vad säger SBP om "roterande ljuddämpare" (turbo som inte laddar)

Lindgren_
14 maj 2008 · 2 644 Inlägg

Ingen ide att ringa SBP det är ju stans jävla tokgubbar som sitter där och snackar.. man får inte ens ha sportstolar fram det är total förbjudet enligt dom..

Bättre att åka ner till en besiktningsstaion och prata med dom smile

Senast redigerat av Lindgren_ (14 maj 2008)

Johan Lindgren
kim89
14 maj 2008 · 112 Inlägg

Haha, en jätte bra idé.. bocka till en aluplåt så monterar du fast den över turbon haha

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
torpis Forummoderator
14 maj 2008 · 10 576 Inlägg

pimpad740 skrev:
va jag gör med min motor sålänge de inte är effekt höjande så är de väl skit samma..

Hur vet dem att det inte är effekthöjande då?  tar du med dig bromspapper och körcykelprov(för avgaskrav) till SBP?

För att ta upp det där med V8:an igen,  skulle det gå igenom bara för du står jämte bilen och lovar på heder och samvete att det är en original volvo-motor som bara ser ut som något helt annat?

Jag tror betydligt mer på metoden att bygga snyggt och gömma så gott det går istället för att idiotförklara besiktningsgubben och dunka fintolkningar av regler i huvudet på honom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
gamlingen
14 maj 2008 · 5 198 Inlägg

pimpad740 skrev:

gamlingen skrev:
Istället för att sitta å gissa  å komma med ännu dummare förslag.. ta telefon luren och ring SBP....

istället för att låta cool å kaxig så skriv inte i en tråd du inte vet nå om. tareda på de sj å skriv ett vättigt svar istället för att klaga lr skapa en egen tråd man kan klaga på.

Har inget behov av att skapa idiotiska trådar när det tar max 5 minuter i ringa besiktningen å fråga,,, Å så ser jag inte riktigt var jag har klagat nånstans,, gjorde som alla andra,, kom med ett förslag,, men förslaget gick väl inte  i din linje å då duger inte svaret,, bättre å sitta här å gnälla på svar än å försöka komma på en egen ide hur man kan få reda på tt svar.

gamlingen
14 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Lindgren_ skrev:
Ingen ide att ringa SBP det är ju stans jävla tokgubbar som sitter där och snackar.. man får inte ens ha sportstolar fram det är total förbjudet enligt dom..

Bättre att åka ner till en besiktningsstaion och prata med dom smile

Dom på kontoret går ju efter regelboken antar jag,,, gör ju dom på hallen inte alla gånger kanske,, men rätt va det är har dom koll där.. då kan du ge dej den på att många åker på sånt dom klara förra året.. själv besiktade jag med lysande ABS lampa i 2 år.. är 3 hade dom chefer där... vart tvärnit,,,,

Tuffhaggman
14 maj 2008 · 864 Inlägg

Det finns väl dom som har lyckats besiktiga kompressormatade maskiner genom att rycka dän remmen innan dom åker in till bilprovningen..vad som är rätt o inte låter jag vara osagt men folk har väl beiktigat konstigare saker...det är väl bara att prova, du riskerar ju bara en ombesiktning det är ju inte hela världen

egut
14 maj 2008 · 64 Inlägg

kompisen besiktade sin bmw e30 med m5 motor och en halv turbo.. tog bort allt förutom avgashuset och satte en täckbricka...  De skrattade bara på besiktningen när de så de men den gick igenom..
tror gubbarna är ganska obrydda i vad det är för motorer/ trimm mm bara den inte är trafikfarliga
innom vis gränns
/Cyden

BMW m535 "hajjen" (1986)
Niotusen
14 maj 2008 · 272 Inlägg

kim89 skrev:
Haha, en jätte bra idé.. bocka till en aluplåt så monterar du fast den över turbon haha

Stackars kim från tierp har inte fått reda på vad ironi är än antar jag?

ursäkta personangreppet, blir bara ledigt sur på personer som ska hålla påa tt gnälla över vad man skriver, kom till saken helt enkelt, och i många fall tror jag det skulle funka att gömma turbon, hade lätt kunnat gömma två turbos så slarviga de var under min huv sist jag var där

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
pimpad740
14 maj 2008 · 812 Inlägg

torpis skrev:

pimpad740 skrev:
va jag gör med min motor sålänge de inte är effekt höjande så är de väl skit samma..

