3666
Sök

Tömma ur olja vid kamaxel byte Volvo B230

51 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#1
Tänkte utföra ett kamaxelbyte imorgon.
Behöver jag då tömma ur oljan innan jag lyfter på topplocket för att komma åt kamaxeln?
Detta på en b230F men bör vara samma sak på alla 8ventilers Volvo b230 motorer.

Denna fråga pga oljan nyligen är bytt.

Yttligare en fråga, som jag har förstått så behöver jag ett mothål för att få bort kamdrevet, det är ju enkelt fixat med tex en mejsel genom något hål i drevet el liknande. Men när kamaxeln ska lös så läste jag något i Haynes om något verktyg för att trycka ner axeln eller liknande, är detta nödvändigt?

5 089 Inlägg
3 juni 2008
#2
det ska inte behövas tomma ur oljan, och det är ju bara att sätta en stor polygrip på hjulet för att hålla fast det. och ja det finns en speciellt "press" som man ska trycka ner kammen med, men det kanske går att trycka ner den såpass mycket själv att man kan sätta i skruvarna och dra lite försiktigt
Senast redigerat av FLindgren (3 juni 2008)

\Lindgren

51 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#3
Jo kamdrevet är ju inga större problem.

Men det där med att axeln ska pressas ner verkar dessto värre..
Någon som kan bekräfta om det går utan detta verktyg?

Smålänning
7 887 Inlägg
3 juni 2008
#4
Inte behöver du tömma oljan för att byta kamaxel... Inte lyfta toppen heller... Se bara till att hålla det rent och fint under ventilkåpan medans du grejar smile

Behövs inga specialverktg för att dra åt kamaxeln, men när du ska justera ventilspelet behövs det som sagt ett specialverktyg.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

153 Inlägg
3 juni 2008
#5
Ska du bytta kamaxeln  så behöver du INTE lyfta toppen , behöver heller inte byta olja...//Nenne

Tuned By Nenne !!

51 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#6
Med topplock menar jag ventilkåpan så givetvis har jag förstått att toppen inte behöver lyftas smile

Är justering ventilspelet någon som är nödvändigt vid byte av axel? Det är en A-kam jag tänkt prova på, sitter M-kam orginal.

1 688 Inlägg
3 juni 2008
#7
Ett lite tips är att lägga i papper/trasor på ställen där t.ex en liten elak mutter kan trilla ner. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
3 juni 2008
#8
Oftast stämmer ventilspelet bra när man skiftar mellan olika originalkammar. De har samma bascirkel och bra toleranser så då brukar det stämma rätt bra.


51 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#9
Okej, aa men jag får väl kontrollera spelet iaf så man ser att det iaf ligger inom gränserna.
A-kamen har ju ingen riktigt större skillnad från m, då den sitter i förgasar modellen av b230 men ska tydligen ge lite mer bottendrag på en b230f


Sök