taz skrev:
Bil: Volvo V40 1.8i -98 (125hk), Manuell låda
Dvs. 16v GDI motor på 1.8 liter.
Volvo har hängt i en växellåda utväxlad för något helt annat, det är ca 2000rpm vid 90km/h, vilket gör den väldigt svårstartad, mycket kopplingsslir för att komma iväg. Har jämfört den med Mitsubishi Lancer 1.8 GDI -95:a, samma maskin (122hk) och annan utväxling + lättare bil - helt ok.
Funderar på om det finns någon annan Mitsubishimodell med andra kamaxlar som ger mer bottenvrid? Toppeffekt är egentlige ointressant, den brukas av min mor och dras sällan över 4000 varv.
Man kanske med hjälp utav justerbara kamdrev kan få ner momentet i registret?
Finns det någon som kan anpassa en mjukvara för denna bil kanske?
Annan låda högre utväxlad kanske? Eller Byta slutväxel? Men då springer ju konstnaderna iväg. Är inte så hemma på Växellådorna i Volvos FWD bilar, Kan det vara en M56 låda som sitter?
Hur många slutväxlar finns det att tillgå på Olika Volvos?