4770
Sök

nya fjädrar sänker mer bak än fram ?!

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
har alltid undrat en sak, varför sänks bilen alltid mer bak än fram ?
går det att få den "perfekta" sänkningen utan coilovers ...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
på en bil av årsmodell 08 kapas ingenting någonstans , och det var inte egentligen frågan ...
utan VARFÖR den sänker mer fram än bak ...

16 197 Inlägg
6 november 2008
Tigerofsweden skrev:
har alltid undrat en sak, varför sänks bilen alltid mer bak än fram ?

sänker mer bak än fram??    de hänger ju på va man beställer.. ja brukar sänka mina bruksbilar bilar 40 mm fram å 30 bak.  tycker de flesta kiten man köper sänker mer fram än bak... men köper man tex ett kit som sänker lika mycke runt om så brukar de se "baktungt" ut.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
6 november 2008
mer bak än fram elle tvärtom?? du skriver ju 2 olika..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
precis , HR fjädrar till min bil tex, sänker 30mm runt om ... den sänker mer BAK ...
det konstiga är dock att min morbror köpte HR till sin , men det blev perfekt , titta själva:
http://www.garaget.org/?car=88994

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 november 2008
Tigerofsweden skrev:
på en bil av årsmodell 08 kapas ingenting någonstans , och det var inte egentligen frågan ...

Jag kan inte fatta att folk är så rädda för att kapa, jag menar man kan ju inte sitta och tro att allt serveras på silverfat. Finns inte det man vill ha får man ju helt enkelt fixa själv.

Jonas

2 164 Inlägg
6 november 2008
Volvo__Mannen skrev:
Tigerofsweden skrev:

Jag kan inte fatta att folk är så rädda för att kapa, jag menar man kan ju inte sitta och tro att allt serveras på silverfat. Finns inte det man vill ha får man ju helt enkelt fixa själv.

För ingen är så dum att man förstör nya fjädrar när man kan få de reklamerat och få perfekt sänkning.

MVH

F

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
INTE OFFTOPIC I DENNA TRÅDEN OCKSÅ.

åter till frågan...

Med lem
1 127 Inlägg
6 november 2008
Fredrik-79 skrev:
För ingen är så dum att man förstör nya fjädrar när man kan få de reklamerat och få perfekt sänkning.

MVH

F

Blir ju inte bättre med andra fjädrar av samma fabrikat iaf.

Kapa en fjäder gör den endast hårdare och kortare. Den tappar ju inte direkt funktionen.

Man är inte dum om man kapar fjädrar.. Kan ni inget om fjädrar ska ni inget säga om det heller. Inga problem att slänga ihop en bansetup på kapade biltemafjädrar. Kostar under tusingen.

Kör på det på min t ex. Varför betala det dubbla bara för att dom kommer från H&R och biltemas fungerar bättre? wink Förstår väl på en såppas ny bil, men ändå.

Tigerofsweden skrev:
INTE OFFTOPIC I DENNA TRÅDEN OCKSÅ.

åter till frågan...

Ingen offtopic.. För du kan inte göra något annat än att kapa.

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
VARFÖR BLIR DET MER SÄNKT BAK ÄN FRAM ?
svar: kapa fjädrarna fram

ursäkta men det kan väl inte vara så svårt att förstå den frågan.
förstår ni inte frågan eller om ni inte har något vettigt svar vore det väldigt uppskattat om ni inte svarar.

Med lem
1 127 Inlägg
6 november 2008
Tigerofsweden skrev:
VARFÖR BLIR DET MER SÄNKT BAK ÄN FRAM ?

ursäkta men det kan väl inte vara så svårt att förstå den frågan.
förstår ni inte frågan eller om ni inte har något vettigt svar vore det väldigt uppskattat om ni inte svarar.

Men tilverkarna har säkert inte alla bilarna att tillgå som dom gör produkter till. En chansning är ju att dom köper hem ett par fjädrar från en TT som i ditt fall. Och sen kopierar dessa fjädrar fast lite kortare.

Sen när du sänker så blir ju inte hjulupphängningens geometri helt korret, det tror jag inte tillverkarna tänker på. Därför blir det som det blir, och till vissa bilar fungerar det skitbra Bara en teori.

För det är ingen som vet, kontakta någon stor fjädertillverkare dom och fråga. Lesjoförs t ex som är svenskt, deras fjädrar vet jag brukar bli väldigt höga fram på Volvobilar.. Brukar få kapa ett varv för att det ska bli bra.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 november 2008
Tigerofsweden skrev:

du ställer ju klart och tydligt en fråga här tycker jag. och jag svarade med ett seriöst svar

Jonas

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
men hur kommer det sig att vissa bilar blir det perfekt på medan inte på andra.
om du kollar länken högre upp tex, det e som jag vill ha det ...

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
jo det vet jag ju .... men undrade som sagt om det inte gick och få den perfekta sänkningen UTAN det...iom att vissa har fått det ... smile

3 295 Inlägg
6 november 2008
en anledning är att fram och bak skärmarnas kanter inte är i samma höjd.. ta min bil som exempel..sänkt 40mm fram och 30mm bak.. kika in och kolla hur det ser ut, baktungt!
Min bakreskärmkant sitter ca 2 cm lägre ner än framskärmkanten, tycker att det ser ut som att det gör det på din bil oxå om man tänker på den linjen som går på sidan på bilen.. kanske bara är en synvilla på din men inte på min.. en gissning bara?

Mvh johan

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
det ligger nog mkt i det faktiskt ... också någonting jag sett och märkt ...
å andra sidan är det ju så på många bilar ... audi a5 också tex .. men det blir bra ändå...
två ex:
http://www.garaget.org/?car=60321
http://www.garaget.org/?car=88994

edit:
lägre bak än fram på denna dock
http://www1.garaget.org/archive/91/9005 … 892589.jpg

verkar vara väldigt olika....
Senast redigerat av Tigerofsweden (6 november 2008)

3 295 Inlägg
6 november 2008
tror att det beror på hur tilverkaren har konstruerat fjädern.. finns ju "proggressiva" fjädrar oxå.. dom kanske inte sjunker ihop lika mkt? en del kanske har tagit hänsyn till just skärmkanter i tillverkningen och på så sätt fått till det med lika höjd fram och bak..

1 231 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
jo men H&R tex , ska ju va såååå bra !

Low is a lifestyle
956 Inlägg
6 november 2008
bilen är ju "oftast" högre fram än bak. finns nog också en bak tanke i de. fram hjulen svänger man med?

Sen som alla säger. en sats sänker 40 fram och 30 bak. de är ju troligtvis för att få de att se ut som att de sänker lika mycke.

när de står 30 runt om så sänker den troligtvis också 30 runt om. men den är högre fram orginal och då blir de väl också så att den ser fortfarande högre ut fram.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Sök