Koppling till Volvo 850 T5 som orkar 500 hästar?

EIGHTYFO Art Director
29 oktober 2008 · 75 Inlägg

Tjenare big_smile

Skulle behöva ha hjälp med att hitta någon kopplingsmix som pallar ca 500 hästar , har kollat på Sten Parners 2 Skivig Tilton 185 Alum.Platta"Race" som ska palla 845 NM.

Jag är helt novis på kopplingar så all information och tips hade varit nice Smile

Och, kan kopplingen vara för stark för antalet hästar?

Bilen det handlar om är en 850 T5 -95 M56 låda med Quaife diff.

Mvh

Charlie

Marlboroman
29 oktober 2008 · 8 233 Inlägg

Det vanligaste är ju 707+ r-lamell, den pallar 577nm och så kör jag nu, men ska byta ut lamellen till en siter, då ska kopplingen klara av uppåt 800Nm vilket borde räcka för mig smile

En koppling kan inte va för stark i egentlig mening, men desto mer de klarar av desto sämrre är de för gatbruk, det blir tungtrampat och så hugger dem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
EIGHTYFO Art Director
29 oktober 2008 · 75 Inlägg

Tack för ett sjukt bra svar! big_smile
Vet du var man kan inskaffa sig 707 tryckplattan? Och vilket modellnummer den har?

Mvh

Charlie

Marlboroman
29 oktober 2008 · 8 233 Inlägg

www.pure-pf.com har dem till exempel.

Notera att 707:an inte passar rakt av.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
EIGHTYFO Art Director
29 oktober 2008 · 75 Inlägg

Omstiftning av svänghjul som gäller om jag inte har helt fel för mig? big_smile

Marlboroman
29 oktober 2008 · 8 233 Inlägg

Ja, det går ju om man vill att bara borra upp hålen och köra så, men det bästa är ju att stifta om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
11 december 2008 · 10 287 Inlägg

"liknande" är i så fall exploderande koppling. Om jag minns rätt så har man kopplingen ungefär rakt framför förarsätet rakt framför........ehhhh..."pitten".

Jag skulle balansera och göra det rätt på en gång för att slippa medlemskap i italenska gosskören.

/Göran

yesbox- skrev:
Finns det risk för motorskador eller liknande om man "fusk" monterar den som du säger här?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Matspetter
11 december 2008 · 139 Inlägg

kostar det verkligen 12 lakan att balansera koppling och svänghjul?

Marlboroman
11 december 2008 · 8 233 Inlägg

Matspetter skrev:
kostar det verkligen 12 lakan att balansera koppling och svänghjul?

Nej, själva balanceringen kostar inga 12 loppor. 1000-1500:- vet jag folk som fått gett för det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ultima
12 december 2008 · 120 Inlägg

Lämnade svänghjul och starkare tryckplatta till KG för att få svänghjulet bearbetat för sinter-lamell, och det kostade då bara runt 900kr (plus frakt visserligen då). Lätt värt pengarna och så blir det ordentligen gjort också smile

Sharky
12 december 2008 · 10 287 Inlägg

Problemet är att du inte vet huruvida din kompis hade tur och lyckades hamna rätt av en slump och huruvida du kommer att ha otur eller tur.

/Göran


yesbox- skrev:
Jo det känner jag till. Frågan var dock om den ringa effekt räcker för att den sådan sak skulle kunna hända.

jag har tex en kompis som kör en Saab med 420hk. Han har inte balanserat sin koppling bara monterat dit den. Han har kört mycket med bilen efter det med. Han säger det klart att man egentligen ska balansera koppling men då ska man också egentligen balansera motorn.

Därför man blir lite fundersam.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
12 december 2008 · 10 572 Inlägg

Jag har dragit två R-lameller samma helg med 707platten, bytte till sinter, nu funklar det!!  jag bromsar väl i regionen dedär 580Nm som den tål... den slidade aldrig men lamellen blev pulver.

Sachsplattorna exploderar om man kör 800hk med dem, Johannes lyckades med det...  som tur är sitter diffhuset mellan förare och koppling annars kunde det gått illa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
12 december 2008 · 10 287 Inlägg

Är det en modern sinter med vettiga puckar så går det utmärkt att köra i stan med dom. Sintern till min Volvo med BMW låda kom från ABR (Sachs) och gick utmärkt att köra i stan med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang