Ska du ha bur i så ska du göra som någon sa här ovan, du ska beställa en regbesiktning för bilbur.
Den här tanten eller gubben som sitter i andra sida telefonen kommerfråga dig om de är en rally bil.
Här har du två allternativ. säger du att de är en rally bil kommer du kunna köra grp E =ekonomi rally med bilen. inget som kanske är intressant då de följer andra regler till detta också.
i vilket fall som helst så går de snabbast att säga det är en standard bil och den sak inte va homologerad.
En bil som är homologerad får inte framföras på vanlig väg utan endast på bana. plockar du bort baksätet å blir bilen homologerad automatoskt när du reggar bilen oavsett vad du säger.
Med andra ord baksätet är ett måste.
Plockar du sen bort baksätet från bilen när du reggat den så kan du om du har otur få körförbud på bilen med omedelbar verkan när du blir stannad av den elaka sortens polis, andra poliser tycker kanske de är häftigt.
En sak att tänka på om man ska ha bur i bilen är ju den att de inte får vistas passagerare i baksätet längre då en bur måste vara rätt konstruerad för att få monteras. Fia regler gäller här.
De flesta som bygger burar gör detta automatiskt utan att veta om de då bure ser dum ut om man gör de på annat vis.
Här har du burkonstruktioner som är godkända och hur du tillverkar dom.
Dessa blir godkända vid bes om du har rätt material också
http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_7.pdfDe som jag anser är de struligaste med å bygga en bur är att du enbart får använda sömmlösa rör. Dom här rören är dyra.
Du skall även ha en konstruktions historik över bygget. Vem som byggt och vad det är svetsat med och vilka komponenter som är satta först. Detta brukar bes strunta i ibland när dom ser någon dom känner igen eller dom tycker konstruktionen ser bra ut.
Dock skall där finnas ett hål i huvudbågen och i ett av dom övriga rören så bes personalen kan mäta tjockleken på godset. Detta kan dom också ha överseende med då detta bara är extremt viktigt i tävlings syfte.
Har du fler frågor så är de bara att skicka ett mail.