För det första så ser jag mera på skicket än åldern och miltalet - men är inte rädd för lite stenskott och repor.
För det andra köper jag aldrig "första utgåvan" av en bilmodell - gärna sista årsmodellen.
För det tredje numera aldrig en europeisk bil som t ex Volvo, VW, BMW, AUDI eller FIAT m fl.
För det fjärde alltid en japansk Toyota, Honda eller Suzuki.
För det femte avstår jag alltid "lyxvarianten" med glastak, skinnklädsel, elbaklucka m m - men gärna infällbar "krok".
För det sjätte aldrig annat än bilar med endast en ägare - och helst då direkt av ägaren.
För det sjunde undviker jag att köpa begagnad bil av bilhandlare - som "lagt på" 20.000:- till 50.000:-.
För det åttonde kollar jag alltid upp bil och föregående ägare på bilupgifter.se car.info m fl.
För det nionde köper jag aldrig en bil med stora fälgar och lågprofildäck.
För det tionde köper jag bara en bil som ja sitter bra i och som jag tror jag kommer att trivas med.
Hög dragvikt både bromsat och obromsat, utrymme för hundbur och/eller rullstol tackar jag inte nej till - men det rimmar dåligt med min förkärlek för mindre bilar numera = rikslikaren för mig tror jag är en beg 5-dörrars Suzuki Jimny - om inte andrahandsvärdet på Suzuki vore så vansinnigt högt!