Rachmud skrev:
Det är min sambos bil och all information att hittills gått genom henne. Jag ska ringa upp bilmekanikern imorgon och be han upprepa vad grundproblemet är och som leder till hans förslag om motorbyte. Vad vi hittills har förstått så är problemet med VANOS ventilerna snarare en symptom på felet istället för själva felet i sig. Att byta kamaxel/kamkedja har också varit på tal men har aldrig utförts.
[b]Denna bilmodellen är tydligen väldigt dålig, enligt bilmekanikern, ].
Tyvärr har bilmekanikern rätt - detta är en BMW-produkt med deras mindre god kvalitet på vissa motorer.
Härutöver är det ohemult trångt och besvärligt att arbeta med bils motorer.
Motorerna behöver ofta lyftas ur för vissa ingrepp, som på andra bilar klaras med motorn på plats.
Tråkigt nog för Land Rover så var även hos dom de minst lyckade motorerna under BMW-ägandet - mycket bättre motorer när Ford övertog Land Rover.
Om VVT, som det heter på engelska, skulle sluta fungera så märks det knappast på annat än på att motorn blir något lite slöare.
Men inga missljud eller så.
En typisk damfrissebil som ska köpas ny och säljas innan 3 år och 5.000 mil, enligt min mening.
Dom "riktiga" Mini/Hundkojorna, BMC, höll högre kvalitet, i alla fall på motorerna - har själv ägt 4 st BMC-kojor.