2900
Sök

Mer vrid på låga varv Mitsubishi GDI 1.8 / lättare att dra iväg

66 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Bil: Volvo V40 1.8i -98 (125hk), Manuell låda
Dvs. 16v GDI motor på 1.8 liter.

Volvo har hängt i en växellåda utväxlad för något helt annat, det är ca 2000rpm vid 90km/h, vilket gör den väldigt svårstartad, mycket kopplingsslir för att komma iväg. Har jämfört den med Mitsubishi Lancer 1.8 GDI -95:a, samma maskin (122hk) och annan utväxling + lättare bil - helt ok.

Funderar på om det finns någon annan Mitsubishimodell med andra kamaxlar som ger mer bottenvrid? Toppeffekt är egentlige ointressant, den brukas av min mor och dras sällan över 4000 varv.

Man kanske med hjälp utav justerbara kamdrev kan få ner momentet  i registret?

Finns det någon som kan anpassa en mjukvara för denna bil kanske?

Annan låda högre utväxlad kanske? Eller Byta slutväxel? Men då springer ju konstnaderna iväg. Är inte så hemma på Växellådorna i Volvos FWD bilar, Kan det vara en M56 låda som sitter?
Hur många slutväxlar finns det att tillgå på Olika Volvos?

Hästintresserad.

8 Inlägg
27 januari 2008
Vet inte så mycket om växlarna där å allt men chiptrimma går ju! mer vrid och effekt men jag har ju öven 2,5 tum avgas system från grenrör och moddat lufft bruk så det ger ju en viss skillnad, hör av dig till [b]Turbo Center Stockholm och prata med Claus han är duktig på chiptrim mm. där fick jag hjälp med mitt chip mycket gott resultat!

22 Inlägg
27 januari 2008
Mjusic skrev:
Vet inte så mycket om växlarna där å allt men chiptrimma går ju! mer vrid och effekt men jag har ju öven 2,5 tum avgas system från grenrör och moddat lufft bruk så det ger ju en viss skillnad, hör av dig till [b]Turbo Center Stockholm och prata med Claus han är duktig på chiptrim mm. där fick jag hjälp med mitt chip mycket gott resultat!

Om du läser hela inlägget så ser du att han inte är ute efter toppeffekt!+ att ett chip på en icke turbo knappt ger något då det inte finns något ladd att ställa smile

3 235 Inlägg
27 januari 2008
taz skrev:
Bil: Volvo V40 1.8i -98 (125hk), Manuell låda
Dvs. 16v GDI motor på 1.8 liter.

Volvo har hängt i en växellåda utväxlad för något helt annat, det är ca 2000rpm vid 90km/h, vilket gör den väldigt svårstartad, mycket kopplingsslir för att komma iväg. Har jämfört den med Mitsubishi Lancer 1.8 GDI -95:a, samma maskin (122hk) och annan utväxling + lättare bil - helt ok.

Funderar på om det finns någon annan Mitsubishimodell med andra kamaxlar som ger mer bottenvrid? Toppeffekt är egentlige ointressant, den brukas av min mor och dras sällan över 4000 varv.

Man kanske med hjälp utav justerbara kamdrev kan få ner momentet  i registret?

Finns det någon som kan anpassa en mjukvara för denna bil kanske?

Annan låda högre utväxlad kanske? Eller Byta slutväxel? Men då springer ju konstnaderna iväg. Är inte så hemma på Växellådorna i Volvos FWD bilar, Kan det vara en M56 låda som sitter?
Hur många slutväxlar finns det att tillgå på Olika Volvos?

Etanolkonvertera bilen, så får du bättre bottenvrid på den.

Supraman
2 300 Inlägg
27 januari 2008
Finns lådor med olika slututväxlingar.
Så det är ju nog ett av det enklaste.

Fast å andra sidan så borde den nuvarande lådan inte vara ett problem vid normalt bruk då 90 km/h vid 2000rpm är ganska normalt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 126 Inlägg
27 januari 2008
GDi:n e ju meningen att vara bensinsnål därför Volvo köpte in motorn då dom inte hade ett alternativ kan ju vara därför som den e högt utväxlad!

8 Inlägg
2 februari 2008
mera just för svar till kebbe nä det är bottenvridet som oxå gjort skillnad kan ligga på fjärde växeln nu i tex. 70 trappa till och komma snabbt vid omkörning då jag tidigare behövde slänga i trean är inte det en förbättring av bottenvrid?

Sök