8113
Sök

Kallstartstestet ? vilken vinterfunktion kan du inte leva utan? ??

15 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Hej alla garagist! ?

Nu när vi ändå pratar bilar ? jag blev lite nyfiken på hur ni faktiskt resonerar kring vinterkörning.

Tänk er en vanlig svensk morgon med -15°C, mörkt ute, snö på bilen och bråttom till jobbet. ?
Vilken funktion är då den riktiga "måste-ha" för er?

För mig känns det som att det finns några olika läger:

? Gamla hederliga bilar:
Motorvärmare + kupévärmare och några extra minuter med isskrapan. Funkar alltid, eller? ?

? Moderna bensin-/dieselbilar:
Snabb kupévärme, stolsvärme och rattvärme ? kanske viktigare än man först tror när det är riktigt kallt?

? Elbilar:
Förvärmning via app, värmepump och möjlighet att värma bilen medan den fortfarande står inkopplad. Men hur bra fungerar det egentligen när det är -15 eller -20°C? Och hur mycket räckvidd försvinner?

En annan sak jag är nyfiken på: vad stör ni er mest på under vintern?

Är det:

att motorn tar evigheter att bli varm?
immiga/rimfrostiga rutor?
dålig räckvidd på elbil?
att kupén känns kall trots att bilen säger att den är uppvärmd?
långsam stolsvärme?
eller att man måste stå ute och skrapa rutorna varje morgon? ?

Och har ni någon vinterfunktion som ni först tyckte var onödig, men som ni efter några vintrar aldrig skulle vilja vara utan?

Jag tänker till exempel på rattvärme, sätesvärme, vindrutevärme, parkeringsvärmare, fjärrstart/förvärmning eller värmepump.

Berätta gärna vilken bil ni kör och ungefär vilken typ av vinter ni brukar ha.
Extra intressant att höra från er som kör både äldre och nyare bilar ? vad har faktiskt blivit bättre med åren, och vad är fortfarande bäst på de gamla bilarna? ?

Och framför allt: vilken vinterfunktion skulle ni aldrig välja bort om ni köpte bil igen?

6 755 Inlägg
för 8 timmar sedan
Mer infofiske för aislop produkt/tjänst byggande?

De/Dem

15 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Mer infofiske för aislop produkt/tjänst byggande?

Faktiskt inte ? Jag vill egentligen bara bidra med lite intressanta ämnen som folk kan diskutera. Jag gillar verkligen stämningen här på forumet och tycker att det är kul att läsa alla olika svar och erfarenheter. Man lär sig faktiskt en hel del av folk här!

907 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jag körde Tesla Model 3 LR Dual Motor de senaste två vintrarna och när värmen används smälter snön bort från glastaket och trunkluckan men man måste borsta snö från frunkluckan och göra rent strålkastarna samt baklyktorna.
Förvärmningen var mao det bästa.

Sämsta då?
Relativt låg bil med ganska lång hjulbas i kombination med usel snöröjning.

Kommande vinter kör jag en gammal dieseldriven Volvokombi (ligger uppe på min sida) med parkeringsvärmare, högre markfrigång samt AWD.
Förhoppningsvis fungerar den bra över vintern.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 642 Inlägg
för 3 timmar sedan
elektrisk motorvärmare med laddare, samt dieselvärmare då, rattvärme är ju underbart på alla bilar, ev och diesel, älskar Fords ide med elvärmd framruta fram, helt undebart på höst och vinter,
Senast redigerat av granadadr (för 3 timmar sedan)

390 Inlägg
för 1 timme sedan
Gillar dieselvärmaren med digitalt tidur på min V70 D5 2008, lagom low-tech. Har den på 07:00 och sätter igång den när jag kommer hem, så är bilen isfri och motorn lättstartad varje morgon dagen efter.

8 102 Inlägg
för 1 timme sedan
Bono_ skrev:
Jag tänker till exempel på rattvärme, sätesvärme, vindrutevärme, parkeringsvärmare, fjärrstart/förvärmning eller värmepump.

Extra intressant att höra från er som kör både äldre och nyare bilar ? vad har faktiskt blivit bättre med åren, och vad är fortfarande bäst på de gamla bilarna? ?

Och framför allt: vilken vinterfunktion skulle ni aldrig välja bort om ni köpte bil igen?

Tänker inte besvara någon av dina frågor.

Jag förstår att du inte har någon erfarenhet av bilkörning i allmänhet och inte av bilkörning vintertid i synnerhet.
En killgissning är att du eventuellt bara kört EU-mopppebil till och från skolan - inte ens en A-traktor.

Jag har bilpendlat mellan hem och arbetsplats många år - praktiskt taget hela mitt arbetsliv.
Dagspendlingen har varit upp till 8 mil per dag enkel resa.

Det som jag vintertid upplevt som det allra värsta är snöröken som lägger sig på de flesta bilars bakljusarmaturer, som därmed "försvinner".
Värst/sämst ansåg jag då att SAAB var.
Dom kunde få som en "spoiler" på bakljusglasen.

Bästa bilarna var Mercedes med sina "räfflade" bakljusglas.

Beträffande själva körningen så skitade SAABarna ner sidorutor och utvändiga backspeglar något otroligt.
Även här var Mercedes en lysande stjärna som tidigt införde en list som började på A-stolpen vid motorhuven och som avledde snöslasket upp på taket i stället.

Körmässigt var det en sport att vintertid pendla längre sträckor - Linköping t o r Nyköping - med en Plymouth och sommardäck.
Ett jäkla vevande på ratten då man fick sladd - och det fick man ofta! *)

Dimbakljuset anser jag vara en välsignelse vintertid - rätt använt - annars en förbannelse!
Men dimbakljus var inte standard på alla bilar - fick man själv "hänga på".

*) Man måste beundra dåtidens tidningsbilschaffören hos Torsten Pamp som med sina stora Dodge pickisar fick rycka in vid dåligt väder, när flyget stod stilla, och även köra längre sträckor Stockholm - Linköping, Stockholm - Karlstad, Stockholm - Sundsvall. Det gick åt lite Dodge D200 hahaha! Fanns inga snutbilar som hängde med Torsten Pamps gossar!!!! Att se dessa Dodge i farten var som att se kungens kurir - Bosse Ljungfelt - i sin trimmade Ford Falcon Futura Special i Mälarrallyt!!!!

Ursäkta lite o t - men......

Forummoderator
18 569 Inlägg
för 54 minuter sedan
Kör dieselbil. Webasto dieselvärmare med fjärrkontroll. Drar igång den cirka 25-30 minuter innan avfärd om yttertemp är under 5 grader. Bilen har även vinterpaket med en 750W brödrost i anslutning till värmepaketet. Fungerar bra. Aldrig skapat rutorna på den bilen. Nu har jag en tjänstebil och kör mycket i tjänsten. Arbetsgivaren är bra, han vill att vi har förvärmning av bilen då den är vår arbetsplats flera timmar per dag.

Sök