Ljudbygge i Saab med Originalstereo

Martin 9-3 Fisketokig
7 januari 2006 · 2 997 Inlägg

Nu vet jag inte om detta är helt ointressant men tänkte det kan kanske hjälpa någon och byggen är alltid kul att följa smile

-

Veckan innan jul, det var då jag äntligen fick hämta ut bilen, 2 månaders väntan var över.

Då jag uppskattar bra ljud så valde jag stora stereopaketet, Prestige 300.
Visst är ljudet bra och det funkar till det mesta men saknar den tunga basen som är, om inte omöjlig så svår att få fram med system utan någon form av baslåda.

Då hamnar jag i den situationen att börja bygga ut en originalstereo som jag inte vet ett skit om och har aldrig byggt billjud tidigare så jag har rådfrågat en del personer om det mesta.

Jag har heller inte haft känslan "Ja, vi river halva bilen det första vi gör utan
större kunskap om området" så detta är knappast det bästa sättet att bygga ut men tror det kommmer fungera rätt bra smile

Prestigesystemet 300 är byggt med ett främre slutsteg under förarstolen som driver framsystemet och ett slutsteg i skuffen som driver 6x9:orna i hatthyllan.

För att kunna koppla in ett eget slutsteg som ska driva nya baslådan behöver jag få tillgång till lågnivåutgångar och kommer använda mig av backes (http://www.backesljudbygg.se) omvandlare som passar utmärkt till detta som dessutom har ställbar utgång för att lätt kunna balansera basen till resten av ljudet.

http://img443.imageshack.us/img443/7485/dsc004473yy.jpg

Jag hade några alternativ hur jag skulle koppla in adaptern.
Ett tag tänkte jag skarva kablarna uppe vid 6x9orna och koppla allt det under hatthyllan så det inte skulle synas.
Kom då fram till att avståndet mellan dem är för långt så jag skulle få skarva kabelstumparna till adaptern yttligare så det alternativet försvann.

Då tänkte jag koppla på kablarna direkt när de går ut fram slutsteget, klippa och skarva om och lägga till adapterkablarna i kopplingarna men då skulle det leda till att det skulle bli ont om kabel och 5 skarvar kändes inte kul så jag gick på alternativ 3.

Vilket var att öppna originalsteget och löda på adapterns kablar direkt på kretskortet. smile

Jag skruvade loss steget och öppnade upp och då kunde jag konstatera att det nog skulle bli bra.

http://img443.imageshack.us/img443/1618/pict16160vo.jpg

Så det var bara att skära upp lite i "locket" och förborra 2 hål så jag kunde fästa adaptern lämpligt efteråt så den följer med steget och sitter fast.

Lödningen var enkel, bara att dubbelkolla att det satt där det skulle.
Resultatet vart:

http://img218.imageshack.us/img218/6800/pict16180wn.jpg

2 kablar (vänstra kanalen) lödde jag på ovansidan och Högra kanalens kablar och jorden på undersidan på lödpunkterna.

http://img218.imageshack.us/img218/5468/pict16197fg.jpg

http://img218.imageshack.us/img218/1690/pict16200cz.jpg

http://img218.imageshack.us/img218/6364/pict16229od.jpg

Så enkelt fick man lågnivå i skuffen utan att behöva riva halva panelen och dra kablar över halva bilen.

Inga onödiga kopplingar som försämrar utsignalen och inga kablar som syns eller är ivägen.

http://img435.imageshack.us/img435/862/pict16239wv.jpg

Fastmoterat igen där det ska vara.

http://img286.imageshack.us/img286/2461/pict16249xk.jpg

Nu väntar jag bara på Baslåda och Steg så jag återkommer då med fortsättningen.

Frågor?

/Martin

Senast redigerat av Martin 9-3 (7 januari 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang