6931
Sök

Vilken bilfunktion känns mest ?varför gjorde de så här?? ????

8 137 Inlägg
onsdag 11:50
torsen skrev:
För att möta rubriken på denna tråd vill jag nämna den i mitt tycke helt onödiga funktionen att med en strömställare på instrumentpanelen kontrollera nivån i bromsvätskebehållaren på Citroen 2CV är HELT ONÖDIG!

Finns motsvarande funktion på t ex Tesla?

Däremot är det inte alls dumt med startvev som hos Citroen 2CV och NIVA.

Går det att veva igång en Tesla när batteriet är dåligt p g a t ex kyla?

984 Inlägg
onsdag 12:31
torsen skrev:
För att möta rubriken på denna tråd vill jag nämna den i mitt tycke helt onödiga funktionen att med en strömställare på instrumentpanelen kontrollera nivån i bromsvätskebehållaren på Citroen 2CV är HELT ONÖDIG!

Det finns enbart en nivågivare som tänder en symbol på skärmen med en textvarning.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

984 Inlägg
onsdag 13:23
torsen skrev:
torsen skrev:

Däremot är det inte alls dumt med startvev som hos Citroen 2CV och NIVA.

Går det att veva igång en Tesla när batteriet är dåligt p g a t ex kyla?

Lågvoltsbatteriet skickar signal till ECU och högvoltsbatteriet som sedan används att driva bilen.
Att veva igång en direktdrivande elmotor är inte lämpligt som du med tekniskt kunnande förstår.
Man "startar" inte en elmotor på det viset.
Men, det kan vara mycket låg spänning i lågvoltsbatteriet och bilen blir körbar ändå.

Edit:
Ang 2CV så är väl veven delvis till för bruk vintertid så föraren är varm när hen sätter sig i en bil med närapå obefintlig värme?
Senast redigerat av The-GOAT (onsdag 13:28)

8 137 Inlägg
torsdag 11:35
The-GOAT skrev:
Ang 2CV så är väl veven delvis till för bruk vintertid så föraren är varm när hen sätter sig i en bil med närapå obefintlig värme?

Stämmer!
Händerna värmer man på ljusomkopplaren som i vissa fall kan bli så varm att det ryker om den och man nästan bränner sig på den.
Den här senare finessen är en föregångare till moderna bilars rattvärme och fanns redan 1948 på 2CV!

984 Inlägg
torsdag 11:38
torsen skrev:
The-GOAT skrev:

Stämmer!
Händerna värmer man på ljusomkopplaren som i vissa fall kan bli så varm att det ryker om den och man nästan bränner sig på den.
Den här senare finessen är en föregångare till moderna bilars rattvärme och fanns redan 1948 på 2CV!

Du är fan kung! big_smile
Volvo försökte efterapa ljusomkopplaren till 140/240 serien men misslyckades då dom blir varma på baksidan vid kontaktstycket istället.
Kan vara förklaringen till varför värmepaketen istället utvecklades på Volvobilarna.
Senast redigerat av The-GOAT (torsdag 11:38)

8 137 Inlägg
fredag 11:39
The-GOAT skrev:
Du är fan kung! big_smile

Tack!

9 167 Inlägg
för 22 timmar sedan
Lane assist.
Ögonkameran
Allt jädra pling plong om ALLT i en bil.
Bilar som saknar fasta knappar och har en skärm för allt.
Att vissa inställningar är för långt in i menyer, det går ju knappt byta radiokanal ibland.
Digital hastighetsmätare.
Växelväljare istället för spak till vindeutetorkare. (VW)
Elektrisk dragkrok.

Forummoderator
18 585 Inlägg
för 7 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Ok, måste slänga in en till WTF.

En bekant berättade precis att en av hans kollegor sprang febrilt och bad om mobilladdare "för han skulle komma in i bilen". Telefonen hade dött.

Tydligen har bilen ingen nyckel, utan man nyttjar bara telefonen.

Så med död telefon kan man inte komma in i bilen.

Den hade en "nyckel" som var ett typ av plastkort av mycket tveksam kvalitet, så den vågade han inte använda och låg kvar hemma.

Trodde det var skoj, men tydligen inte.

Och vad händer när appen inte uppdateras längre?

Om den använder nätet, vad händer om man saknar täckning?

HUR ÄR DETTA LAGLIGT?

Såg en artikel om bärgarna i Norge har haft en hektisk sommar. Norrmännen gillar sina elbilar. De tar dessa upp i fjällen för att gå på tur. Sen när de ska hem finns det ingen täckning på mobilerna och då går tydligen inte bilen att starta. En promenad ner till täckningsområde och ringa bärgare som tar ner bilen till samma plats för start...

984 Inlägg
för 6 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
Mossan1 skrev:
Ok, måste slänga in en till WTF.

En bekant berättade precis att en av hans kollegor sprang febrilt och bad om mobilladdare "för han skulle komma in i bilen". Telefonen hade dött.

Tydligen har bilen ingen nyckel, utan man nyttjar bara telefonen.

Så med död telefon kan man inte komma in i bilen.

Den hade en "nyckel" som var ett typ av plastkort av mycket tveksam kvalitet, så den vågade han inte använda och låg kvar hemma.

Trodde det var skoj, men tydligen inte.

Och vad händer när appen inte uppdateras längre?

Om den använder nätet, vad händer om man saknar täckning?

HUR ÄR DETTA LAGLIGT?

Såg en artikel om bärgarna i Norge har haft en hektisk sommar. Norrmännen gillar sina elbilar. De tar dessa upp i fjällen för att gå på tur. Sen när de ska hem finns det ingen täckning på mobilerna och då går tydligen inte bilen att starta. En promenad ner till täckningsområde och ringa bärgare som tar ner bilen till samma plats för start...

Som en dålig norgehistoria.
Man har alltid med sig kortet, jag hade mitt i mobilfodralet i 3år, behövde aldrig använda det iofs.
Hängslen och svångrem, trygghetsknarkar som gammal Priusägare.

Fri fart för ett fritt folk!
15 272 Inlägg
för 5 timmar sedan
skulle kunna skriva en jävla avhandling men mina 10tb räcker inte till i datorn smile

värsta som jag blir TOTALT JÄVLA galen på är kamera jäveln som kollar var du tittar  kollar man en snabbis på gpsen eller hastighetsmätaren eller något annat på våran buss som har den där jävla skräpuppfingen så låter det.. så jag täcker över skiten så man kan använda skiten åtminstånde utan att få psykbryt.

sen har vi kameror som ser på sidorna    säkert en jätte bra grej någonstans men i stockholm jo tjena en cyklistjävel kör om på cykelbanan brevid och bussjäveln börjar bromsa.. samtidigt som den piper som besatt  detta går att stänga av dock.,.  det gör inte ögon kamera jäveln.

om man är så jävla dålig på att framföra ett fordon så man behöver dessa jävla grejer ska man tamefan inte köra ett fordon i huvudtaget!!! utan man ska klippa körkorts helvetet och tända eld på bilen och lägg på cyckeln oxå för den ska du oxå ge fan i om du är så dålig itrafiken smile

lätt upprörd  på dagens teknik för den fungerar så jävla pissdåligt. så den dagen man skulle haft nytta av den så kommer man endå inte regera för att man redan den dagen fått 11miljader falsk varningar..

vet inte hur många gånger man ligger där på 100väg och rätt vad det är hör man pip pip och bussjäveln tvärnitar  finns absolut noll saker att bromsa för.   detta sker minst en gång per pass är man snabb gör man en kickdown så stänger den av bromsfunktionen...   försöker att låta bli att stänga av allt för jag vet att den dagen något händer så är det mitt jävla fel att jag stängde av skiten men dom där jävlarna som uppfann allt jävla skräp må brinna i helvetet i all oändlighet
smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 666 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:
skulle kunna skriva en jävla avhandling men mina 10tb räcker inte till i datorn smile

värsta som jag blir TOTALT JÄVLA galen på är kamera jäveln som kollar var du tittar  kollar man en snabbis på gpsen eller hastighetsmätaren eller något annat på våran buss som har den där jävla skräpuppfingen så låter det.. så jag täcker över skiten så man kan använda skiten åtminstånde utan att få psykbryt.

sen har vi kameror som ser på sidorna    säkert en jätte bra grej någonstans men i stockholm jo tjena en cyklistjävel kör om på cykelbanan brevid och bussjäveln börjar bromsa.. samtidigt som den piper som besatt  detta går att stänga av dock.,.  det gör inte ögon kamera jäveln.

