för 3 timmar sedan
Trådstartare
Svärfar hade en gammal analog backkamera på husbilen och fick Biltemas lilla variant, 4.3 tum eller vad den nu är på av min svåger.
Överallt står att kameran är 12/24v. Eftersom det redan satt en gammal kamera klippte jag kablarna från den och mätte 13.8v på röd och svart.
Vill ju inte ha mer än nödvändig kabel hänga utvändigt så jag klippte även av kabeln på den nya, flyttade antennen närmare kameran osv. Kopplade på bilbatteriet igen. Ingen bild - klipper av en kabel åt gången på kameran och mäter 1.2 ohm.
Eftersom jag vet att jag varit noggrann går jag till biltema och berättar som det är - jag är övertygad om att kameran är trasig från fabrik. Får köpa en ny kamera för 699kr som jag ska få tillbaka när de i butiken kollat att den är död, det skulle inte vara några problem enligt kundservice, de gör inga avancerade test.
Åker hem och läser instruktionsboken, 12 eller 24 volt är det enda som står. Använder nu mitt labbaggregat 12v med max ström 1mA. Kortar av kablarna och flyttar antennen närmare. Kollar att jag inte kortslutit någonting. Minus är kopplat till antennens skärm - det är allt och som det ska. Slår på nätggregatet och ser CC-lampan lysa direkt (agget har hindrat strömmen från att bli högre än 1mA).
Den andra kameran är också död.. Första tanken är att röd och svart kabel är fel i den långa del av kabeln jag klippt av. Här inser jag slutligen att det jag var säker på att var en ferrit för förhindra störningar egentligen är en spänningsregulator från 12/24v till 5v.
Blir så jävla less på det här och mig själv. Funderar på att gå till biltema med den andra döda kameran och visa varför 2 kameror dött eller om jag får hoppas på att få tillbaka 699kr och köpa en tredje kamera.
Vad tänker ni?
Senast redigerat av pepzin (för 3 timmar sedan)