Ny skolskjutning i Finland

Johnsson_
24 september 2008 · 1 Inlägg

JohanMR850 skrev:
Polisen e lustiga  det ska tydligen hända nått att nån ska dö innan dem kan ingripa hade dem tagit ifrån vapnet o licensen hade aldrig hänt..

Håller med dig till viss del! men kan nog säga att det är inte så lätt för polisen att fixa alla brott innan det
händer. Och det att han gjorde det för att han var mobbad, kan nog vara en anledning. Men kan ju nog säga som så att de slog nog slint i skallen på honom, sen att han var mobbad el något kan nog har hjälpt honom på traven. För kan nog inte vara anledningen till att han gjorde det..bara för att han var mobbad?
Säger bara fyfan för sånna människor som gör sånthär. Och sen efter, att dom tar sitt egna liv. SÅ FEGT!
Usch säger jag...
Och ta en minut för familj, släkt, vänner till dom anhöriga.

BMW 320i (1998)
Mortalis VW-nörd?
24 september 2008 · 4 332 Inlägg

Minitaylor skrev:

Mortalis skrev:
Stoppa mobbingen så upphör problemen till 99% säkerligen...

Men herregud så lätt...Shit asså du tror inte att i stort sätt alla skolor i Sverige kämpar mot mobbingen?
Självklart att mobbingen är ett problem o att det skapar sådana händelser...men säg mig..NÄR senast vart någon skjuten i skolan i Sverige pga att denne mobbat en annan?
Jag tror lr snarare vet att det största problemet är vapentillgången...O att det är "skitlätt" att få tag på vapen i ungdomen här i sverige är bullshit...Det är inte som om en vanlig ungdom kan få tag på en pistol bara sådär..Man måste lixom umgås i dom kretsarna..
Kolla bara på all jävla våld i USA...Där är det lagligt med vapen hipp som happ..Samma sak i finland..Det finns ju en anledning till att detta inte händer dagligen i skolor runt om i världen(Jag säger inte att det inte händer...)..Dra ner acceptansen på vapen så tror jag att detta slags våld kommer att minska.

Du har ju din egna sanning så ingen idé å diskutera med dig har ja märkt. Men som ett svar iaf, nej de jobbar inte mot mobbningen i princip på MÅNGA håll medan vissa jobbar på de hårt å andra lite grann..
Alltid många faktorer som gör att de blir såhär...men mobbning har varit de flesta orsakerna till skolskjutningar i USA iaf..

DoT Häst
24 september 2008 · 1 099 Inlägg

Mortalis skrev:
Stoppa mobbingen så upphör problemen till 99% säkerligen...

Ja, det har ju aldrig någon försökt..

Än är inte den sista idioten född..
Martin 9-3 Fisketokig
24 september 2008 · 2 997 Inlägg

en femma på att nästa skolmassaker i norden kommer ske av en invandrare i Malmö.

De som tänker lite i samma banor som denna får ju en rejäl nytändning av all mediaexponering.

Tråkigt men sant.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
beyond Avstängd
24 september 2008 · 367 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
en femma på att nästa skolmassaker i norden kommer ske av en invandrare i Malmö.

De som tänker lite i samma banor som denna får ju en rejäl nytändning av all mediaexponering.

Tråkigt men sant.

mkt troligt . men finnar är galnast när det kommer till kritan. invandrare är bara kaxiga och lite busiga

MVH Beyond
Minitaylor Killen med idéer.
24 september 2008 · 193 Inlägg

DoT skrev:

Mortalis skrev:
Stoppa mobbingen så upphör problemen till 99% säkerligen...

Ja, det har ju aldrig någon försökt..

Mortalis....Du som inte tkr det går att diskutera med mig...Här ser du någon som håller med mig..Det försöks ju hela tiden..Jag vet inte vad du har gått för skolor men i alla där jag har gått så har det varit ett aktivt arbete mot mobbing...Jag själv har deltagit massor med gånger, är idag med i friends osv.

Senast redigerat av Minitaylor (24 september 2008)

- True to the Source -
ichibon mmm, blåbärssoppa.
24 september 2008 · 616 Inlägg

Minitaylor skrev:
Mortalis....Du som inte tkr det går att diskutera med mig...Här ser du någon som håller med mig..Det försöks ju hela tiden..Jag vet inte vad du har gått för skolor men i alla där jag har gått så har det varit ett aktivt arbete mot mobbing...Jag själv har deltagit massor med gånger, är idag med i friends osv.

Kanske dags för skolor etc att tänka outside the box, om nu inte nuvarande metoder fungerar?
Sen är det inte bara skolornas ansvar och mobbningen där är inte en enskild orsak. Det tillkommer media, samhällskonstruktioner, invandrarfientlighet etc. Allt som skapar motsättningar och snedvrider ungdomars självbild.

/ichi
blacken
24 september 2008 ·

jonesono skrev:

pimpad740 skrev:

ichibon skrev:
Alltså, att ta ifrån folk vapen är som att försöka bekämpa en sjukdoms symptom snarare än ursprung.
Att man har ett skjutvapen hemma är inte det som gör att man begår någon sådan här handling, det är förstås betydligt mer djupgående orsaker. Tror vapenreglering och politik däromkring är fel ände att börja i. Killen mådde uppenbarligen sjukt dåligt.
Tror man ska jobba mer med skolmiljö, ungdomars självkänsla, samhällets konstruktion i stort och annat som påverkar en persons psykiska tillstånd.

+ att dagens ungdommar måste sluta vara så jävliga mot varandra. nä strängare straff i skolan och i hemmet skulle göra att mobbing osv upphörde. för det är inte många som vill ta konsikvenserna när de väl gäller.

Förklara gärna hur strängare straff i skolan (och i hemmet?!?) får människor att bli mindre "förstörda" och där igenom begå dylika handlingar.
Det här vill jag verkligen höra...
"Den som själv slår har ofta själv blivit slagen" - värt att tänka på.

Det är inte betydelsen "straff" som ett negativt begrepp som bör utövas, ordet i sig har ju blivit lite "skevt" i dess tolkning av det, utan det ska ses mera ifrån att lära sig handling och konsekvens som är behövligt att läras ut av föräldrar, och även samhället i sig behöver ställa upp på en del av ett barns "uppfostran".
Men som nuvarande lagstiftning är så är det i stort sett omöjligt för ett barns föräldrar att göra så.
Även massmedia, skolväsen, diverse myndigheter har ett stort ansvar i det hela, som ibland inte "axlar" sitt ansvar "fullt ut" utan vill gärna "sopa det under mattan" för att det är bekvämast så ibland..

jonesono Personal- och beteendevetare
25 september 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

pimpad740 skrev:
+ att dagens ungdommar måste sluta vara så jävliga mot varandra. nä strängare straff i skolan och i hemmet skulle göra att mobbing osv upphörde. för det är inte många som vill ta konsikvenserna när de väl gäller.

Förklara gärna hur strängare straff i skolan (och i hemmet?!?) får människor att bli mindre "förstörda" och där igenom begå dylika handlingar.
Det här vill jag verkligen höra...
"Den som själv slår har ofta själv blivit slagen" - värt att tänka på.

Det är inte betydelsen "straff" som ett negativt begrepp som bör utövas, ordet i sig har ju blivit lite "skevt" i dess tolkning av det, utan det ska ses mera ifrån att lära sig handling och konsekvens som är behövligt att läras ut av föräldrar, och även samhället i sig behöver ställa upp på en del av ett barns "uppfostran".

Menar du ungefär som det jag tidigare skrev: "...uppfostra sina barn till att visa respekt och hänsyn mot varandra samt att disciplinera dem, vilket en stor del av poängen hänger på."
Eller menar du "straff" i stil med aga och liknande?
Jag tror på någon slags mix av hur det var förr och hur det är nu. Dvs att det behövs mer fokus på disciplin och respekt för varandra i uppfostran från flera håll och då inte bara ifrån föräldrarna men att barnen ändå skall ha rätt att säga sitt (utan att bli slagna som de blev förr för sin åsikt).

blacken skrev:
Men som nuvarande lagstiftning är så är det i stort sett omöjligt för ett barns föräldrar att göra så.
Även massmedia, skolväsen, diverse myndigheter har ett stort ansvar i det hela, som ibland inte "axlar" sitt ansvar "fullt ut" utan vill gärna "sopa det under mattan" för att det är bekvämast så ibland..

Självklart vill många finna "enkla" lösningar, som att t.ex skylla på vapenlagar när det egentligen handlar om själva grogrunden i Finlands (och många andra länders) samhällen.
Men hur menar du ur lagstiftningssynpunkt? Att föräldrar lättare skall kunna straffa barnen?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
25 september 2008 ·

Menar du ungefär som det jag tidigare skrev: "...uppfostra sina barn till att visa respekt och hänsyn mot varandra samt att disciplinera dem, vilket en stor del av poängen hänger på."
Eller menar du "straff" i stil med aga och liknande?
Jag tror på någon slags mix av hur det var förr och hur det är nu. Dvs att det behövs mer fokus på disciplin och respekt för varandra i uppfostran från flera håll och då inte bara ifrån föräldrarna men att barnen ändå skall ha rätt att säga sitt (utan att bli slagna som de blev förr för sin åsikt).

Det är väl lite "ge och ta" som skulle vara optimalt vid en uppfostran av ett barn/individ, men med det tillägget att "din vilja sitter i trädtoppen" filosofi som grundläggande styrmedel.

Självklart vill många finna "enkla" lösningar, som att t.ex skylla på vapenlagar när det egentligen handlar om själva grogrunden i Finlands (och många andra länders) samhällen.
Men hur menar du ur lagstiftningssynpunkt? Att föräldrar lättare skall kunna straffa barnen?

Det är inte lätt att "svänga runt båten", lösningarna i sig kan vara enkla men ändå väldigt svåra att genomföra på grund av berörda/inblandade myndigheters ovilja att tänka logiskt och klart samt erkänna och stå för sina misstag som dom har begått.
Vi har den situation som vi nu har enbart på grund av alla "flumteorier" hur människor fungerar som har genomförts av dom som fick för sig att dom visste vad dom gjorde i början av 70 talet.
det där begreppet med "aga" har "förstört" en del när man ska uppfostra en individ, självklart så ska man inte slå "kreti och pleti" till höger och vänster, men det kan vara nödvändigt att behöva att ge en "sittopp" för att kunna stävja ett oacceptabelt beteènde..

Senast redigerat av blacken (25 september 2008)

ichibon mmm, blåbärssoppa.
25 september 2008 · 616 Inlägg

blacken skrev:
Det är inte lätt att "svänga runt båten", lösningarna i sig kan vara enkla men ändå väldigt svåra att genomföra på grund av berörda/inblandade myndigheters ovilja att tänka logiskt och klart samt erkänna och stå för sina misstag som dom har begått.
Vi har den situation som vi nu har enbart på grund av alla "flumteorier" hur människor fungerar som har genomförts av dom som fick för sig att dom visste vad dom gjorde i början av 70 talet.
det där begreppet med "aga" har "förstört" en del när man ska uppfostra en individ, självklart så ska man inte slå "kreti och pleti" till höger och vänster, men det kan vara nödvändigt att behöva att ge en "sittopp" för att kunna stävja ett oacceptabelt beteènde..

Har jag uppfattat dig rätt, om du med detta menar att det i vissa situationer är ok att slå sina barn?

/ichi
blacken
25 september 2008 ·

ichibon skrev:

blacken skrev:
Det är inte lätt att "svänga runt båten", lösningarna i sig kan vara enkla men ändå väldigt svåra att genomföra på grund av berörda/inblandade myndigheters ovilja att tänka logiskt och klart samt erkänna och stå för sina misstag som dom har begått.
Vi har den situation som vi nu har enbart på grund av alla "flumteorier" hur människor fungerar som har genomförts av dom som fick för sig att dom visste vad dom gjorde i början av 70 talet.
det där begreppet med "aga" har "förstört" en del när man ska uppfostra en individ, självklart så ska man inte slå "kreti och pleti" till höger och vänster, men det kan vara nödvändigt att behöva att ge en "sittopp" för att kunna stävja ett oacceptabelt beteènde..

Har jag uppfattat dig rätt, om du med detta menar att det i vissa situationer är ok att slå sina barn?

Definiera begreppet slå?..

jonesono Personal- och beteendevetare
25 september 2008 · 1 082 Inlägg

ichibon skrev:

blacken skrev:
Det är inte lätt att "svänga runt båten", lösningarna i sig kan vara enkla men ändå väldigt svåra att genomföra på grund av berörda/inblandade myndigheters ovilja att tänka logiskt och klart samt erkänna och stå för sina misstag som dom har begått.
Vi har den situation som vi nu har enbart på grund av alla "flumteorier" hur människor fungerar som har genomförts av dom som fick för sig att dom visste vad dom gjorde i början av 70 talet.
det där begreppet med "aga" har "förstört" en del när man ska uppfostra en individ, självklart så ska man inte slå "kreti och pleti" till höger och vänster, men det kan vara nödvändigt att behöva att ge en "sittopp" för att kunna stävja ett oacceptabelt beteènde..

Har jag uppfattat dig rätt, om du med detta menar att det i vissa situationer är ok att slå sina barn?

Som exempel: Hos vissa katoliker anses det fortfarande vara rätt att uppfostra sina barn med hjälp av aga. Det är tyvärr vanligare än man tror!
Inte sagt att det inte förekommer i andra hem, men det är ju lite av större betydelse där.
Fysisk bestraffning är aldrig rätt, speciellt inte mot barn som är fruktansvärt mycket mer känsliga för den påföljande psykiska påfrestningen av aga än vad vuxna är.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
25 september 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

ichibon skrev:

blacken skrev:
Det är inte lätt att "svänga runt båten", lösningarna i sig kan vara enkla men ändå väldigt svåra att genomföra på grund av berörda/inblandade myndigheters ovilja att tänka logiskt och klart samt erkänna och stå för sina misstag som dom har begått.
Vi har den situation som vi nu har enbart på grund av alla "flumteorier" hur människor fungerar som har genomförts av dom som fick för sig att dom visste vad dom gjorde i början av 70 talet.
det där begreppet med "aga" har "förstört" en del när man ska uppfostra en individ, självklart så ska man inte slå "kreti och pleti" till höger och vänster, men det kan vara nödvändigt att behöva att ge en "sittopp" för att kunna stävja ett oacceptabelt beteènde..

Har jag uppfattat dig rätt, om du med detta menar att det i vissa situationer är ok att slå sina barn?

Definiera begreppet slå?..

Är det rätt att örfila ett barn?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
25 september 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

ichibon skrev:

Har jag uppfattat dig rätt, om du med detta menar att det i vissa situationer är ok att slå sina barn?

Definiera begreppet slå?..

Är det rätt att örfila ett barn?

definera "örfil"

jonesono Personal- och beteendevetare
25 september 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Definiera begreppet slå?..

Är det rätt att örfila ett barn?

definera "örfil"

Vi kör wiki på denna:
"ett slag med öppen hand mot huvudet (mot kinden) "

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
25 september 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:

Är det rätt att örfila ett barn?

definera "örfil"

Vi kör wiki på denna:
"ett slag med öppen hand mot huvudet (mot kinden) "

Det KAN vara nödvändigt i ett uppfostrande av en individ att "fläta" till vederbörande om det skulle behövas för att klarifiera vem som är "alfa" i "flocken" och bestämmer vad som är tillåtet och inte tillåtet, det skall dock ICKE tolkas som att det är korrekt att misshandla någon..

ichibon mmm, blåbärssoppa.
25 september 2008 · 616 Inlägg

blacken skrev:
Det KAN vara nödvändigt i ett uppfostrande av en individ att "fläta" till vederbörande om det skulle behövas för att klarifiera vem som är "alfa" i "flocken" och bestämmer vad som är tillåtet och inte tillåtet, det skall dock ICKE tolkas som att det är korrekt att misshandla någon..

Ok, det där är riktigt skrämmande. yikes

Du kan alltså inte komma på något annat sätt att tala om för ett barn, att lyssna på sina föräldrar, än att slå dem? (Nej jag tänker inte definiera "slå", för slag som slag. Misshandel som misshandel.)

Kan säga så här. Har hållt på med hästar hela mitt liv. Där får man från dag 1 på ridskolan lära sig att aldrig slå hästen. Därför att dom lär sig ingenting av att man orsakar dem smärta, det enda dom lär sig är att bli rädda för personen som slår. Vad jag vill uppnå är att hästen respekterar mig för att den litar på mig och är trygg i vetskapen om att jag vet bäst. Vad jag inte vill uppnå är att hästen lyder mig för att den inte vågar något annat. Då får man en kuvad, osäker och rädd häst som inte är lycklig.
detta får man alltså lära sig som barn.

Att man ska behöva lära ut samma principer till vuxna människor, angående deras egna barn, i Sverige på 2000-talet, är det öht acceptablet?

/ichi
jonesono Personal- och beteendevetare
25 september 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

definera "örfil"

Vi kör wiki på denna:
"ett slag med öppen hand mot huvudet (mot kinden) "

Det KAN vara nödvändigt i ett uppfostrande av en individ att "fläta" till vederbörande om det skulle behövas för att klarifiera vem som är "alfa" i "flocken" och bestämmer vad som är tillåtet och inte tillåtet, det skall dock ICKE tolkas som att det är korrekt att misshandla någon..

Just nu gror det flera "kopior" av Matti Saari pga att folk än idag inte har förmåga att uppfostra sina barn på ett korrekt sätt - dvs de slår dem. Barn blir osäkra och kuvade (som är en "gyllene regel" för att främja psykisk instabilitet), precis som ichibon skriver, därför att de inte uppfattar att de kan lita på den som är deras närmaste - föräldrarna. Om man inte har någon att lita på under sin uppfostran, hur tror du då att det visar sig i takt med att de blir äldre?
Man kan lära barn respekt osv och tillrättavisa utan fysisk bestraffning, men det är faktiskt tragiskt att inte alla förstår detta.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
KimVsWorld Mästare
25 september 2008 · 2 947 Inlägg

Uppfostran skulle väl ändå inte diskuteras här?

Sjukt att sådant händer och man blir ju sjukt less på att snuten inte ens tog hans vapen när han i stort sett har dödshotat en hel skola på nätet.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang