4060
Sök

Hjälp min audi 80 vill inte driva

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
God dag,

Det här blir mitt första inlägg på Garaget.org, dock inte utav den typ jag tänkt mig. Skulle behöva råd / tips på vad som eventuellt kan vara problemet med min Audi 80 den vägrar driva. Har prövat allting som jag kan tänka mig ev. orsakar problemet.

Det hela började att jag fick mig en inpuls ide¨ och ville spinna lite på blött väglag . Iaf så var drvningen bara död och vägrade drva igen. Fick bli bogserad till ett ställe där jag nu har kontrollerat följande, vill även påpeka att när jag blev bogserad så slog det eller bonka på väster sida väldigt obehagligt i bilen.

- Väster Drivaxel, när jag dra axlen i sidled och upp och ner så får ja ett ljud som inte låter som det ska.
- Drivknut, har inte kolla pga som jag tror axeln är död så förmodar att knuten är det med.

Så om någon har något tips på vad jag kan testa mer för att få liv i skrället så jag ev. slipper köra den till Audi-verkstad då detta kostar skjortan.

Alla tips och eventuella förslag på lösningar uppskattas.

Mvh,
Christopher

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2008
Det enda du kan göra är att byta drivknut.. antingen ytte eller inre.
Inte så farligt dyrt, och lätt att byta själv.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
men är det inte bättre att byta hela axlen då inre och yttre kan vara väldigt skadat
eller ? har aldrig råkat ut för något sådant problem förut

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2008
Du byter inte själv axeln om den inte är krökt... Utan inre och yttre knut sitter fast (på olika sätt) i splines på axeln.. så båda går att byta.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
okej ne krökt är då inte men kan du förklara på lite förstoende sätt hur jag river detta lättast, har bara
hållt på med bakhjuls drift mest.

Mvh Christopher

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2008
Chn90 skrev:
okej ne krökt är då inte men kan du förklara på lite förstoende sätt hur jag river detta lättast, har bara
hållt på med bakhjuls drift mest.

Mvh Christopher

Samma princip som bakljusdrift egentligen.

En navmutter, sen lossa navet från fjäderben osv osv.. dra ut skiten sen..

Lite för trött för att besktiva nu tongue

Mvh Tommy

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
okej ska försöka lösa detta,  fråga tycker du man ska köpa knutarna från biltema eller någon annan ställe?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2008
Chn90 skrev:
okej ska försöka lösa detta,  fråga tycker du man ska köpa knutarna från biltema eller någon annan ställe?

Vet många som kör med biltemas knutar, håller bra så länge man inte burnar, som du gjorde tongue

Mvh Tommy

250 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
tack den värmde haha, okej men då ska införskaffa dessa och buta inre och yttre har precis fått hem kärran.'
Mvh Christopher

Sök