17 oktober 2008
Trådstartare
Har irriterat mig ett tag nu på att det bara släpper på ena hjulet på asfalten och att den inte riktigt alltid reagerar som jag vill när den får plågas på grusvägarna.
Efter lite forskning på forum mm så verkar det som fenomenet "diffad bakaxel" löser det problemet. Dock förstår ju t o m jag att det måste röra sig om en spärr utav den diffade axeln man vill åt i leksyfte.
Frågan är bara vad som rekomenderas, det jag förstått är att "bonnen" svetsar helt enkelt ihop kugghjulen så att bakaxeln blir fixerad och då konstant driver lika mycket på båda hjulen.
-Det fungerar ju bra sålänge man åker på sladd men vad händer vid normal körning, går det att parkera på en vanlig parkeringsruta utan att slå sunder hela bakdelen, hjul och alla däck i världen? Hur illa är det egentligen?
Nästa alternativ jag förstått mig på är någon s k diffspärr... Aussie Locker, Torsendiff, Differentialbroms, Lamelldiff m fl... Vad jag förstått så är axeln då diffad vid normal körning och fast vid lite mer insprierad körning. Hur fungerar det, måste man då koppla ur och rulla igenom alla kurvor då man åker landsväg? eller låses axeln bara när plattan trampas i bott? Vad är skillnaden på alla dessa produkter och vilket prisläge ligger de i?
Finns även hela orginal bakaxlar med diffspär, hur fungerar då dessa och självklart vad är prislappen på en sådan?
Bilen det gäller är min nyinförskaffade vinterbil Volvo 940 GL, alltså ingen muskelbil på något sätt men skulle vilja leka lite på grus, snö och kunna göra lite svarta spår i asfalten (helst dubbla då)
Sebbe
In hoc signo vinces