6528
Sök

Hur vinterförvara bil?

208 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Hej på er!

Jag "behöver" vinterförvara min bil. Den står parkerad i ett gemensamt garage där det inte finns möjligheter att underhållsladda batteriet. Har ej vinterdäck till bilen.

Tänker på om jag ska starta bilen var tredje vecka och låta motorn stå igång lite för att ladda batteriet? Men det sliter kanske allt för mycket. Eller bara köra fram och tillbaka i mitt lilla garage? Vill inte heller att däcken ska bli platta.

Hur gör man på bästa sätt? smile

1 553 Inlägg
för 11 timmar sedan
Pumpa däcken till max, samt eventuellt koppla ur batteriet. Jag hade inte startat bilen.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 026 Inlägg
för 6 timmar sedan
Pumpa däcken till minst 3bar eller max tillåtna däcktryck (står ingjutet i däcksidan).

Koppla ur batteriet, är det ett kallgarage brukar jag även ta ut batteriet och ha det hemma i värmen så det inte riskerar att frysa sönder.

* Voff voff *
11 317 Inlägg
för 4 timmar sedan
Starta inte bilen om du inte:

1. Helt enkelt måste göra det.

2. Kan köra med den så den blir riktigt genomvarm. En motor som bli halvvarm (vilket den sannolikt blir på tomgång/i ett garage) mår helt enkelt inte bra.

Och som redan skrivits, pumpa däcken till maxtryck.

Men framförallt, städa ur bilen noga(!), dammsug, plocka ur skräp och torka av (rengör!) ytor som du normalt sett tar på så minskar risken för mögel ordentligt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

901 Inlägg
för 2 timmar sedan
trubbelturbo skrev:
Pumpa däcken till max, samt eventuellt koppla ur batteriet. Jag hade inte startat bilen.

simlar skrev:
Pumpa däcken till minst 3bar eller max tillåtna däcktryck (står ingjutet i däcksidan).

Koppla ur batteriet, är det ett kallgarage brukar jag även ta ut batteriet och ha det hemma i värmen så det inte riskerar att frysa sönder.

Brådhis skrev:
Starta inte bilen om du inte:

1. Helt enkelt måste göra det.

2. Kan köra med den så den blir riktigt genomvarm. En motor som bli halvvarm (vilket den sannolikt blir på tomgång/i ett garage) mår helt enkelt inte bra.

Och som redan skrivits, pumpa däcken till maxtryck.

Men framförallt, städa ur bilen noga(!), dammsug, plocka ur skräp och torka av (rengör!) ytor som du normalt sett tar på så minskar risken för mögel ordentligt.

Jag går en latmasksgenväg och anser att du bör följa dessa utmärkta råd.
Utöver, täck inte bilen med något biltäcke/dammskydd, det kan bli skav eller fukt under.
Byt oljan efter förvaringen, oljan åldras nämligen även om motorn inte startas eller körs till angiven
bytesintervallsträcka.
Många okunniga bilentusiaster kör samma olja i åratal eftersom dom bara kör några hundra mil om året.
Att vara entusiast är mao inte likställt med kunnig.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 246 Inlägg
för 1 timme sedan
En vinter är det bara batteriet som inte klarar inkopplat. Det dras ur.
Urladdat fryser vanliga 12v startbatterier också om minusgrader.

Att starta den en kort stund utan att köra den är bara sämre än att helt låta bli.
I garage borde inte bromsskivorna rosta mer än några inbromsningar fixar till igen.
Annars var dom dåliga innan.

Oljan åldras knappast fortare av att stå helt oanvänd, än att köras. Men kan heller inte räknas som 0, dvs "tiden stilla".
Byt när det är dags, och är det under perioden, byt efter.

Skulle den stå i avsevärt längre tid finns annat att tänka på men några månader är inget problem för en bil med endast 12v startbatteri.

Elbil eller hybrid så ska högspänningsbatteriet också tas i åtanke.
Det är en avsevärd skillnad.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

1 553 Inlägg
för 1 timme sedan
Brådhis skrev:

Och om man skulle finna sig i situationen att man behöver förvara en bil utomhus en lite längre period, och tänker att det är en bra idé att placera en fuktslukare (Torrbollen) i denna. Glöm då inte av att du placerat en fuktslukare i bilen. För när denna är full blir det i princip samma sak som att placera en hink vatten i bilen...

Jag har erfarit... ....Fick höra detta av en vän.
Senast redigerat av trubbelturbo (för 1 timme sedan)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Sök