3089
Sök

Diffad bakaxel eller ej och isåfall vilken metod Volvo 940

603 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Har irriterat mig ett tag nu på att det bara släpper på ena hjulet på asfalten och att den inte riktigt alltid reagerar som jag vill när den får plågas på grusvägarna.
Efter lite forskning på forum mm så verkar det som fenomenet "diffad bakaxel" löser det problemet. Dock förstår ju t o m jag att det måste röra sig om en spärr utav den diffade axeln man vill åt i leksyfte.

Frågan är bara vad som rekomenderas, det jag förstått är att "bonnen" svetsar helt enkelt ihop kugghjulen så att bakaxeln blir fixerad och då konstant driver lika mycket på båda hjulen.
-Det fungerar ju bra sålänge man åker på sladd men vad händer vid normal körning, går det att parkera på en vanlig parkeringsruta utan att slå sunder hela bakdelen, hjul och alla däck i världen? Hur illa är det egentligen?

Nästa alternativ jag förstått mig på är någon s k diffspärr... Aussie Locker, Torsendiff, Differentialbroms, Lamelldiff m fl... Vad jag förstått så är axeln då diffad vid normal körning och fast vid lite mer insprierad körning. Hur fungerar det, måste man då koppla ur och rulla igenom alla kurvor då man åker landsväg? eller låses axeln bara när plattan trampas i bott? Vad är skillnaden på alla dessa produkter och vilket prisläge ligger de i?

Finns även hela orginal bakaxlar med diffspär, hur fungerar då dessa och självklart vad är prislappen på en sådan?

Bilen det gäller är min nyinförskaffade vinterbil Volvo 940 GL, alltså ingen muskelbil på något sätt men skulle vilja leka lite på grus, snö och kunna göra lite svarta spår i asfalten (helst dubbla då)

Sebbe

In hoc signo vinces

1 062 Inlägg
18 oktober 2008
Om det "bara" ska vara till en vinterbil så hade jag nog svetsat den klart billigast men jobbigast å köra med.
Ska du ha en billig diff så köp en slungdiff och svetsa fast slungan (så har jag gjort på min bil funkar kalas bra) då kommer du nog undan med 2-3000kr

mvh joakim

Team Björkeryd

44 Inlägg
18 oktober 2008
jag har svets diff på min 940, det funkar perfekt o e roligt oxå smile men det kränger ju lite vid normal körning o ¨sånt med men det e precis som vanligt o köra förutom att det kränger

28 Inlägg
19 oktober 2008
jag hade köpt en lamelldiffad om du vill använda den både sommar och vinter. att svetsa är inte spec bra för de vrider hela karossen, svetsade axeln på min kompis 240 och efter 2 sommrar så va hela bilen sne och då va de inte bara stagen som blivit böjda. men de håller ju på vintern då är det f*n så roligt big_smile
Senast redigerat av Gamble (19 oktober 2008)

Endast fantsin sätter gränserna när man stylar / bygger.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 oktober 2008
en slungdiff duger nog åt dej, de sitter på 91-92ans 940. aussie locker är lite brutalt på en vardagsbil (har de på min). torsendiffen är ju rätt dyr.

Jonas

7 Inlägg
20 oktober 2008
slungdiffen sitter ju också på 740 se av 92 års modell, och denna borde väl passa rakt på? sen  sitter dom också på 760... men du får nog räkna med att de går på ett par tusen lappar...

Framhjulsdrift ftw!

Montör
664 Inlägg
20 oktober 2008
Volvo__Mannen skrev:
en slungdiff duger nog åt dej, de sitter på 91-92ans 940. aussie locker är lite brutalt på en vardagsbil (har de på min). torsendiffen är ju rätt dyr.

Jaså så slungdiffen sitter inte på de nyare 940sarna?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
Slungdiff var orginal på nån modell nåt år. Annars fick man kryssa i rätt ruta när man beställde sin 940 om man ville ha slungdiff.

/Göran

berthelsen skrev:
Jaså så slungdiffen sitter inte på de nyare 940sarna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Håltagare
239 Inlägg
20 oktober 2008
jag kör svetsdiffat och har gjort det i 2 månader utan problem nu smile det kränger ju lite somsagt när man kör normalt och det sliter mer på däck och bakvagnen men är kul och går brett som fan och det är det billigaste och enklaste alternativet smile

98 Inlägg
20 oktober 2008
Kör också svetsdiffat på min 740gle, tycker de inte är så farligt vid normal körning, se till att ha hyffsat smala däck bara så krafsar de mindre... Grymt kul när man ska leka är de iaf:D

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 oktober 2008
Köp en aussie locker, lätt att montera o tål stryk som heter duga...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Mr
40 Inlägg
20 oktober 2008
Ja diffad (delad) bakaxel har du ju redan så det behöver du inte bry dig om, difflås därmot är väl det du skall leta efter, billigaste blir att svetsa skiten med tanke på vad det är för bil du har, en riktigt lsd kostar väl lika mkt som bilen e värd

"Från höger till vänster kan röra sig framåt även det"

Sök