Låter konstigt från bakvagnen...

sete15 Skogstokig
11 februari 2006 · 42 Inlägg

tjenare. jag har en BMW 530i -93 touring .  när jag släpper på gasen, då man motorbromsar bankar det till i antingen växellådan eller bakvagnen. vet inte riktigt vad det kan vara... låter detta bekant eller vet ni vad jag ska göra. jag har obegränsad till gång till verkstad så säg bara. tacksam för alla svar! mvh fredde

Det jag inte kommer ihåg har aldrig hänt.
Drönirettab
11 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Låter som det kunde vara någon bussning i bakvagnen eller upphängning av kardanaxeln som är dålig. Rör sig växellådan mycket när du motorbromsar eller över huvudtaget när du kör?

Lada Tuning Lada-missbrukare
12 februari 2006 · 566 Inlägg

Hejj!! En kompis till mejj har en BMW 530d -99... Om ja förtod dejj rätt så kan de va samma fel som på hans... att de "bankar" när man släpper lr trampar på gasen... På hans BMW var det den s.k. "dämp-gummiskivan" mellan växellådan ock kardanaxeln som var slut... Om de inte e den de e fel på på din så kan de vara kardanknutar, nån bakvagnsbussning eller glapp i bakaxeldreven m.m.... lycka till!! smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Darkie dARKiE
12 februari 2006 · 5 031 Inlägg

Utdrag från www.autopower.se

Vibrationer. När man är ute och provkör en E34 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat.

BMW E34 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang