Update 30
081027
Så gott folk. Idag var domedagen på besök. Var ett helvete att ta sig upp. Men. Hursomhelst. Besiktningstiden skulle vara 13:10. Tänkte - utifall aset inte ville starta - att man åtmindstone försökte få igång bilen vid kvart över tolv, så att man hade gott om tid på sig UTIFALL nåt skedde.
..vilket inte hände.
Blev till att sitta och vänta i nära en trekvart innan mitt nummer kom upp på tavlan. Det var äckligt obehagliga minutrar. Kändes som timmar. Dagar.
[Taget 081027]*..vänta..vänta..vänta..*Men. För att göra en historia kort. Det första "gubben" säger innan jag ens klivit ur bilen inne i lokalen är, citerat; "du, du har avgasläckage.." Och så flinar han.
Jag stannar upp och känner att det redan där är kört. Sen får man guidning under bilen där man blir visad saker man..ja vissa visste om - och vissa inte. Tur man har förklaringen "tidigare ägaren har skruvat.."
Rätt skön kommentar han fällde under provturen. "..vi ska leta reda på ett mätinstrument här ute för jag vill inte röka ihjäl alla där inne.."
Jippie.
Men vet ni?
BILFAN GICK IGENOM!
Ursäkta alla svordomar men detta är ett under. Gud - eller vem det nu är som styr - har visat sig och liket har återuppstått från dom döda. Rostig och skruttig men jag ser på den - från och med nu - med helt andra ögon. Oj, förlåt. Ett annat öga, halvblind som man är.
Det är ett under!
Väl tillbaka i Boda hos föräldrarna tänkte jag se om det gick att återuppliva overdriven. Är ju som halvtråkigt att kryssa fram med bara fyra växlar, egentligen. När man vet att där finns en femte..
[Taget 081027]*..nya kablar till overdriven..*Blir fräsch med nya kablar, tänkte jag medan man slet ut mittenkonsollens sidor och rev fram mattan med mera.
[Taget 081027]*...en del av kabeln upp till od-reläet..*Skalade av kabeln från nån svart stelnad kondom och kollade igenom hela vägen från reläet, ner under mattan och in till under knoppen på spaken.
Rev fram och kikade och inget konstigt hittade man nånstans. Konstigt. Inte ens en reva nånstans?
[Taget 081027]*..kontakterna under knappen..hm..*Så satt jag och kikade på kontakterna som sitter fast under knappen till overdriven och tanken slog mig "undrar hur svårt det är att råka vända på dem åt fel håll..?" Så. Jag vände på dem. Monterade. Och plötsligt klickade det åter i reläet!
Slutsats: 2-0 till mig idag