2292
Sök

Projekt: Volvo 240 Turbo (R-Sport)*Ett beslut är fattat*

Skulle bli ersättaren av "Buken", men blev ett tråkigt kapitel som slutade i tingsrätten då vissa inte ville betala efter att de hade tagit emot den. Var en 83:as DL, omregistrerad med R-sportsats. Hade komplett... Visa mer

Forummoderator
0 Följare
187 110 Visningar
Projektet avslutat 9 maj 2012
Allansson
27 oktober 2008
Ska hålla tummarna för att den idag tongue

699 Inlägg
27 oktober 2008
AirOne skrev:
Update 29

081026

Jahapp. När man inte trodde bilen kunde sjunka mindre i värde så är det just bilen som säger "joho visst kan jag det". Under gårddagskvällen var jag och en kompis ute och gled - fortfarande med fyra växlar - till bland annat Krokom för jag skulle lämna vinterhjul som ska läggas om, och han skulle hälsa på nåt fruntimmer. Herregud, ha tid med nåt sånt..?
Hursomhelst.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/490519_zjrgpn.jpg
[Taget 081025]*dålig bild men det föreställer åtmindstone en kabel som är av..numer skarvad.*

Tamesjutton om inte "Hoting-syndromet" slår in och man först lägger märke till att instrumenteringsbelysningen blir svag, sen börjar själva instrumenten dala..och sen..äsch. Ni kan tänka er. Jag fick köra med halvljuset. Ljummet roligt..eh nej.

Så för att snabba sig fram så har jag alltså besiktning..i morgon. Och bilen går inte ens. Grannen Henrik fick rycka ut med testutrustning och efter mycket "hummande" och "jaha..okej", så kom han fram till att generatorn inte laddar ett, citerat; "piss", slut citat.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/490530_w5mhqe.jpg
[Taget 081026]*..där står liket*

Så. Det var bara att hugga tag i skräpet och riva. Eller ja. Nu är det ju "jag" vi pratar om. Han den där som ska fundera, lite som farsan. Fundera. Tänka ut. Stå och titta på eländet ungefär som att det ordnar sig av sig självt. Men en himla tur att man då har grannen för så mycket galla som han har spottat ur sig idag och sparkat till mig så jag faktiskt över huvudtaget satte igång - har han nog inte gjort på bra länge!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/490538_lk8bsj.jpg
[Taget 081026]*..bara att börja riva generator..igen*

Till hjälp i belysningsväg hade jag ett gammalt lysrör som jag hade liggandes på golvet. Blev bra belysning, men ett tips gott folk. Ha den inte RAKT under generatorn. För när man hade fipplat lös alla kablar och bultarna var lösa så ramlade den - just precis - rakt ner på armaturen så det riktigt lös till för en sekund eller två..
Men. För att göra en historia kort. Generatorn - efter mycket om och men som vanligt - så var den bytt. Skarvade även på nya kablar för de gamla såg ut att ha gått igenom ett tredje världskrig. Nytt och fräscht ska det vara.
Och tamesjutton om inte den sedan laddade cirka 14 volt efter att allt var inkopplat.

Ett ljus i det becksvarta mörkret tamesjutton.
Bilprovningen, here I come!

Detta kan ha skett då du har för stor belastning på elsystemet.. Dvs du gör av med mera än vad generatorn klarar av.. Denna har förmodligen gått varm då och brunnit upp.. Samma sak hände mig i min 240.. I mitt fall var det billjudet som drog för mycket, i ditt fall förmodligen extraljusen..
Ser ut som du har den lilla generatorn, finns en 80A som sitter på d lite nyare modellerna.. Skaffa en sådan så slipper du förmodligen generatorproblem! Den passar bolton!

