Behöver jag en till konding i mitt system?

142_power
19 februari 2006 · 69 Inlägg

Tja, har två stycken slutsteg jag tänkte sätta i bilen, har också en 1 farads kondensator. Undrar ifall om man behöver en till kondensator eller räcker det med en?
Båda stegen ligger på 600w styck.

fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

räcker med en om du har bra generator o batt...

yazzo
19 februari 2006 · 18 Inlägg

Jag har 2 st 500W steg utan konding med halvtaskigt batteri och det är inga problem.

fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

kör med konding, o lyssna inte på oseriösa inlägg...

TT-Avant
19 februari 2006 · 6 851 Inlägg

Jg tror inte du skall behöva någon alls om ditt batteri och generator är helt 100..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

kan vara bra o andvända det.
om du är osäker på generator samt batt, så ett gott råd, kör med det.

Theo
19 februari 2006 · 859 Inlägg

fire_wizard skrev:
kan vara bra o andvända det.
om du är osäker på generator samt batt, så ett gott råd, kör med det.

Ett ännu bättre råd att att köpa ett bra batteri isf.

/Theo


Jag ändrar rubriken den här gången, nästa gång rubriken är såhär kass låser jag tråden...

fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

jo det är helt klart så theo, håller med dig i det fallet, men kondensator är också är en fördel i vissa lägen.

Phaetoon
19 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Batterier kan inte ge lika mycket kräm som en kondensator...
Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet.
Men det gäller ju att man har en bra generator och ett bra batteri som kan ladda upp konden mellan strömförbrukningstopparna. Tycker helt klart att du ska köra med en kond. Två kanske är overkill, men varför inte?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

håller med phaetoon...

Stefan Varberg Supraman
19 februari 2006 · 2 300 Inlägg

Det som är bra med kondingar är att dom släpper ifrån sig ström snabbare än ett batteri och då då slipper man ev problem med att systemet inte hänger med under basattacker osv.
Plus att spänningen håller sig på en stadigare nivå och det är då man slipper blinkade lampor osv.
jag har ok batteri och generator men jag kör med dubbla 1F för att stegen ska få den ström dom behöver under basattackerna sam för att minska problemet med blinkande ljus.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
142_power
19 februari 2006 · 69 Inlägg

hmm. men generatorn laddar nog inte allt för bra mend et duger säkert, en 1f kodning har jag ju redan, ska jag satsa på ett frächt batteri ifall om det jag har nu är dåligt eller ska jag köpa en till 1F kodning? Men ifall om man använder en stycken 1f kodning till två slutsteg, hur kopplar jag, det är väll paralelt man ska koppla?

Sharky
19 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Ett batteri gör sannolikt alltid ett bättre jobb än en konding. Jag hoppas någon som tävlar seriöst i crank svarar men om man får välja på att ha ett batteri tjugo centimeter från ett slutsteg eller en konding 20 cm från slutsteget (och batteriet fyra meter bort) så vinner alltid lösning med batteriet och  gör kondingen fullständigt onödig.

Det som en konding kan, notera kan, göra vid en installation där man har dessa fyra meter mellan batteri och steg är att se till att steget får nog med ström när slutstegets nätdel switchar (vilet den gör med mellan 100kHz och några Mhz beroende på konstruktion) och på så sätt nullifiera den ledningsinduktans man har mellan batteri -steg.
Det har alltså inget att göra med attacker i själva musiken, speciellt inte när kondingen sitter vid ett bassteg. Tänk på att om bassteget är skuret vid 100Hz så ligger snabbaste stigtiden på 2.5ms och i den tidsdomänen spelar induktansen i ledningen mellan batteri och steg ingen roll.

Tänker man köra mer än ett steg på samma konding så slutar det med att det ena steget får tämligen långa kablar mellan konding och steg och då kan man lika gärna köra ett fördelningsblock.

Det skulle vara intressant att utföra ett riktigt blindtest på en anläggning med respektive utan konding för att utröna om man verkligen kan höra skillnad eller om det är rent psykoakustiskt.

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Earons Servicetekniker
19 februari 2006 · 300 Inlägg

Sharky skrev:
Ett batteri gör sannolikt alltid ett bättre jobb än en konding. Jag hoppas någon som tävlar seriöst i crank svarar men om man får välja på att ha ett batteri tjugo centimeter från ett slutsteg eller en konding 20 cm från slutsteget (och batteriet fyra meter bort) så vinner alltid lösning med batteriet och  gör kondingen fullständigt onödig.

Det som en konding kan, notera kan, göra vid en installation där man har dessa fyra meter mellan batteri och steg är att se till att steget får nog med ström när slutstegets nätdel switchar (vilet den gör med mellan 100kHz och några Mhz beroende på konstruktion) och på så sätt nullifiera den ledningsinduktans man har mellan batteri -steg.
Det har alltså inget att göra med attacker i själva musiken, speciellt inte när kondingen sitter vid ett bassteg. Tänk på att om bassteget är skuret vid 100Hz så ligger snabbaste stigtiden på 2.5ms och i den tidsdomänen spelar induktansen i ledningen mellan batteri och steg ingen roll.

Tänker man köra mer än ett steg på samma konding så slutar det med att det ena steget får tämligen långa kablar mellan konding och steg och då kan man lika gärna köra ett fördelningsblock.

Det skulle vara intressant att utföra ett riktigt blindtest på en anläggning med respektive utan konding för att utröna om man verkligen kan höra skillnad eller om det är rent psykoakustiskt.

