7572
Sök

Kinesiska bilar ? varför dyker de upp överallt helt plötsligt?

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Jag har börjat lägga märke till något på senaste tiden. Varje gång jag är ute på vägarna, oavsett om det är i Stockholm, Göteborg eller ute på landsbygden ? dyker det upp fler och fler kinesiska bilar. BYD, MG, Xpeng, till och med några Polestar (ja, jag vet att det är halvkinesiskt).

Och jag måste fråga: vad är det som händer?

Är det verkligen bara priset som lockar? För när jag jämför specifikationer så är de ju inte direkt billigare än en motsvarande VW eller KIA längre. Eller handlar det om att européerna har tappat greppet om elbilsmarknaden?

Sen hör jag ju också alla gamla vanliga argument: "dålig kvalitet", "ingen andrahandsvärde", "kinesisk stat bakom" ? men ändå fortsätter folk att köpa dem. Så uppenbarligen stämmer inte all den kritiken längre, eller?

Så vad tror ni?

? Är kinesiska bilar här för att stanna, eller är det en kortvarig trend?
? Kommer de att ta över den svenska marknaden inom 5 år, eller kommer europeiska märken att slå tillbaka?
? Och viktigast av allt ? skulle ni själva köpa en kinesisk bil idag? Varför/varför inte?

Jag är genuint nyfiken. Ingen politisk debatt, bara ren bilnyfikenhet. Men jag vet att det här ämnet är som en getingbo ? så kom igen, låt höra vad ni tycker! ??

868 Inlägg
för 3 timmar sedan
Är en varas attraktionskraft tillräckligt hög struntar gemene man i ägarförhållandena.

Annars hade varken VW eller BMW sålt en bil öht.
Som vi bilintresserade vet ägs VW till 17% utav emiren av Qatar och BMW utav familjen Quandt.
Vidare behöll de flesta bilmärken sin produktion eller försäljning I Ryssland efter kriminvasionen 2014 fram till att den fullskaliga invasionen inträffade 2022, i åtta år köptes det nybilar utan att någon i rättfärdiga sverige brydde sig nämnvärt.
Samtliga bilmärken, utom ett, som har tillverkning eller försäljning i Kina delägs på ett eller annat vis utav kinesiska statens bilmärken alternativt äger kinesiska staten fabriken/marken den står på.
Volvo/Polestar är ett utmärkt exempel på kinesiskt ägande med kinesiska staten inblandad.
Min nuvarande "mellanbil", en åtta år gammal Volvokombi, är tillverkad i Sverige av ett kinesiskt ägt företag där det kinesiska kommunistpartiet bestämmer i praktiken även om det ser annorlunda ut på pappret officiellt.

Kinesiska statens ägande är väldigt utbrett och vi kommer förmodligen att se en ökad fordons/ägarandel, så som japanska fabrikat växte på åttiotalet och sydkoreanska i början utav millenniumet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 281 Inlägg
för 1 timme sedan
Skulle tippa på att det är just leasingkostnaden på de billigare bilarna som lockar.
Inte många märken som kan hänga med där.
Vad gäller dyrare kärror så är det nog charmen med att ha någonting udda som lockar, så resonerade iaf en bekant som åker Xpeng G9.

Tror även att de är här för att stanna såvida det inte införs tullar mot dem.

Vissa ägare får det nog lite tuffa nu också när Hedin stängt ned ett par anläggningar.
Och de kollegor och annat löst folk inom branschen som arbetat med dessa har samma åsikt om dem - det är skit, skräp, och junk.
Ytterligare ett stort problem är avsaknaden av bra verkstadshandböcker och övrigt info, t.ex teknisk support som kan svara på dina frågor.

Lämnar vi politiken åt sidan så skulle jag fortfarande aldrig ens tänka tanken på att köpa en kinabil.

8 079 Inlägg
för 1 timme sedan
Bono_ skrev:
Jag har börjat lägga märke till något på senaste tiden. Varje gång jag är ute på vägarna, oavsett om det är i Stockholm, Göteborg eller ute på landsbygden ? dyker det upp fler och fler kinesiska bilar. BYD, MG, Xpeng, till och med några Polestar (ja, jag vet att det är halvkinesiskt).

Är det verkligen bara priset som lockar? För när jag jämför specifikationer så är de ju inte direkt billigare än en motsvarande VW eller KIA längre. Eller handlar det om att européerna har tappat greppet om elbilsmarknaden?

Sen hör jag ju också alla gamla vanliga argument: "dålig kvalitet", "ingen andrahandsvärde", "kinesisk stat bakom" ? men ändå fortsätter folk att köpa dem. Så uppenbarligen stämmer inte all den kritiken längre, eller?

Så vad tror ni?

? Kommer de att ta över den svenska marknaden inom 5 år, eller kommer europeiska märken att slå tillbaka?
? Och viktigast av allt ? skulle ni själva köpa en kinesisk bil idag? Varför/varför inte?

Jag är genuint nyfiken. Ingen politisk debatt, bara ren bilnyfikenhet. Men jag vet att det här ämnet är som en getingbo ? så kom igen, låt höra vad ni tycker! ??

På 3 specifika frågor önskas svar = vad vi "tror".

Tror kinesiska bilar är här för att stanna - i alla fall en del av dom.

Nej , tror inte att dom kommer att ta över vare sig den europeiska eller svenska marknaden - men dom kan bli dominerande - med kinesiska statens subventioner.

Själv tror jag inte att jag kommer att köpa någon kinesisk bil i närtid - marknaden för dom har inte stabiliserats. Enligt overifierad uppgift har 7 olika kinesiska biltillverkare redan lämnat den svenska marknaden - och därmed lämnat ett antal bilägare "i sticket". Jag vill ha mer tillförlitliga importörer som bygger upp ett stabilt återförsäljarnät, gärna tillsammans med någon annan stor importör med utbyggt nät av verkstäder och därmed service- och reservdelstillgång. Tror knappast det blir tillsammans med någon japansk biltillverkare. Snarare på VAG som formligen ropar på hjälp. Där kan ett samarbete ske innan Kineserna äter upp VAG och lägger ner tillverkningen - möjligt att man innan slutet kosmetiskt moddar kinesbilar med VW- och AUDI-loggor. Finns alltid folk som går på sånt. Kanske är det framtiden att som Mekonomen, bli "auktoriserade märkesverkstäder" för ett kinesiskt bilfabrikat(vilket har jag glömt). Inte otroligt att Biltema och Autodelar lierar sig med andra kineser.  Smittar det av sig så kanske dom två nya bilreservdelskedjorna från Finland och Danmark korpar år sig någon kines.

Av någon anledning gillar jag inte batteribilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet.
Men jag börja känna att jag bör tänka om - i alla fall beträffande Tesla.
Av vad jag läst så måste Y vara marknadens mest prisvärda bil över huvud taget.
Den mekaniska kvaliteten lär förbättras med varje Tesla som byggs.
D v s sammansättningen av delarna och deras lackering.

Detta är var jag "tror"!

8 079 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
Ytterligare ett stort problem är avsaknaden av bra verkstadshandböcker och övrigt info, t.ex teknisk support som kan svara på dina frågor.

Jag "tror" inte att den som köper en kinabil vare sig är ute efter att "hemmameka" eller har kompetensen att veta vilken ände av en skruvmejsel man håller i resp ansätter mot skruvskallen!

868 Inlägg
för 1 timme sedan
torsen skrev:
Bono_ skrev:

Så vad tror ni?

På 3 specifika frågor önskas svar = vad vi "tror".

Tror kinesiska bilar är här för att stanna - i alla fall en del av dom.

Nej , tror inte att dom kommer att ta över vare sig den europeiska eller svenska marknaden - men dom kan bli dominerande - med kinesiska statens subventioner.

Själv tror jag inte att jag kommer att köpa någon kinesisk bil i närtid - marknaden för dom har inte stabiliserats. Enligt overifierad uppgift har 7 olika kinesiska biltillverkare redan lämnat den svenska marknaden - och därmed lämnat ett antal bilägare "i sticket". Jag vill ha mer tillförlitliga importörer som bygger upp ett stabilt återförsäljarnät, gärna tillsammans med någon annan stor importör med utbyggt nät av verkstäder och därmed service- och reservdelstillgång. Tror knappast det blir tillsammans med någon japansk biltillverkare. Snarare på VAG som formligen ropar på hjälp. Där kan ett samarbete ske innan Kineserna äter upp VAG och lägger ner tillverkningen - möjligt att man innan slutet kosmetiskt moddar kinesbilar med VW- och AUDI-loggor. Finns alltid folk som går på sånt. Kanske är det framtiden att som Mekonomen, bli "auktoriserade märkesverkstäder" för ett kinesiskt bilfabrikat(vilket har jag glömt). Inte otroligt att Biltema och Autodelar lierar sig med andra kineser.  Smittar det av sig så kanske dom två nya bilreservdelskedjorna från Finland och Danmark korpar år sig någon kines.

Av någon anledning gillar jag inte batteribilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet.
Men jag börja känna att jag bör tänka om - i alla fall beträffande Tesla.
Av vad jag läst så måste Y vara marknadens mest prisvärda bil över huvud taget.
Den mekaniska kvaliteten lär förbättras med varje Tesla som byggs.
D v s sammansättningen av delarna och deras lackering.

Detta är var jag "tror"!

Mazda använder sig utav badge engineering gällande sin 6e som ijänkligenn är en Deepal03.

Tankbilar är i mångt och mycket utfasade och jag tycker det är positivt att läsa hur du verkligen försöker anamma elbilar.
(Dom drivs med elektricitet, batterierna förbrukas inte. Därav kallas dessa elbilar, på samma vis som diesel/bensinbilar inte kallas tsnkbilar.)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 281 Inlägg
för 47 minuter sedan
torsen skrev:
Jesper328 skrev:

Jag "tror" inte att den som köper en kinabil vare sig är ute efter att "hemmameka" eller har kompetensen att veta vilken ände av en skruvmejsel man håller i resp ansätter mot skruvskallen!

Och det är inte riktigt det jag menar, utan detta gäller verkstadspersonal.
Inte så jäkla skoj att leta fel i en bil utan att t.ex veta vilken kabel som går vart.
Detta resulterat eventuellt i att bilar blir ståendes länge innan man löser dom.
Senast redigerat av Jesper328 (för 45 minuter sedan)

Sök