//Jonas

Bilgalen elektriker :)

utbildad klant
2 197 Inlägg
27 oktober 2008
hehe jobbigt det där med generatorn hände på min polares 240 också. å JO vatten skadar:P det är  alltid tycket mot mig det är i cylindrarna på 140 in, å det är ja över allt i audin:P Hehe tro inte jag kör 740 bara för lite vatten. det enda som e jobbigt med audin är när man svänger å hör hur vattnet åker från sida till sida i bilen som ett litet hav;) jag tror din bil går igenom med blanka papper big_smile ha det gott

Mvh O.Frankeståhl

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 oktober 2008
du kämpar på big_smile fin fint smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
26 473 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
The_Mechanic "En gör så gott han kan big_smile"

oggy_swe Lät illa det där med vattnet..haha. Förlåt om jag skrattar men jag känner igen mig i det där big_smile

JonasHalt Du det med extraljusen tror jag faktiskt stämmer. Det funkade ju innan extraljusen blev monterade. Fasen. Måste ju ha en starkare generator på glt:n för med den funkade det utmärkt. "Se där", som grannen brukar säga.

Allansson ...lite sent svarat men..strax kommer en ny uppdatering med svaret på dagens gåta smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 473 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Update 30

081027

Så gott folk. Idag var domedagen på besök. Var ett helvete att ta sig upp. Men. Hursomhelst. Besiktningstiden skulle vara 13:10. Tänkte - utifall aset inte ville starta - att man åtmindstone försökte få igång bilen vid kvart över tolv, så att man hade gott om tid på sig UTIFALL nåt skedde.
..vilket inte hände.
Blev till att sitta och vänta i nära en trekvart innan mitt nummer kom upp på tavlan. Det var äckligt obehagliga minutrar. Kändes som timmar. Dagar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/491066_ljyhx4.jpg
[Taget 081027]*..vänta..vänta..vänta..*

Men. För att göra en historia kort. Det första "gubben" säger innan jag ens klivit ur bilen inne i lokalen är, citerat; "du, du har avgasläckage.." Och så flinar han.
Jag stannar upp och känner att det redan där är kört. Sen får man guidning under bilen där man blir visad saker man..ja vissa visste om - och vissa inte. Tur man har förklaringen "tidigare ägaren har skruvat.."
Rätt skön kommentar han fällde under provturen. "..vi ska leta reda på ett mätinstrument här ute för jag vill inte röka ihjäl alla där inne.."
Jippie.
Men vet ni?

BILFAN GICK IGENOM!

Ursäkta alla svordomar men detta är ett under. Gud - eller vem det nu är som styr - har visat sig och liket har återuppstått från dom döda. Rostig och skruttig men jag ser på den - från och med nu - med helt andra ögon. Oj, förlåt. Ett annat öga, halvblind som man är.
Det är ett under!

Väl tillbaka i Boda hos föräldrarna tänkte jag se om det gick att återuppliva overdriven. Är ju som halvtråkigt att kryssa fram med bara fyra växlar, egentligen. När man vet att där finns en femte..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/491071_edg122.jpg
[Taget 081027]*..nya kablar till overdriven..*

Blir fräsch med nya kablar, tänkte jag medan man slet ut mittenkonsollens sidor och rev fram mattan med mera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/491075_selu81.jpg
[Taget 081027]*...en del av kabeln upp till od-reläet..*

Skalade av kabeln från nån svart stelnad kondom och kollade igenom hela vägen från reläet, ner under mattan och in till under knoppen på spaken.
Rev fram och kikade och inget konstigt hittade man nånstans. Konstigt. Inte ens en reva nånstans?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/491080_hod0pz.jpg
[Taget 081027]*..kontakterna under knappen..hm..*

Så satt jag och kikade på kontakterna som sitter fast under knappen till overdriven och tanken slog mig "undrar hur svårt det är att råka vända på dem åt fel håll..?" Så. Jag vände på dem. Monterade. Och plötsligt klickade det åter i reläet!

Slutsats: 2-0 till mig idag big_smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
27 oktober 2008
härligt, läste igenom tråden. inte lönt o  ge upp när du kommit såhär långt ju big_smile lyckatill och grattis till att den gick igenom bes: D

~Andy~

utbildad klant
2 197 Inlägg
27 oktober 2008
Hehe:P du får gärna skratta åt mitt elände:P korkade vatten säger ja:P kan inte låta bli att skratta själv. SEN måste man ju gratulera till att bilen gick igenom. måste kännas underbart;) förstår presic hur du kännde utan för besiktingnen:P känner så nu ska nämligen till tandläkarn i morn usch å fy å blä. , gott att du löste overdrive problemet, men sluta inte meka nu bara för den klarade bes

Mvh O.Frankeståhl

Forummoderator
26 473 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
oggy_swe Jadu, som sagt. Jag vill absolut inte vara elak eller så med att skratta åt ditt elände, men jag har haft diverse resor med vatten i bilen. I Hondan pajade ju värmepaketet mitt i sommarvärmen så när man satte sig i bilen så luktade det mums..eller inte smile
Det är bara ett exempel för min del..men. Man lär sig så länge man lever smile

volvoandy90 Tack så mycket smile Trevligt med respons, även om man smått har tummen mitt i handen..

