3474
Sök

Missljud från Skoda Octavia TSI III 2020

7 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI 2020
. Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo
Senast redigerat av paulode (för 16 timmar sedan)

382 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
paulode skrev:
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI . Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo

Usch, två missljud nästan, dels "avgas-smattret" och dels något metalliskt skramlande. Om man gasar lite på tomgång, höjs frekvensen på ljudet i takt med varvet på motorn? Har du haft den länge, är den fullservad?


7 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#3
JN1975 skrev:
paulode skrev:
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI . Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo

Usch, två missljud nästan, dels "avgas-smattret" och dels något metalliskt skramlande. Om man gasar lite på tomgång, höjs frekvensen på ljudet i takt med varvet på motorn? Har du haft den länge, är den fullservad?

Tack för din input! Jag har haft den i ca. 3 år . Fullservad på Din Bil. Ska ut och kolla om frekvensen vid varvtal. Inga varningslampor lyser.
Senast redigerat av paulode (för 17 timmar sedan)

382 Inlägg
för 12 timmar sedan
#4
paulode skrev:
JN1975 skrev:
paulode skrev:
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI . Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo

Usch, två missljud nästan, dels "avgas-smattret" och dels något metalliskt skramlande. Om man gasar lite på tomgång, höjs frekvensen på ljudet i takt med varvet på motorn? Har du haft den länge, är den fullservad?

Tack för din input! Jag har haft den i ca. 3 år . Fullservad på Din Bil. Ska ut och kolla om frekvensen vid varvtal. Inga varningslampor lyser.

Ja, rätt viktigt om det låter snabbare när motorns varv ökar. Annars kan det ju "bara" vara något vid avgassystemet som lossnat, typ en fläns eller v-band.


7 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#5
Har tillbringat dagen med att lyssna....
Ibland uppkommer missljudet först efter ca 5 minuter.Ibland kommer det direkt trots att motorn är kall( jag hade uppenbarligen fel då jag påstod något annat tidigare)."Hastigheten" på ljudet ökar i takt med att jag gasar.. Har beställt tid för felsökning ( en månads väntetid) men det vore fantastiskt om man fick förslag på vad det kan vara för fel.
Bästa hälsningar
Paulo

6 003 Inlägg
för 7 timmar sedan
#6
Låter som slangen till N80 (taktventil för tankavluftning) har gått av eller fått ett hål i sig.
Taktventilen börjar jobba när motorn kommit upp i temp.


7 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Låter som slangen till N80 (taktventil för tankavluftning) har gått av eller fått ett hål i sig.
Taktventilen börjar jobba när motorn kommit upp i temp.

Tusen tack för input!

4 159 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
Du kan ju titta på multiremmen om den ser hel ut eller saknar en bit.
Ljud skulle följa varvet och vara konsekvent men kanske ändra karaktär med värmen.

Är det kamrem skulle jag göra samma koll på den. Går den av är det godnatt för ventilerna.

En TSI kan ha kedja också. Nästan sannolikt så.
Kamkejda låter inte så där oavsett vad den skulle ha för fel.

Kan ju också öppna oljepåfyllningslocket och höra om ljudet ändras/försvinner och om det är övertryck i motorn.
Det ska INTE vara övertryck i motorn, utan ett lätt ej märkbart undertryck.
Vevhusventilationsfel skulle kunna skapa dylikt ljud och bero på motorvärmen.

Ha inte påfyllningen öppen för länge när motorn går, för det kan skapa onödig felkod som luras vid felsökning sen.  30sek till 1min borde vara lungt.

Visst låter den lite metalliskt smattrande också, men där kan mikrofoner luras väldigt. Kan vara helt normalt tickande, men puffande/tutande/gnekande ljudet är inte normalt.
Är det luft som skapar ljudet fungerar det dåligt att lyssna via metallstång dikt mellan öra/panna och misstänkt del, men det är ju enkelt. 
Fil, lång skruvmejsel, metallbit, vad som helst.  Men se upp med roterande delar vs kläder och ev långt hår när man lutar sig över gående motor.. Livsfara.
Senast redigerat av Mossan1 (för 52 minuter sedan)

7 Inlägg
för 13 minuter sedan
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
Du kan ju titta på multiremmen om den ser hel ut eller saknar en bit.
Ljud skulle följa varvet och vara konsekvent men kanske ändra karaktär med värmen.

Är det kamrem skulle jag göra samma koll på den. Går den av är det godnatt för ventilerna.

En TSI kan ha kedja också. Nästan sannolikt så.
Kamkejda låter inte så där oavsett vad den skulle ha för fel.

Kan ju också öppna oljepåfyllningslocket och höra om ljudet ändras/försvinner och om det är övertryck i motorn.
Det ska INTE vara övertryck i motorn, utan ett lätt ej märkbart undertryck.
Vevhusventilationsfel skulle kunna skapa dylikt ljud och bero på motorvärmen.

Ha inte påfyllningen öppen för länge när motorn går, för det kan skapa onödig felkod som luras vid felsökning sen.  30sek till 1min borde vara lungt.

Visst låter den lite metalliskt smattrande också, men där kan mikrofoner luras väldigt. Kan vara helt normalt tickande, men puffande/tutande/gnekande ljudet är inte normalt.
Är det luft som skapar ljudet fungerar det dåligt att lyssna via metallstång dikt mellan öra/panna och misstänkt del, men det är ju enkelt. 
Fil, lång skruvmejsel, metallbit, vad som helst.  Men se upp med roterande delar vs kläder och ev långt hår när man lutar sig över gående motor.. Livsfara.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara!


Sök