Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
fördelen många missar normalt sätt på vw skoda audi och seat är att det är samma delar rätt över flera modeller. vilket gör reservdelar äkligt billigt,,
tex har alla vw med trumbromsar samma delar. det som skiljer är abs 200mm utan abs 180mm sen kvittar det om det är en golf mk2 eller en nyare skoda. eller dyligt.
bakbromsar till min polo 6r då snackar vi 2st ok 2st skivor och nya belägg det var under 2k hade det varit en japansk bil eller någon volvo hade du inte fått ett bromsok för 2k ens..

sen finns det mycket information att hitta. nu är ju detta en äldre bil.. men den 2.5tdi är en sjuk trevlig motor. går väldigt bra vi hade en t4 med den motorn på jobbet den den var äkligt pigg.. riktigt rolig skåpbil
Nej det finns betydligt fler än två varianter av trumbromsar bak till VW.
jo det finns lite mer varianter om man lägger till lt och typ 3l men istora drag är det samma 200mm bromsar på tex skoda fabia seat ibiza Seat arosa Vw lupo vw polo audi a2 6n2/9n/9n2/6r och säkert även 6c om dom finns med trummor.. det är ett span av 20-30år som dessa har samma. stötdämpare fram är samma tex golf mk2/mk3/lupo/arosa/polo 6n/6n2/ibiza/caddy osv. det gör att reservdelarna är otäckt billiga..
och lätta att få tag på. 120kr för en hjulcylinder tex på billigskitema. nu ska man inte handla där men i nödfall när skiten börjar pissa olja är det ju smidigt.
men vill man se alla nackdelar på en vw så hittar man dom lätt.. men när man letar reservdelar inser man fördelarna oxå.
hur många bilar kan du ta tex en centraldator från en modell till en helt annat. knappa in lite kod med en normal felsökningsdator och få det att fungera direkt? det funngerar tex att ta en dator från en Skoda fabia 2017 och montera i en polo 6r från 2010 och det fungerar.
eller ta kupefläkten från en polo 6c 2016 och montera i en Audi a2 från 2003

eller ännu roligare. när man moddar.. en framvagnsbalk från en audi s1 2011 passar bolt on i en audi a2 länkarmar kan man välja spårvidden på bilarna väldigt enkelt det finns lite olika bredder om man tittar runt mellan skoda fabia audi a1/s1 polo 9n/6r/6c och audi a2 osv. ja man kan plocka runt hur f-n man vill allt passar utan moddning bara skruva i skruvarna i framvagns balken och sen bulta på länkarmar stötdämpare fjädrar från vilken av dessa plattformar hejvilt.
men sånt kommer aldrig vw hatare förstå fördelarna med.
Nej, det är alltjämt betydligt fler variationer än 2 utav bromstrummor till VWs personbilar.
Det finns fler bilfabrikat än VW där det är möjligt att flytta elektronik utan att gifta in dom, vissa fabrikat har till och med öppen mjukvara tillgänglig för vem som helst som kan stava till "SERVICE" i lösenordsrutan.
Roligaste, jag finner ingen humor i kompatibla delar, men jag kör å andra sidan inte VAG.
Hata, gick du i barndom nu igen?
Enbart för att man inte tycker samma, eller som här i tråden opponerar sig mot felaktigheter angående 2st typer av bromstrummor, innebär det inte att man hatar något, jag skulle hjälpa dig att släcka din bil om den stod och brann, även om jag inte är ett fan av Arosa eller A2.
En hatare hade hällt på bensin...
Men javisst är det smidigt, tillika mycket ekonomiskt, för biltillverkaren att kunna sälja 20-30 år gammal utdaterad teknologi förpackat i nya skinande skal till en mängd olika kundsegment.
Ungefär på samma vis som Volvo har gjort genom decennier.