Driver
2 111 Inlägg
28 oktober 2008
Hej!
Läst hela din tråd och tycker som många fler,härlig läsning smile. (även om jag tänkte gå o lägga mig för ca en timme sen...) haha

Grattis till att den gick igenom bes o lycka till i fortsättningen smile!.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Forummoderator
26 473 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Janken skrev:
Hej!
Läst hela din tråd och tycker som många fler,härlig läsning smile. (även om jag tänkte gå o lägga mig för ca en timme sen...) haha

Grattis till att den gick igenom bes o lycka till i fortsättningen smile!.

MVH Janken

Tackartackar smile Det värmer. I morgon blir det mer pyssel big_smile

413 Inlägg
28 oktober 2008
Grattis till att den gick igenom;)Tur att gud finns vid vissa tillfällen iallafall:D(hahahaha).
Lycka till i fortsättningen:)
Mvh:Andreas

18 Inlägg
28 oktober 2008
Grattis smile vinden vänder!

60 Inlägg
29 oktober 2008
förjävla roligt å läsa om din bil, du skriver asbra o jag har suttit här i 2 timmar och läst alltihopa, skulle kunna läsa i 2 timmar till, så upp med mera förhelvete tongue , glad att din bil gick igenom, men som alla andra säger: sluta inte meka bara för att bilen gick igenom. Fan va otäckt när bilen börja dala sådär när du var på väg hem i mörkret. Jag skulle ju iaf skita på mig.. Men nu får du ha de förjävla bra , fortsätt å meka! Ingen idé å ge upp nu när du har spenderat tusentals minuter/kronor på biljäveln. Och glöm inte: VOLVO FOR LIFE
(Volvo är till för att mekas)

..Volvo..

Forummoderator
26 473 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Volvo_740_se Haha du det tar jag jag som en komplimang att du tycker om att läsa det som skrivs. Vi får se hur vi gör med turbon om jag behåller den inte. Men nu börjar den gå åt rätt håll i alla fall - i hållbarhetsvärde alltså - så..ja. Vi får se smile

240_Mange Yes. Bara man inte börjar pinka i motblås bara big_smile

addesaab Tackartackar smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 oktober 2008
härligt att den gick igenom smile kommer snart lite seriösare updates på röda faran snart också big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
26 473 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
härligt att den gick igenom smile kommer snart lite seriösare updates på röda faran snart också big_smile

Tackar..jo det hoppas jag. Alltid kul att se hur det går för dig med din 850..även om man nu kanske inte säger så mycket..men. Jag ska bättra mig smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2008
Tjenare. trevlig läsning, som många andra har skrivit smile

Tänkte höra om du har lite närbilder på ditt patent av de extra fästena till Light-On fästet?

Har ett likadant, och har funderat på att slänga på två ljus till (den som har mest ljus när han dör vinner)
men kan inte lista ut ett vettigt sätt att fästa de i den ursprungliga fästet.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Och för att inte tära för mkt på generatorn så ska alla extraljus ha xenon smile
Bara för att... haha.

Hoppas på lite bilder eller en beskrivning lite mer ingående i hur du gått till väga.
Lycka till med bilen i fortsättningen, ser bra ut!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

796 Inlägg
29 oktober 2008
Känner igen detta "under" som sker när ens bil går igenom!

Kände samma sak när jag besiktigade golfen första året.. Tankarna som går genom ens hjärna är mest, "hur fan hände detta???" Och sen kommer glädjen:P

Lycka till med bilfan! ser fint ut!smile

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 oktober 2008
man får grattulera till att bilen gick igenom:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök