7645
Sök

Hur ofta byter ni bil ? och varför?

20 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Jag började fundera på en sak häromdagen: hur länge brukar ni egentligen behålla era bilar?

Själv tycker jag att det är ganska stor skillnad på folk. Vissa kör samma bil i 10?15 år och byter först när den börjar kosta mer än den är värd. Andra verkar byta vart tredje år nästan på klockslaget. ?

För mig känns det som att hur man finansierar bilen också kan påverka ganska mycket. Har man köpt bilen med lån och fortfarande har mycket kvar att betala kanske man gärna behåller den längre. Med privatleasing känns det däremot ganska enkelt att byta när avtalet går ut ? lämna tillbaka bilen och börja om med en ny.

Så jag är nyfiken:

Hur ofta brukar ni byta bil?
Vad är den vanligaste anledningen till att ni byter ? ålder, miltal, reparationer, ny teknik eller bara att ni tröttnat?
Har ni köpt bilen kontant, med billån eller privatleasat?
Har finansieringsformen påverkat hur ofta ni byter bil?
Och är det någon som faktiskt behållit en bil mycket längre än ni från början hade tänkt?

Jag är särskilt nyfiken på om privatleasing faktiskt gör att man byter bil oftare, eller om det bara känns så eftersom det blir så enkelt när avtalet löper ut.

Vad gäller för er? ?

3 305 Inlägg
för 8 timmar sedan
Har ägt ca 80st bilar de senaste 14 åren.
168 / 80 = 2.1 månad per bil.

Dä ä sköj.

Leasar/lånar ej då jag föredrar att äga mina grejer.
Ja.. förutom typ hus då den summan inte dras ur arslet på en simpel proletär.
Senast redigerat av Jesper328 (för 8 timmar sedan)

7 667 Inlägg
för 6 timmar sedan
jag byter så sällan jag kan,  min nyaste är en 2012 smile  den som används mest är en sunkig scorpio från 93 smile

6 955 Inlägg
för 5 timmar sedan
Skulle aldrig byta!  Den Audi 100 Avant 2,0E jag har nu köpte jag 1993. Går perfekt ,är lätt att mecka med, lätt och billigt att få tag på reservdelar och kostar ingen bilskatt och 2000 :-i halvförsäkring. dessutom sitter man bra i de Rekaro sportstolar (svart läder) jag köpte på skroten för ca 10 år sedan.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e5b4188a4191b5f0b78f2a4b13b505c2.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 5 timmar sedan)

Från Finland
494 Inlägg
för 4 timmar sedan
Ägde en Yaris 2009-2026, under den tiden hade jag skaffat 3 till bilar men ingen av dessa är såld än. Jag bara köper säljer aldrig smile
Senast redigerat av DennisCA (för 4 timmar sedan)

Professionell nybilshatare

4 305 Inlägg
för 3 timmar sedan
Strävar efter att ha en "nyare" (typ 3 - 7år) och en "i gott pålitligt skick" där ålder är egalt.  Vi behöver 2 bilar.

Ofta saxar det, dvs älsta säljs och den förut "nyare" bilen nedgraderas till "gott pålitligt skick".

Brukar ha i 10år plus, men undantag finns.

Köper nog aldrig nyare än 3år tror jag.
För snål för det.
Men man ska väl aldrig säga aldrig...
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

8 138 Inlägg
för 3 timmar sedan
Har ägt cirka 130 bilar.
Alltid  betalat kontant - ofta med postväxlar.
Utom en bil - en ny SAAB 96 1964 -  som köptes på 3 växlar.(första 4-växlade SAAB 96)
Brukar byta enligt devisen "ombyte förnöjer".
Vanligen inte flera av samma fabrikat - men undantag följer:
2 Plymouth Valiant, lågmilare
2 Peugeot 404, nya
2 Volvo kombi + 1 Volvo Pv B18 Sport, Pv:n demobil
2 Jeep Wrangler TJ + 1 Jeep Cherokee, 2 nya +1 beg
2 Land Rover Defender 90", lågmilare
2 Mercedes, G-Wagen + E-klass, båda ngt beg
2 BMW - 700 + 2002, båda ngt beg
2 FIAT 1500 Juventus, båda nya

Jag har ägt dom mellan 3 dagar(Volvo Pv B18 Sport) och 29½ år(Citroen 2CV 1990).
Kört mellan 5 mil(FIAT 1500 Juventus) och 37.500 mil(Mercedes E-Klass).

2 bilar inlösta av försäkringsbolag(FIAT 1500 Juventus + Suzuki Samurai 1990) p g a takrullning.(Har även takrullat  1 VW och 1 Mercedes Geländewagen - men dom tålde det = inget tak intryckt)
2 Ford Focus Combi, båda nya
3 Renault 16 - varav en TS, nya
4  BMC(Austin/Morris) - 2 x 850 + 1 x 1000 + 1 x 1275, 3 nya + 1 beg(1275)
4 Suzuki - 3 x Samurai + 1 x Jimny, alla beg
4 MG - 2 x MGA + 2 x MGB - alla beg
4 Mazda - 2 + 3 + 6 + Tribute - alla köpta ny
8 VW, 3 nya(Golf, Jetta, Vento), resten beg
10 OPEL, 1 ny Caravan 2100D, resten beg(Kadett, Rekord, Manta, Ascona)
14 SAAB, 5 nya + resten beg
50-tal Citroen, 2 nya( AX & BX) +2 nästan nya(GS & GSA) resten beg
Övriga bilar har jag bara ägt 1 ex av.
Morris Minor SII
Nissan Terrano II, demobil
Honda CR-V, ny
Lada Niva
Mitsubishi Pajero Shogun, ny
Vauxhall Chevette
Lexus, ny

Som mest ägt 15 bilar samtidigt - f n endast 3.

Hyrt - med avsky - SAAB 900 & 9000 samt Volvo 850 & S70 - men med gillande Toyota Camry & Carina.

Provkörde batteribil 1989 - Citroen Berlingo - inget för mig. 

Aldrig ägt bilarnas bil - Toyota Land Cruiser.

Forummoderator
18 586 Inlägg
för 55 minuter sedan
På 90-talet tillbringades lördag & söndag mornar med näsan ner i dagens färska exemplar av Göteborgs-Posten. På den tiden var det 4 fulla sidor med bilannonser. Objekt ringades in, rangordnades och säljare ringdes. Det var lättare då. Sen startade jag bilfirma och köpte bilar i bulk från stora handlare i Göteborg. 5-15 bilar per gång. Då åkte man i den som hade mest bränsle i sig. Grönskylt. Ibland var det en Corsa -86:a och dagarna senare var det någon S-klass med V8 eller snikutrustad SAAB. Antal okänt. 4-siffrigt.

Numera tjänstebil. Byter när chefen säger åt mig att köpa en ny bil.

Sök