8091
Sök

Handbroms XC 90 årsmodell 06

14 Inlägg
Igår 14:57
Trådstartare
Varför tar handbromsen dåligt på min volvo xc 90 årsmodell 2006 trots att jag har monterat ny skiva och nya belägg ? Får nerslag på besiktningen 2:a på för dålig bromsverkan. Någon som har något tips? Nya grejerna är av märket Brembo.

6 945 Inlägg
Igår 15:18
Har du kollat att handbromsvajern löper lätt? Det felet hade jag på höger sida bak på min Audi 100 i våras när jag besiktiga och de slog ner på handbromsen tog dåligt. Orsaken var att vajern gick oerhört trögt och inte gick tillbaka.

14 Inlägg
Igår 15:37
Trådstartare
jaka54 skrev:
Har du kollat att handbromsvajern löper lätt? Det felet hade jag på höger sida bak på min Audi 100 i våras när jag besiktiga och de slog ner på handbromsen tog dåligt. Orsaken var att vajern gick oerhört trögt och inte gick tillbaka.

Jag har kollat vajern och haft i lite krypolja, den löper finfint,

4 633 Inlägg
för 23 timmar sedan
Är det en pedalhandbroms? Läst nånstans  om att det ska vara nån "märkligt" justering av den.

6 945 Inlägg
för 23 timmar sedan
orpat skrev:
jaka54 skrev:

Jo! Men du har ju två vajrar!

14 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Är det en pedalhandbroms? Läst nånstans  om att det ska vara nån "märkligt" justering av den.

Ja det är pedalbroms, vore bra om du kan utveckla den märkliga justeringen.

14 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
orpat skrev:
jaka54 skrev:

Jo! Men du har ju två vajrar!

Eftersom du skrev svaret i singularis så svarade jag i singularis. Självklart så är bägge kollade och löper fint.

4 291 Inlägg
för 2 timmar sedan
Kass grunddesign.
Den enda justering som en XC90 (och V70N,S80,S60) har, är den invid handbromspedalen. (Dom andra i själva spaken)
Den justeringen bara spänner viren för att ta upp slack.  Thats it.

Designen vid hjulen saknar justering, och därför enormt känslig för minsta avvikelse i rundningen. Ingen justerbar expander finns.
Så antingen monterar man ORGINAL backar, (jätteskillnad) och  i sämsta fall även i orginal skiva om den är boven.

Eller, så eftermonterar man expanders och får väldigt lika design som tidigare Volvos, samt släpvagnar. 
Då kan man verkligen få kalasbromsar.
Förut fanns sådana att köpa till V70N/S60/S80/XC90.
Dom ersätter då metallstaget som annars sitter mellan backarna på motsatt sida vire expandern. Justeringen sker via ett hjulskruvshål.  Har eftermonterat några sådana.  Minns inte var dom köptes, men var en vanlig reservdelsajt.

Givetvis kan slitna virar skapa problem också. Min egen släpvagn hade virar som nöp vid belastning. Gick lätt obelastade.  Säkert slitet som ett Vspår i krök så den nypte fast när den fick dra.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

Sök