Göran

Hur kan det bli ledningsinduktans när det är likström. Induktans kan ju endast uppstå vid växelström.

m.v.h/Erik

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Sharky
19 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Skilj på reaktiv komponent och på induktans. Induktans, resistans och kapacitans är egenskaper som inte har med frekvens att göra.

Jämför XL = 2* pi*f* L där L är induktans och XL induktiv reaktans.

Och i och med att strömmen till ett slutsteg inte är konstant över tid så uppstår en växelströmskomponent vilket ger en induktiv reaktans.

Tro mig , jag yrar inte.

/Göran

MR2_Racing skrev:
Hur kan det bli ledningsinduktans när det är likström. Induktans kan ju endast uppstå vid växelström.

m.v.h/Erik

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Earons Servicetekniker
19 februari 2006 · 300 Inlägg

Sharky skrev:
Skilj på reaktiv komponent och på induktans. Induktans, resistans och kapacitans är egenskaper som inte har med frekvens att göra.

Jämför XL = 2* pi* L där L är induktans och XL induktiv reaktans.

/göran

MR2_Racing skrev:
Hur kan det bli ledningsinduktans när det är likström. Induktans kan ju endast uppstå vid växelström.

m.v.h/Erik

Jovisst. Men vad jag har fått lära mig så inte heller induktiv reaktans uppstå vid likström, utan det krävs växelström för detta.

Om det nu skulle vara så som du säger så måste du ju veta hur stor den reaktiva induktansen är för att kunna motverka den med kapacitiv reaktans ( kondensator).

XL= 2*pi*f*L
Xc= 1/2*pi*f*c

Enkel ellära B.

Senast redigerat av MR2_Racing (19 februari 2006)

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Sharky
19 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Du svarade innan jag hann redigera klart.

Och det handlar inte om att faskompensera då man bara kan göra sådant när man sysslar med statiskt växelström.

/Göran

MR2_Racing skrev:

Sharky skrev:
Skilj på reaktiv komponent och på induktans. Induktans, resistans och kapacitans är egenskaper som inte har med frekvens att göra.

Jämför XL = 2* pi* L där L är induktans och XL induktiv reaktans.

/göran

MR2_Racing skrev:
Hur kan det bli ledningsinduktans när det är likström. Induktans kan ju endast uppstå vid växelström.

m.v.h/Erik

Jovisst. Men vad jag har fått lära mig så inte heller induktiv reaktans uppstå vid likström, utan det krävs växelström för detta.

Om det nu skulle vara så som du säger så måste du ju veta hur stor den reaktiva induktansen är för att kunna motverka den med kapacitiv reaktans ( kondensator).

XL= 2*pi*f*L
Xc= 1/2*pi*f*c

Enkel ellära B.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Earons Servicetekniker
19 februari 2006 · 300 Inlägg

Sharky skrev:
Du svarade innan jag hann redigera klart.

Och det handlar inte om att faskompensera då man bara kan göra sådant när man sysslar med statiskt växelström.

/Göran

MR2_Racing skrev:

Sharky skrev:
Skilj på reaktiv komponent och på induktans. Induktans, resistans och kapacitans är egenskaper som inte har med frekvens att göra.

Jämför XL = 2* pi* L där L är induktans och XL induktiv reaktans.

/göran


Jovisst. Men vad jag har fått lära mig så inte heller induktiv reaktans uppstå vid likström, utan det krävs växelström för detta.

Om det nu skulle vara så som du säger så måste du ju veta hur stor den reaktiva induktansen är för att kunna motverka den med kapacitiv reaktans ( kondensator).

XL= 2*pi*f*L
Xc= 1/2*pi*f*c

Enkel ellära B.

Okej, jag tvivlar absolut inte på att du kan din grej. Men jag funderade lite på det dära bara. Men är det så att bara för att en sak dra mer eller mindre ström i olika tidsskeden så blir det en växelströmskomponent?  Låter i så fall ganska otroligt.


M.v.h//Erik

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
xisten sixten
19 februari 2006 · 252 Inlägg

vad jag har hört så rekomenderas varje enskild farad för 1000watt, dvs 1 farad = 1000 watt, 2 farad = 2000watt... skulle personligen gå på de iaf... men de finns ju de som kör 1000 watt utan konding med... så de är iofs din ensak...

Sharky
19 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Det du skriver nedan är faktiskt definitionen på växelström " dra mer eller mindre ström i olika tidsskeden".

Sedan är det så att det vi hanterar här är s.k "icke-periodiska strömmar" och dessa behandlas endera med Fouriertransform i frekvensanalys eller med Laplacetransform i kurvformsanalys. Hantera dessa matematiska verktyg för att räkna ut vad som händer i detalj är ett satans grisgöra som jag som tur är blev av med, och har saligen glömt, för 20 år sedan.

Normalt behöver man aldrig bry sig om dessa fenomen i en bils likströmssystem men problemet kommer när man har slutsteg med switchade nätdelar (vilket alla slutsteg har).

Jag kan, men orkar inte nu, beskriva hur switchade nätdelar är konstruerade och varför man har dom och vad dom ger upphov till.

/Göran


MR2_Racing skrev:
Okej, jag tvivlar absolut inte på att du kan din grej. Men jag funderade lite på det dära bara. Men är det så att bara för att en sak dra mer eller mindre ström i olika tidsskeden så blir det en växelströmskomponent?  Låter i så fall ganska otroligt.


M.v.h//Erik

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang