7421
Sök

Volvo s80 startar ej

6 741 Inlägg
Igår 17:08
Du måste alltså mäta spänningen på batteriet när du vrider om tändningsnyckeln!
Vad har du för spänning då???

18 Inlägg
Igår 17:24
Trådstartare
jaka54 skrev:
Du måste alltså mäta spänningen på batteriet när du vrider om tändningsnyckeln!
Vad har du för spänning då???

Ska testa de nu återkommer..

18 Inlägg
Igår 19:05
Trådstartare
Får dessa felkoder efter att radera dom jag hade tidigare och haft bilen avstängd ca 30 min.

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252950/252950-ed4a5a61f128ef75c7178070faf54ce7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252950/252950-1e7b64f8543cf87b032e6203f5121459.jpg

4 033 Inlägg
för 16 timmar sedan
Om vi förutsätter att batterispänningen inte störtdyker när det läggs belastning på det, så skulle jag kolla noga så alla säkringar är hela.
Börja med dom stora huvudsäkringarna.
Dom tar stora delar av elsystemet var. Skulle också kunna förklara symptomen.

Men är batteriet användbart och alla säkringar hela är det antingen ett jordfel, råttäten kabel, speciellt CAN kabel eller en större CAN-nod som inte är med längre.
T.e.x CEM enheten. Man kan tyvärr inte kastbyta sådana med annan bil på Volvo. Dom är superkinkiga på sådant i systemet. Dom mindre tex DDM kan funka (ibland) Men absolut inga huvudenheter.

Edit: En 2002 Volvo har relän på CEM man kan byta medelst att bara dra av dom som en sockel. Reläfel är fullt möjligt.
Volvo 2005 och nyare har lödda relän och då är det omständigare. Men pålitligare.
Senast redigerat av Mossan1 (för 16 timmar sedan)

21 Inlägg
för 12 timmar sedan
Tjo! Mycket fel i dina bilder där - Men det som jag direkt reagerar på är CEM 1C05 30 - Signal to low.

Det är alltså konstant spänningen från 12V batteriet till CEM (Huvuddatorn) som är för låg/saknas.
Jag hade börjat med att kolla 60Amp säkringarna som sitter i motorurmmet. Om jag minns rätt så är det två st som föder CEM.  Inte ovanligt att dessa går om man startat med startkablar.

http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Volv … n_3_39.pdf

Sidan 8 kan du ser vart de stora säkringarna sitter, och på sidan 7 kan du se att reläet CMI5 ligger mellan säkringarna och CEM.

18 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Branx skrev:
Tjo! Mycket fel i dina bilder där - Men det som jag direkt reagerar på är CEM 1C05 30 - Signal to low.

Det är alltså konstant spänningen från 12V batteriet till CEM (Huvuddatorn) som är för låg/saknas.
Jag hade börjat med att kolla 60Amp säkringarna som sitter i motorurmmet. Om jag minns rätt så är det två st som föder CEM.  Inte ovanligt att dessa går om man startat med startkablar.

http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Volv … n_3_39.pdf

Sidan 8 kan du ser vart de stora säkringarna sitter, och på sidan 7 kan du se att reläet CMI5 ligger mellan säkringarna och CEM.

Kollat dessa säkringar och alla är hela..

21 Inlägg
för 9 timmar sedan
Då är det dags att börja mäta vid CEM, verifiera att du har spänning på de inkommande 30-Matningarna.
Och att mäta spänningen vid batteriet under "crank" Alltså när du försöker starta bilen.

Är det något annat som är gjort / bytt i bilen i samband med att den slutade starta?

18 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Branx skrev:
Då är det dags att börja mäta vid CEM, verifiera att du har spänning på de inkommande 30-Matningarna.
Och att mäta spänningen vid batteriet under "crank" Alltså när du försöker starta bilen.

Är det något annat som är gjort / bytt i bilen i samband med att den slutade starta?

Har mätt på 2 rödsvarta kablar in i cem och får 12,4 volt där med tändning av. När jag var å rykte i kablarna/kontaktstycket in till cem så gick den starta via nyckeln men alla lampor å instrument var fortfarande stendött. Har även kollat kontakten till cem ser fint ut och tagit ut cem boxen och såg inte ut som den skumme vara bränd nånstans.

Allt detta hände efter att jag bytt höger drivaxel och batteri bilen var sten död..

18 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Branx skrev:

Har mätt på 2 rödsvarta kablar in i cem och får 12,4 volt där med tändning av. När jag var å rykte i kablarna/kontaktstycket in till cem så gick den starta via nyckeln men alla lampor å instrument var fortfarande stendött. Har även kollat kontakten till cem ser fint ut och tagit ut cem boxen och såg inte ut som den skumme vara bränd nånstans.

Allt detta hände efter att jag bytt höger drivaxel och batteri bilen var sten död..

4 033 Inlägg
för 5 timmar sedan
Vad är spänningen med lite belastning?
Tex förbrukare på. Vilken som helst.
Helljusblink brukar alltid funka, och en medhjälpare kan ju hålla spaken medan man mäter DÄR FRAMME.

Dålig kontakt visar sig ofta först när strömrusning sker. Inte nödvändigtvis när det bara är spänningsatt.

18 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Helljusblink brukar alltid funka, och en medhjälpare kan ju hålla spaken medan man mäter DÄR FRAMME.

Dålig kontakt visar sig ofta först när strömrusning sker. Inte nödvändigtvis när det bara är spänningsatt.

Svårt å belasta då typ inget fungerar hell eller halvljus funkar ej

18 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Lucas123 skrev:
Mossan1 skrev:

Svårt å belasta då typ inget fungerar hell eller halvljus funkar ej

Testade nu att bygla startmotorn samtidigt mäta med multimetern nästa nere på 9 volt när startmotorn går runt?

20 Inlägg
för 4 timmar sedan
Vet inte präsis var gränsen går på en S80....men 9 volt är definitivt för lite...byt Batteri

18 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Bjerre skrev:
Vet inte präsis var gränsen går på en S80....men 9 volt är definitivt för lite...byt Batteri

Har bytt ligger på 13volt

20 Inlägg
för 4 timmar sedan
Så dit nya batteri, som ger 13 volt, ger 9 volt, när du byglar startmotorn ?

18 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Bjerre skrev:
Så dit nya batteri, som ger 13 volt, ger 9 volt, när du byglar startmotorn ?

Ja testat 3 olika batterier som fungerar bra i andra bilar 9,5 volt vid startförsök även med startbooster

20 Inlägg
för 3 timmar sedan
När jag var å rykte i kablarna/kontaktstycket in till cem så gick den starta via nyckeln

,
ok, kanske du "bara" har et kontakt/kabelproblem, ryk i alla de kabler du har träffat...vid batteri/drivakselbyta, på ett tidspunkt hitter du "problemkabeln".

6 741 Inlägg
för 29 minuter sedan
Förstår jag dig rätt! Allt detta började efter att du bytt drivaxel och bytt till ett nytt batteri?????

Sök