om man är så jävla dålig på att framföra ett fordon så man behöver dessa jävla grejer ska man tamefan inte köra ett fordon i huvudtaget!!! utan man ska klippa körkorts helvetet och tända eld på bilen och lägg på cyckeln oxå för den ska du oxå ge fan i om du är så dålig itrafiken smile

lätt upprörd  på dagens teknik för den fungerar så jävla pissdåligt. så den dagen man skulle haft nytta av den så kommer man endå inte regera för att man redan den dagen fått 11miljader falsk varningar..

vet inte hur många gånger man ligger där på 100väg och rätt vad det är hör man pip pip och bussjäveln tvärnitar  finns absolut noll saker att bromsa för.   detta sker minst en gång per pass är man snabb gör man en kickdown så stänger den av bromsfunktionen...   försöker att låta bli att stänga av allt för jag vet att den dagen något händer så är det mitt jävla fel att jag stängde av skiten men dom där jävlarna som uppfann allt jävla skräp må brinna i helvetet i all oändlighet
smile

håller med, folk är sämre på att köra bil idag, kan ej växla manuellt, sitter å kikar i menyer å annat skit, tittar på telefonen, mm OCH förlitar sig på bilen istället för att KÖRA bilen,  jag säger å här åk taxi wink är därför vi får allt onödigt skit i bilar,

Forummoderator
18 585 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag har en kollega som är i 40-årsåldern men hans pappa bestämmer allt. Han skulle köpa en bil till pga tillökning. Han dök upp i en bil med manuell växellåda eftersom hans pappa förklarat att "Automatlådor drar mer bränsle och är livsfarliga på vintern. Det går knappt att köra bilen då." Okej...

7 666 Inlägg
för 1 timme sedan
Hybrid_ skrev:
Jag har en kollega som är i 40-årsåldern men hans pappa bestämmer allt. Han skulle köpa en bil till pga tillökning. Han dök upp i en bil med manuell växellåda eftersom hans pappa förklarat att "Automatlådor drar mer bränsle och är livsfarliga på vintern. Det går knappt att köra bilen då." Okej...

haha nja wink ungefär som att fwd bilar ej går att köra på vintern här i Norrland wink

984 Inlägg
för 1 timme sedan
Hybrid_ skrev:

Fan, det låter som corsakillen.
(Jag vet att han har slutat.)

Många som inte hänger med i fordonsutvecklingen och killgissar hej vilt.
En riktig bilförare har givetvis förgasare, vevrutor, manuell osynkad låda, brytarspetsar, vevstart och saknar servobromsar, servostyrning och oomkullrunkeligt startmotor.
Modärniteter, pöh!

984 Inlägg
för 1 timme sedan
granadadr skrev:
Hybrid_ skrev:

haha nja wink ungefär som att fwd bilar ej går att köra på vintern här i Norrland wink

Det går inte utan 4WD, dubbdäck och minst 4st extraljus, bilen kan inte ha eldrift heller.
Jag undrar om bilförare i norr verkligen är så mycket sämre på att köra bil än oss övriga "sölänska amatörer " som klarar oss utan på våra ständiga isgator pga ostadigare temperaturer.

7 666 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
granadadr skrev:
Hybrid_ skrev:

Det går inte utan 4WD, dubbdäck och minst 4st extraljus, bilen kan inte ha eldrift heller.
Jag undrar om bilförare i norr verkligen är så mycket sämre på att köra bil än oss övriga "sölänska amatörer " som klarar oss utan på våra ständiga isgator pga ostadigare temperaturer.

tror tvärtom wink för minns en gång jag körde ner till stockholm i snöoväder, nja det snöade iaf, och jag låg i vänsterfilen från Gävle i ca 80km/h  och bara körde om , och tro mig jag tog det lugnt smile

Forummoderator
18 585 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
Hybrid_ skrev:

En riktig bilförare har givetvis förgasare, vevrutor, manuell osynkad låda, brytarspetsar, vevstart och saknar servobromsar, servostyrning och oomkullrunkeligt startmotor.
Modärniteter, pöh!

Jag säger bara ESP! Livsfarligt!

7 666 Inlägg
för 1 timme sedan
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:
Hybrid_ skrev:

Modärniteter, pöh!

Jag säger bara ESP! Livsfarligt!

räddade mig en gång, råkade glömma att lagg i handbromsen på en bil på biltrailern så den kom i rullning lite vid en omkörning, satan vad det krängde, esp lampan och bilen jobbade förnetiskt, och jag med, faan vad jag var nervös, ursäkta språket, men det var hemskt wink

Sök