Byta Drivaxel på Bakaxel som är Svetsdiffad på plats ?

392HEMI
28 oktober 2008 · 2 Inlägg

Har ett litet problem då min ena drivaxel gick av i veckan. Bakaxeln har vi svetsdiffat för cirka 1 månad sen och det gjorde vi när allt var på plats. Nu undrar jag om det går att få ut drivaxeln och splines stumpen (där den förmodligen gått av) istället för att byta bakaxel på skräpet? Måste jag byta bakaxel så åker han på skroten istället! Men det är ju lite synd då han är besiktad å allt:/
// tacksam för svar!

Senast redigerat av 392HEMI (28 oktober 2008)

Cadillac Sedanette "Custom" (1949)
H3dlund Med lem
28 oktober 2008 · 1 127 Inlägg

Det beror på hur ni har svetsat, det ska gå att få ut allt. Av med kåpan och kolla.

Annars byter man ju bakaxel på en kväll utan problem.

Coffen Håltagare
28 oktober 2008 · 239 Inlägg

Det ska gå att få ut dom.. Annars är det ju bara att byta hela bakaxeln bara hämta en på skroten för några hundra sen byter du på ca 40min..

392HEMI
28 oktober 2008 · 2 Inlägg

Okej men det låter ju bra, ska lossa locket imon och ta ur drivaxeln då. Ett bakaxel byte är jag inte alls sugen på då jag varken har lyft eller garage i nuläget....Tack för svaren!

Cadillac Sedanette "Custom" (1949)
ogge89
28 oktober 2008 · 644 Inlägg

392HEMI skrev:
Okej men det låter ju bra, ska lossa locket imon och ta ur drivaxeln då. Ett bakaxel byte är jag inte alls sugen på då jag varken har lyft eller garage i nuläget....Tack för svaren!

Är det på förarsidan den gått av så går de lätt att byta drivaxel, Töm ur oljan ur bakaxeln å skruva bort kåpan på bakaxeln, sen så är de bara att du släpper på däck å oket å handbromsbackar å  allt de där så är de ju bara 4 bultar till drivaxeln, dom tar du (14 tror jag de är) och en kort förlängare å muttermaskin å drar lös! sen så är de bara å dra ur drivaxeln, kan sitta lite, då är de bara ta nått å bryta lös den med! så tar du bara ett dorn å en hammare å slår ur den lilla splines biten som sitter kvar och så tar du en magnetpenna och tar ur den när du slagit lös den! gör rent när du tagit ur drivaxeln!

Är det på passagerarsidan den gått av så kan jag säjja att de går fortast å ta ur båda drivaxlarna å sen ta ur klumpen helt ur bakaxeln å slå ur den lilla splines biten som är kvar!

tro mig jag har bytt på båda sidorna! jag höll på flera timmar på passagerarsidan innan jag gav upp å tog ur klumpen å det tog typ max 30 min så var de klart!

Å kom ihåg att om du tar ur klumpen så ska du inte dra åt lagren till klumpen för hårt för då skär dom så får du byta klumpen i vilket fall! Har för mig att det ska vara åtdraget med 4 kg om jag minns rätt! och kom ihåg vilken sida lagren satt på också så att du inte blandar ihop dom!

Lycka till! MVH/Oskar

Volkswagen Golf LX "GRUUS Performance" (1983)
Volkswagen Golf GLS "Golfen" (1977)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang