Karossbyte

Germax
16 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Om man vill behålla en bils identitet och motor, bromsar mm men man vill byta hela karossen, går de att göra? tänkte att man kan ju byta i stort sätt allt på en bil. Men har aldrig hört talas om att man byter kaross? Känns som identiteten sitter i karossen.

Någon som vet?
anledningen är att jag har en Sierra 91 som funkar kanon men karossen är fullkomligt körd, rost och plåtskador överallt. O så har jag en Sierra 89 utan motor men som har jättefin kaross.
Finns de något legalt sätt att byta karossen annars tänkte jag byta chassinummrena, färg och karosstyp är samma.

Kornz Solfilmsmontör
16 januari 2006 · 947 Inlägg

Ring svensk bilprovning och kolla eller hör med Vägverket, de kanske vet nått om detta. Själv har jag aldrig sett detta förut. Men lycka till ialla fall smile

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
17 januari 2006 · 1 781 Inlägg

Dahlbecks golf  har ju inget på karossen som är orginal... han har ju bytt till rally/race karossen som Volkswagen har... det är vad jag har hört iaf:) så visst borde det gå att byta ut karossen.. fast det förstoss.. vad hade du tänkt ga för kaross istället?big_smile

Team Insane Racing
Daniel
17 januari 2006 · 671 Inlägg

Sålänge ramen är densamma borde det inte vara några problem. Jag har rörram och kan byta hur jag vill.

Senast redigerat av Daniel (17 januari 2006)

Redbull Moderator+
17 januari 2006 · 1 081 Inlägg

Malm3n skrev:
Dahlbecks golf  har ju inget på karossen som är orginal... han har ju bytt till rally/race karossen som Volkswagen har... det är vad jag har hört iaf:) så visst borde det gå att byta ut karossen.. fast det förstoss.. vad hade du tänkt ga för kaross istället?big_smile

Och du tror på fullaste allvar att Dahlbäcks golf är besiktigad enligt dom förordningar som svenska bilprovningen SKA följa? (om den ens är besiktigad vilket jag betvivlar)

Ontopic: Jag skulle snarare fundera på om jag ville lägga ner massor jobb på att byta massor plåt på en gammal vanlig Sierra wink Vad menar du att du ska byta, tak, golv? Eller bara "lösa" delar som dörrar osv? Är väl inte direkt sådär jätelätt att lyfta av hela karossen i ett stycke på en Sierra. wink

mvh

Vem jag?
Sharky
17 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Tja, på äldre Volvo så behåller man gamla A-stoplen och byter resten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
17 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Jag ska föra över motorn och nummer/papper från en bil till en annan.
Så de är inte så mkt jobb.. jag har inge emot mek och då kan jag sälja den sen.

Göran hur mena du med byta A stolpen, det är lagligt då?
men annars så byter jag bara chassinummer o plåtar går ju lika bra.
Är skivor bak på "nya" karossen men trummor på den gamla.. vet att SBP inte gillar de men skiter nog i de, det är ju ingen säkerhetsrisk iaf.

Henko Rallytok
17 januari 2006 · 165 Inlägg

Ta bara och flytta över chassie nr och sådant så är det inga problem.
Funkar att göra så i rally, har själv gjort det . 3 karosser på samma regnr.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
sorken
17 januari 2006 · 251 Inlägg

så tänkte ja göra har en omega 3000 24v 90 som e risig i karossen å en nestan ren kaross från en 12v 88a som e rostfri..tänkte flytta över allt från 24varn till 12van eftersom det är lika kaross med olika motorer bara så tro ja att det är bara att typa om den i papprena till en 24v

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Sharky
17 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Lagligt....tja, i princip. Du får ju byta plåt hur du vill på en bil. Sedan kanske det är lite magstarkt att byta all plåt utom A-stolpen. Men vad gör man inte.

Många trimmade Volvo 240 är reggade som -75:or eftersom det saknas avgasreglemente för 75:or. Allt på många av dessa bilar är nyare än 75......utom A-stolpen.....

/Göran


JapMax skrev:
Jag ska föra över motorn och nummer/papper från en bil till en annan.
Så de är inte så mkt jobb.. jag har inge emot mek och då kan jag sälja den sen.

Göran hur mena du med byta A stolpen, det är lagligt då?
men annars så byter jag bara chassinummer o plåtar går ju lika bra.
Är skivor bak på "nya" karossen men trummor på den gamla.. vet att SBP inte gillar de men skiter nog i de, det är ju ingen säkerhetsrisk iaf.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang