7344
Sök

Spindelled, Saab 900

4 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Hallå där!
Fick ta över min fasters Saab 900 (-90, tror jag) eftersom hon köpte ny bil då det var lite fix på saaben. Det största felet var spindelled höger fram annars lite småsaker bara.

Så det jag undrar är om det är lätt att fixa själv? Och om någon vet vart man kan hitta manualer skulle det vara najs (om inte det skrivs en beskrivning här tongue) big_smile

Tack på förhand!

Medlem 34530
908 Inlägg
17 januari 2008
sodddex skrev:
Hallå där!
Fick ta över min fasters Saab 900 (-90, tror jag) eftersom hon köpte ny bil då det var lite fix på saaben. Det största felet var spindelled höger fram annars lite småsaker bara.

Så det jag undrar är om det är lätt att fixa själv? Och om någon vet vart man kan hitta manualer skulle det vara najs (om inte det skrivs en beskrivning här tongue) big_smile

Tack på förhand!

Är det övre eller undre? Den undre är lätt att byta själv,den övre bara "lite" bökigare big_smile

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

4 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Ojoj, finns det övre och undre också? hmmbig_smile

Men låt säga att det är den övre, ska man lämna in till en verkstad då, eller ska man ge sig på ett försök? tongue

Vad kan det kosta på en verkstad?

Smålänning
7 887 Inlägg
17 januari 2008
sodddex skrev:
Ojoj, finns det övre och undre också? hmmbig_smile

Men låt säga att det är den övre, ska man lämna in till en verkstad då, eller ska man ge sig på ett försök? tongue

Vad kan det kosta på en verkstad?

Det är absolut värt ett försök. Är en av de enklaste bilar som finns att byta spindelleder på.
Lägg en 15 mm distans mellan undre bärarm och karossen, därinne mot plåten, sen är det bara att lossa muttern och dom två bultarna och banka lite smile

Va inte orolig att få fel spindelled, för det är exakt samma både övre, undre och höger vänster.

Passar f.o.m årm 1968 (saab 99) till 1994 (sista 900 cab med gamla karossen)

Kostar 211 kr om inte jag minns fel på mekonomen. Ännu billigae på speedparts.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
tack! då är det bara att ta med verktygslådan, alla tillbehör och slänga sig under bilden och fixa't nästa gång man hälsar på.. big_smile

Edit: När jag väl ändå är inne på Saab-snacket så kan jag passa på att fråga om det är lätt att hitta tillbehör till bilen? - menar i stylingsyfte smile
Senast redigerat av sodddex (17 januari 2008)

166 Inlägg
18 januari 2008
Styling till våra gamla og900:or är väldigt begränsatt.
(lika tur det om du frågar mig)    smile

mvh

4 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Juuka skrev:
Styling till våra gamla og900:or är väldigt begränsatt.
(lika tur det om du frågar mig)    smile

mvh

aa.. kanske är dumt att styla en saab 900 tongue

Sök