gammalt tråd.? hur funkar det med sänkt bil på besiktning.?

lille_jocke_86 Slav
22 februari 2006 · 37 Inlägg

vet en som åkte på ombesiktning pga sänkt bil bl.a. (andra saker va baklysen som inte var E märkta) hur väll stämmer detta.? har hört att man kan sänka hur mycket man vill utan att dom kan säga nått..

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
Kenwood SAABlare
22 februari 2006 · 190 Inlägg

måste väl komma upp på lysten iallafall va? big_smile
va besiktigade saaben för 2-3 veckor seda, inte speciellt låg men besikningsmannen fick gå och lyfta upp avgassystemet för domkraften dom har på 4-pelarn wink (inte jätte-poppis)

Mja Mjo! Så kan de gå!
lille_jocke_86 Slav
22 februari 2006 · 37 Inlägg

men du blev inte underkänd.?

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
sveddan
22 februari 2006 · 1 453 Inlägg

I USA exempelvis har de regler som kräver att markfrigången måste vara av ett visst mått för att bilen ska bli godkänd, har dock aldrig hört talas om att detta gäller i Sverige. Som tidigare sagt måste du komma upp på liften så att bilprovningen kan göra en regelrätt besiktning - men ur ren trafiksäkerhetsynpunkt finns inget som säger att du inte får ha lägre bil än standard. Möjligvis fick din kompis underkänt om det var felaktigt monterat eller liknande.

Kenwood SAABlare
22 februari 2006 · 190 Inlägg

nä elle jo ahn tyckte avgaset hängde lite väl.. /petitesser wink

Mja Mjo! Så kan de gå!
peternb84
22 februari 2006 · 199 Inlägg

om en bil är heltypgodkänd får inget ändras på bilen, blev relativt vanligt under 1998 och efter att bilar heltypgodkändes.

lille_jocke_86 Slav
22 februari 2006 · 37 Inlägg

möjligt.. jag har tänkt på att det kanske har ändrat hjulinstälningen.. men vet inte om dom underkänner på sånt..  men det varkar löjligt värre.. men mossans v60 sport går ju igenom.. å min crx e bara 5 m.m. lägre.. å han som inte blev godkänd körde med crx. ?!?!

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
sveddan
22 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Har du själv sett besiktningsprotokollet eller är har du bara hört detta?

lille_jocke_86 skrev:
möjligt.. jag har tänkt på att det kanske har ändrat hjulinstälningen.. men vet inte om dom underkänner på sånt..  men det varkar löjligt värre.. men mossans v60 sport går ju igenom.. å min crx e bara 5 m.m. lägre.. å han som inte blev godkänd körde med crx. ?!?!

lille_jocke_86 Slav
22 februari 2006 · 37 Inlägg

jag har hört det. men det av en mycket säker källa. det plus att han  skulle tyligen ha höjt bilen nu för att få igenom den..

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
sveddan
22 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Okej, mycket möjligt att jag har fel. Tycker bara det låter konstigt.

lille_jocke_86 skrev:
jag har hört det. men det av en mycket säker källa. det plus att han  skulle tyligen ha höjt bilen nu för att få igenom den..

lille_jocke_86 Slav
22 februari 2006 · 37 Inlägg

det tycker jag med.. borde inte spela nån roll

sveddan skrev:
Okej, mycket möjligt att jag har fel. Tycker bara det låter konstigt.

lille_jocke_86 skrev:
jag har hört det. men det av en mycket säker källa. det plus att han  skulle tyligen ha höjt bilen nu för att få igenom den..

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
EbbeW
22 februari 2006 · 86 Inlägg

Sänker du bilen så mycket att dom inte kan göra bromsprov på SBP blir det en tvåa på bromsarna som följd! Altså orsakar sänkningen indirekt att bilen inte blir godkänd.

FugitivE BMW Power
22 februari 2006 · 2 362 Inlägg

hur ska man lösa detta problem.. ja, billiga luftfjädrar till folket!! big_smile , skulle vara riktigt trevligt att ha iallafall tongue

BMW, bogsering med wire :/
Pepe Ölbryggare
22 februari 2006 · 339 Inlägg

EbbeW skrev:
Sänker du bilen så mycket att dom inte kan göra bromsprov på SBP blir det en tvåa på bromsarna som följd! Altså orsakar sänkningen indirekt att bilen inte blir godkänd.

Vad jag hört så innebär det endast att besiktingsmannen åker en sväng och själv gör en bedömning av bromsarna. Däremot vet jag inte vad som händer om den inte kommer upp på lyften, tvivlar på att det skulle vara ngt problem då det är mäkta svårt att få upp en F40 eller F50 som ett exempel...Kanske har jag fel, vem vet..
Problemet ligger väl oftast i att om bilen är så "låg" och att då fjädrarna inte ligger kvar i koppen när man hissar upp bilen..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
lille_jocke_86 Slav
22 februari 2006 · 37 Inlägg

men omn fjädrarna inte är kvar i koppen så beror väll det på "bonna sänkning".. ?

