för 1 timme sedan
Trådstartare
Om jag förstått rätt så vill man hålla ventilerna stängda så man kan lägga allt i rätt ordning. Lägger man o-ringen under knastrarna innan ventilfjädrarna/brickan så finns det stor risk att man knuffar o-ringen ur sitt spår, eller skadar den.
vet inte om ventiltätningen orkar hålla ventilerna upp tillräckligt, men känns väldigt jobbigt att behöva bråka med detta i en trång van. Både med fjäderspännare, o-ringen,knastrena i en riktigt tråkig position.
Nu när det gick åt helv för dom så tycker jag att en verkstad som säger de är utbildade och gör fackmannamässigt så bör man följa instruktionerna vad tillverkarna av delarna rekommenderar.
Har inte hittat ännu några guider som ens nämner deras sätt? Inte ens haynes nämner nägot om detta endast tryckluft/snöre metoden.
När de ända har motorn i tdc, och släpper ventilerna mot kolven med deras metod och samma gäller med tryckluft så borde väl ventilerna lägga sig mot kolven om trycket skulle försvinna?
Om jag någonsin behöver göra detta igen så kommer jag absolut testa göra det själv, troligen med snöre metoden. Känns kanske lite oseriöst men känns säkrare, och 12.000kr billigare..:-)
Senast redigerat av Low (för 1 timme sedan)