50 km/h tar den överhanden och bilen bromsar in (med gaspedalen nedtryckt), det tar ca 6-7 sek tills bilen stannat.
Jag upprepade detta 5-6 ggr, även från 60 km/h.
Jag funderar på att upprepa detta senare, det kanske är vad som krävs?

Kan tillägga att inbromsningen skedde kontrollerat och odramatiskt, som en normal medelstark inbromsning.
Och det räcker inte för att slipa bort rosten på skivorna.
Jag provade även att i 50 km/h släppa gasen, frikoppla och hålla handbromsen maximalt dragen, det blir exakt samma resultat.

16 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
Gäller det endast bromsar bak så kan du aktivera handbromsen medan du kör i lägre hastigheter.
Bilen kommer pipa och skrika, men den kommer att lägga an bromsarna bak tillräckligt för att putsa till skivorna.

Jesper328 skrev:
Om jag utför en sådan manöver så brukar jag hålla mig runt 40-50km/h när p-bromsen skall aktiveras.
Man får alltså hålla upp knappen hela tiden.
Kör typ 10sek x 5 och kontrollera sedan hur skivorna ser ut.

Vilka bilar har du har utfört den manövern på? Äldre bilar?
Dvs att du kunde köra med drivning på hjulen och bromsa samtidigt?

Sök