Pepe skrev:

EbbeW skrev:
Sänker du bilen så mycket att dom inte kan göra bromsprov på SBP blir det en tvåa på bromsarna som följd! Altså orsakar sänkningen indirekt att bilen inte blir godkänd.

Vad jag hört så innebär det endast att besiktingsmannen åker en sväng och själv gör en bedömning av bromsarna. Däremot vet jag inte vad som händer om den inte kommer upp på lyften, tvivlar på att det skulle vara ngt problem då det är mäkta svårt att få upp en F40 eller F50 som ett exempel...Kanske har jag fel, vem vet..
Problemet ligger väl oftast i att om bilen är så "låg" och att då fjädrarna inte ligger kvar i koppen när man hissar upp bilen..

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
Pepe Ölbryggare
23 februari 2006 · 339 Inlägg

Jo det skulle man väl kunna säga, du kan ha riktiga fjädrar som inte sitter som dom ska, men då saknar du dämpare för det, vilket är ganska vanligt verkar det som...

lille_jocke_86 skrev:
men omn fjädrarna inte är kvar i koppen så beror väll det på "bonna sänkning".. ?

Pepe skrev:

EbbeW skrev:
Sänker du bilen så mycket att dom inte kan göra bromsprov på SBP blir det en tvåa på bromsarna som följd! Altså orsakar sänkningen indirekt att bilen inte blir godkänd.

Vad jag hört så innebär det endast att besiktingsmannen åker en sväng och själv gör en bedömning av bromsarna. Däremot vet jag inte vad som händer om den inte kommer upp på lyften, tvivlar på att det skulle vara ngt problem då det är mäkta svårt att få upp en F40 eller F50 som ett exempel...Kanske har jag fel, vem vet..
Problemet ligger väl oftast i att om bilen är så "låg" och att då fjädrarna inte ligger kvar i koppen när man hissar upp bilen..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Xoff Volvo tönt... =)
23 februari 2006 · 2 344 Inlägg

annars ifall man har problemet med att fjädrarna halkar ur vid lyft kan man sätta slangklämmor som håller fjädrarna på plats... så gjorde iaf en polare som kör med kapade sänknings fjädrar å han fick ok på bess...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Gti_Goffe
23 februari 2006 · 62 Inlägg

va o besiktade golfen häromdan, den är väldigt låg och när beskitkningsgubben skulle köra i bilen i bromsprovarn så spräckte han nästan frontspoilern, men så vitt jag vet finns inga regler för hur låg bilen får vara men den bör ju inte va så låg att de ej går o köra tongue, fick 2onödiga 2:or för att jag har vita bakglas så färgen på blinkerslampor hade släppt, och för att reflex bak saknades, SURT men så är de att äga bil!

Todé
lille_jocke_86 Slav
24 februari 2006 · 37 Inlägg

okok.. ajja.. vi får se vad dom säjer.. kanske från person till person..

My Mom is FASTER than you.!
Dodge Coronet "tiki ride" (1969)
PeppeVectra Peppe Vectra
24 februari 2006 · 1 076 Inlägg

Pepe skrev:

EbbeW skrev:
Sänker du bilen så mycket att dom inte kan göra bromsprov på SBP blir det en tvåa på bromsarna som följd! Altså orsakar sänkningen indirekt att bilen inte blir godkänd.

Vad jag hört så innebär det endast att besiktingsmannen åker en sväng och själv gör en bedömning av bromsarna. Däremot vet jag inte vad som händer om den inte kommer upp på lyften, tvivlar på att det skulle vara ngt problem då det är mäkta svårt att få upp en F40 eller F50 som ett exempel...Kanske har jag fel, vem vet..
Problemet ligger väl oftast i att om bilen är så "låg" och att då fjädrarna inte ligger kvar i koppen när man hissar upp bilen..

Han får inte bedömma bromsarna själv. då känner han inte om dom drar ojämnt eller om nåt hjul bak inte bromsar alls.

I sölvesborg som ligger 8km från mitt har dom byggt ner en lift en bit i golvet och fixat höjbara bromsrullar fö att "hänga med ungdommen" som dom säger.

Dom har nåt liknande i kristianstad som ligger 2 mil från mitt, där har dom 2 olika hus, ett bromshus där man börjar besiktningen där är de nog mer risk att man srapar i sidokjolarna om man har låg bil, sen är där en hall med nerbyggda liftar. Typ plant hela bes igenom på bägge ställena.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang