10118
Sök

Motorsystem serv. erfordras

1 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Volvo V70 II 2006, drygt 23 tusen mil.

Inga felkoder med OBD2 (ELM327). Feltext på display "Motorsystem serv. erfordras", inga andra varningslampor. Mätarställning inte nära någon "jämn siffra".

Har stått avställd ett halvår. Ger ifrån sej ett svagt rasslande och skrapande ljud, som jag inte hört tidigare, se video. Inaktiverar farthållaren.

Kort video: https://athena.itslearning.com/data/334 … ordras.mp4

Lång video: https://athena.itslearning.com/data/334 … 3%a5ng.mp4

https://athena.itslearning.com/data/3342/463270/Volvo.V70.II.2006.motorsystem.service.erfordras.small.jpg

Några gissningar på orsak?

4 189 Inlägg
för 12 timmar sedan
En V70 2006 är en V70N.
V70II kom 2008.  Snurrigt = ja.
Än värre att många sajter kallar V70N för V70II och v70II för v70 III.
Logiskt, men INTE som Volvo benämner dom. Gjordes nog för sent på en firmafest....

Den texten i färddator och farthållare som slutar fungera är (oftast) kopplingspedalgivaren. Om bilen är manuell.
Lätt att byta, men den kostar en slant, så en Volvo specifik OBD scanner lönar sig.
Felkoden ligger nog inte i motorstyrdonet så en helt generisk enklare scanner ser kanske inte felkoden för den. Biltemas Volvo scanner duger. Märkvärdigare är det inte.

Finns en givare för bromspedalen också som ger samma symptom. Har för mig den är ute på vakuumklockan för bronsservon. Kan minnas fel.

Ljudet.
Kolla så du har olja I servon och att den inte skummar.  Skum kan skapa liknande ljud.  Skum kan bli av att returröret lossnat i behällaren så returen spolar ner ovanför ytan.

Finns många fler saker det kan vara så
lyssna på saker med en metallstång direkt mellan öra eller panna och misstänkt del.
Ja, det fungerar!

Försiktig med hängande kläder eller hår vid roterande saker. Livsfara.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

* Voff voff *
11 304 Inlägg
för 11 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Finns en givare för bromspedalen också som ger samma symptom. Har för mig den är ute på vakuumklockan för bronsservon. Kan minnas fel.

Stämmer! Kollas enklast genom att se om bromsljuset fungerar då den styr även det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

838 Inlägg
för 8 timmar sedan
Mossan1 skrev:
En V70 2006 är en V70N.
V70II kom 2008.  Snurrigt = ja.
Än värre att många sajter kallar V70N för V70II och v70II för v70 III.
Logiskt, men INTE som Volvo benämner dom. Gjordes nog för sent på en firmafest....

Den texten i färddator och farthållare som slutar fungera är (oftast) kopplingspedalgivaren. Om bilen är manuell.
Lätt att byta, men den kostar en slant, så en Volvo specifik OBD scanner lönar sig.
Felkoden ligger nog inte i motorstyrdonet så en helt generisk enklare scanner ser kanske inte felkoden för den. Biltemas Volvo scanner duger. Märkvärdigare är det inte.

Ljudet.
Kolla så du har olja I servon och att den inte skummar.  Skum kan skapa liknande ljud.  Skum kan bli av att returröret lossnat i behällaren så returen spolar ner ovanför ytan.

Finns många fler saker det kan vara så
lyssna på saker med en metallstång direkt mellan öra eller panna och misstänkt del.
Ja, det fungerar!

Försiktig med hängande kläder eller hår vid roterande saker. Livsfara.

V70 fas2.
Jag får närapå en hjärnblödning när snorungarna skriver det.

V70N, jag har förstått att det är New som åsyftas när 850-varianten fasades (pun) ut.
Enklast är nog att kalla dom
Gen1
Gen2
Gen3
för att undvika lekmäns missförstånd.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Trucker
1 447 Inlägg
för 1 timme sedan
är det en diesel så kan det vara slut på eolysvätska, värt att läsa ut felkod med lite "värre" läsare smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök