6728
Sök

520d F11 - Vad är det som slår och knarrar? (video)

4 Inlägg
Igår 11:14
Trådstartare
Bilen är en BMW F11, 520d från 2012. Har två ljud som kommer i låg fart vid inbromsning. Först ett klonkande, som metall mot metall. Kommer 2-3 gånger i videon. Enbart i låg fart (eller om jag bara inte hör det i högre fart), och även vid jämnt bromsande. Låter som något slår fram och tillbaka.

Andra ljudet är ett knarrande, som fjädrar i en gammal sängbotten. Första klonken hörs precis i början av videon ett par gånger, knarrandet väldigt tydligt direkt efteråt.

Knarrandet kommer även när jag står still och bromsar.

Har bytt längsgående länkarmar.

https://www.youtube.com/shorts/J9omON4mtww

Några tips?
Senast redigerat av niohundra900 (Igår 11:16)

4 134 Inlägg
för 5 timmar sedan
Jag har haft hjullager som låtit sådär faktiskt.  Men det var också tokglappt när bilen lyftes. Det hade skurit rejält och en lagerrulle var bara skräp.

Låter det endast vid bromsade?
Eller menas att det blir ett klickande vid varje broms och man jobbar med pedalen i filmen?
För I så fall är ju något inte ådraget eller löst och ska kollas OMEDELBART.

Kan inte förstå varför bromsskiva skulle ge klickljud så oregelbundet. Varje varv skulle den kunna ha en skada som spricka mellan ventilerade halvorna som trycks igen.
Man känner det inte i pedalen?

Är det en 4wd så en drivaxel är inblandad också.?

Samt, inte minst, visst är hjulskruvar/muttrar kontrollerade?
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag har haft hjullager som låtit sådär faktiskt.  Men det var också tokglappt när bilen lyftes. Det hade skurit rejält och en lagerrulle var bara skräp.

Låter det endast vid bromsade?
Eller menas att det blir ett klickande vid varje broms och man jobbar med pedalen i filmen?
För I så fall är ju något inte ådraget eller löst och ska kollas OMEDELBART.

Tack för svar! Ja, enbart vid inbromsning, och varje inbromsning. Låter som att något "tippar" fram och tillbaka. Inte hastighetsberoende, låter samma hur långsamt det än går. Något ÄR löst tror jag, men lyckas inte hitta vad..

Kan inte förstå varför bromsskiva skulle ge klickljud så oregelbundet. Varje varv skulle den kunna ha en skada som spricka mellan ventilerade halvorna som trycks igen.
Man känner det inte i pedalen?

Är det en 4wd så en drivaxel är inblandad också.?

Samt, inte minst, visst är hjulskruvar/muttrar kontrollerade?

Känns inget i pedalen, och jag har varit på samtliga krängningshämmare och dragit och känt. Samma med bromsok och skiva. Hjulbultar sitter! Ej 4wd.

Börjar misstänka något under huven så att säga, men det kommer tydligt från förarsidan fram.

Jag blir tokig ?

6 866 Inlägg
för 1 timme sedan
Hissa upp bilen fram så hjulen hänger fritt och starta! Hör du ljudet då?
Hörs inte ljudet då måste/bör ljudet komma från stötdämparna/fjädrarna.

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Kan även tillägga att ljudet inte kommer när jag backar och bromsar. Jag gissar att det är något som händer när vikten fördelas framåt vid inbromsning.

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hissa upp bilen fram så hjulen hänger fritt och starta! Hör du ljudet då?
Hörs inte ljudet då måste/bör ljudet komma från stötdämparna/fjädrarna.

Har haft den på pallbockar, jag lyckas inte tvinga fram klonkande på något sätt.

Däremot det fjädrande/knarrande ljudet när jag bromsar kommer då, även på mark och stillastående. Har köpt nya glidpinnar och bussningar som ska bytas i veckan. Hoppas på att det löser saken!

Sök