Hur vet dem att det inte är effekthöjande då?  tar du med dig bromspapper och körcykelprov(för avgaskrav) till SBP?

För att ta upp det där med V8:an igen,  skulle det gå igenom bara för du står jämte bilen och lovar på heder och samvete att det är en original volvo-motor som bara ser ut som något helt annat?

Jag tror betydligt mer på metoden att bygga snyggt och gömma så gott det går istället för att idiotförklara besiktningsgubben och dunka fintolkningar av regler i huvudet på honom.

men sitter de inget tryckrör så kommer de ingen komprimerad luft till motorn alltså inge effekt höjande?! lr hur? de ska dom ju inte kunna klaga på för de är ju ingen turbo motor då när man åker in och bes bara en sug motor med lustigt grenrör..?

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
TurboKolle
15 maj 2008 · 89 Inlägg

Att åka omkring med en monterad turbo utan tryckrör kommer låta som fan!
Bilprovningen kommer garanterat inte gilla den "roterande visselpipan".

\\ Mer laddtryck åt folket! //
kolvas
15 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Det är fortfarande inte någon som tänkt på att turbon kommer att övervarva när den inte får nåt mottryck! Din turbo kommer bara att vara skit efter att du kört till bilprovningen och hem igen!!!!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
egut
15 maj 2008 · 64 Inlägg

Om du har batteriet i bagaget så är det inte säkert att dem öppnar huven, Gjorde de inte på min bil ivf..
men tror det är svårt att "dölja den" utan då är det nå lättare att göra så att det ser ut som att den alltid har suttit där.. då tror jag risken är mindre att dem reagerar på den..
MVh

BMW m535 "hajjen" (1986)
Rushman Evolution Garage
15 maj 2008 · 1 299 Inlägg

pimpad740 skrev:
tja. funderar på vad kan sbp säga om en roterande ljuddämpare under bes? altså en turbo som inte laddar något.? kan ju knappast räknas som effekt ökning lr?

mvh mårten

Utan mottryck blir turbon skrot på vägen dit, ta me en flaska sprit å en bukett rosor å hoppas på de bästa.

Sky´s the limit...
Blida
15 maj 2008 · 654 Inlägg

Allså grejen är inte den att funktionen är ett icke inkopplat turbo aggregat eller en extra roterande ljuddämpare osv osv.
Vet inte vad du har för bil eller årsmodell nu,kan vara lite olika beroende på.Men i grunden så ligger det till så här:
En motor är nått en tillverkare typar och avgascertifiserar i resp land osv.Och den bilen är då typad med den motor.Dvs man får då generellt inte byta ut delar på den så den går ifrån så pass att typningen som är gjrod blir ändrad.
Sen om den oinkopplade turbon ändrar nått eller inte vill ja inte uttala mig om.
Men saken är iaf den att den "ljuddämparen"/turbon eller hur man nu vill se det inte är typad till motorn från tillverkaren och då således egentligen inte får vara monterad.Oavsett vad man ahr för egentliga planer etc efter bes.
Sen pratet om Besingenjörerna Vs stations teknikerna osv osv är fortfarande samma som alltid:
Ingenjörerna på supporten pratar och upplyser för det mesta om VAD,HUR lagen/regelboken säger.
Sen vad den männskliga faktorn väl på stationen gör eller säger är en annan femma man aldrig kan svara på till 100%.
och det är även inte bara batteriet i motorrummet som skall kontrolleras,utan även olje slabb å annat.

Hur verkligheten skulle bli i fråga om kontrollen av din bil och ev utslag från teknikern är nått som troligen ingen här kan svara på förutom du själv efter att du i sådant fall har provat att bes bilen med "roterande ljuddämpare" så att säga.

mvh

Germax
16 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Förr va de väl ett kryphål i lagen, men det funkar inte längre!

Och givetvis handlar det om besiktning för turboklonverterade bilar för dom nötter som inte förstår det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang