Vad är en hallgivare?

bufffe
15 april 2008 · 51 Inlägg

Som Ämndet lyder vad är en hallgivare och vad gör den?

Mvh Bufffe

The only difference between men and boys is the price of the toys
Koop
15 april 2008 · 1 867 Inlägg

Hallgivare är en induktiv givare som oftast sitter vid svänghjulet och ger impulser till motorstyrningen så den vet "var" motorn är, kombinera signalen från den med tillexempel kamlägesgivarens signal så vet motorstyrningen exakt vilken takt motorn befinner sig i.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
lindbergern xPuffra
15 april 2008 · 196 Inlägg

Koop skrev:
Hallgivare är en induktiv givare som oftast sitter vid svänghjulet och ger impulser till motorstyrningen så den vet "var" motorn är, kombinera signalen från den med tillexempel kamlägesgivarens signal så vet motorstyrningen exakt vilken takt motorn befinner sig i.

En hallgivare är inte induktiv , det är två helt olika givare , men , som man kan använda i samma syfte , som tex varvtalsgivare

Senast redigerat av lindbergern (15 april 2008)

BMW M635 (1984)
BMW M3 E30 (1987)
dera
15 april 2008 · 3 Inlägg

klipp den vid budgettrimmning wink ganska onödig grej på ford iaf.. ska inte utala mej om andra märken då ja inte vet

Ford sierra (1984)
Sharky
15 april 2008 · 10 287 Inlägg

Nä gör inte det.....

Det vanligaste användningsområdet för hallgivare i motorstyrningssammanhang är som kamlägesgivare.
En induktiv givare är snabbare och får ingen eftersläpning på höga frekvenser och dessa är bättre lämpade för tändlägessignal men är å andra sidan dyrare än en hallgivare. Men som kamlägesgivare är dom tillräckligt snabba eftersom man bara vill veta vart man ligger i förbränningscykeln för respektive cylinder i sekventiella sprut. Man kan i o f s använda hallgivare till tändläge men då måste man införa en kompensationsfaktor som är växande med varvtal.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect

Och har man en hallgivare så skall man inte göra som mannen i OK reklamen, dvs få panik och klippa bort den. Det är dumt....

/Göran

dera skrev:
ska inte utala mej .......då ja inte vet

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Rataxez SaltySailor
13 maj 2008 · 32 Inlägg

Tänk om det kan vara den som stular på min bil, hur ser man om en sån är trasig? Jag har inte skruvat bort något än. Är det möjligt att mäta på den eller ser man det med ögat? Tacksam för snabba svar, bilen måste funka igår typ...

blacken
13 maj 2008 ·

bufffe skrev:
Som Ämndet lyder vad är en hallgivare och vad gör den?

Mvh Bufffe

Det är någon/någonting som ger dig något när du går i en hall. big_smile

Rataxez SaltySailor
13 maj 2008 · 32 Inlägg

kom igen nu! Vill ju inte skruva sönder mer än jag måste! Om inte bilen funkar snart (inom två dagar faktiskt) så måste jag köpa en till å det är inte riktigt så att varken viljan eller ekonomin vill det...

blacken
13 maj 2008 ·

Rataxez skrev:
kom igen nu! Vill ju inte skruva sönder mer än jag måste! Om inte bilen funkar snart (inom två dagar faktiskt) så måste jag köpa en till å det är inte riktigt så att varken viljan eller ekonomin vill det...

Mät ohmtalet på den, och ring BMW och fråga vad den ska ha för värde, kanske kan funka..

bumpe Lastbilsmekaniker
13 maj 2008 · 3 878 Inlägg

dera skrev:
klipp den vid budgettrimmning wink ganska onödig grej på ford iaf.. ska inte utala mej om andra märken då ja inte vet

På en PSA diesel så används den som godkännande för att starta. Ingen hallgivare = startar inte

Så man bör INTE klippa bort den...

Rataxez SaltySailor
13 maj 2008 · 32 Inlägg

blacken: BMW? Jag kör ju Passat... men tack ändå. Får kila ut å kika ordentligt i morgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang