4763
Sök

Kopplingsproblem, Opel Calibra -91

642 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Hejsan,

Något har hänt med min koppling, när jag skulle köra ut från parkeringen häromdagen och växla från backen till 1:an och när jag tryckte ned kopplingspedalen sa det "smack" och helt plötsligt tog pedalen ingenting, den är längst nere och har inget motstånd(går att röra upp och ner). Tror det kan vara kopplingsvajern som kan ha gått av. På marken under bilen låg sen en lång skruv med en svart grej på. Ska ladda upp bild senare. Vad tror ni kan ha gått fel och vad kan det kosta att åtgärda på verkstad eller om man det är något som skulle kunna gå att fixa själv även fast man är helt grön på bilar?

Tack på förhand!

564 Inlägg
7 november 2008
Om du har vajer till kopplingen är det nog den. Har du hydraulisk koppling låter det som slavcylindern (den som sitter vid spränkåpan och trycker på kopplingen)

Det låter mest troligt att du har vajer. Är nog inte speciellt dyrt eller svårt att laga.

Mvh Johan

C20LET
1 041 Inlägg
7 november 2008
du har en vajer i din calibra o säger du att den har sjunkit enda ner så bör du öppna huvan o kolla lite efter vajern den siter på samma sida som batteriet (stavning) så den sitter på ungefär mellan servo oljebehållare o batteriet men lite längre ner kolla där för där brukar de gå av det hände mig faktiskt själv en gång.

så kolla där först o hittar du den o är den hel så försök o dra den lite ifall den är av vid pedal sidan, sen kan du kolla där pedalarna sitter ifall fjädern som sitter i pedalen har sagt upp sig eller gått sönder.

koplingen är inte sönder utan själva vajern eller fästet till den vid pedalen.
vajern kostar inte mycket alls o arbetet är inte svår heller om du kan hantera lite verktyg.
/Rawad

läste inte hela ditt inlägg,
jo nu är jag säker på att det är vajern som är sönder det sitter väl en plast bit på den, som är lite bred
Senast redigerat av Rawad (7 november 2008)

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 237 Inlägg
7 november 2008
haha samma hände polaren med sin calibra 91, dock örde han när det hände. x)

642 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Tack för svaren, ska ut sen och kika, det är en liten svart plastplupp på grejen som föll av på den ja. Första gången man fick bogsera också och sen när man kommer hem så måste man fickparkera genom att knuffa in bilen i luckan.
Senast redigerat av DanneJ (7 november 2008)

1 291 Inlägg
7 november 2008
japp det är vajern som gått av, skruven med plastbiten sitter längst ut på vajern.
lite pilligt att få vajern på plats på pedalen när den nya ska monteras så ha tålamod roll
annars är det ingen svår operation, kolla bara hur den är dragen innan du tar lös den gammla.
lycka till

642 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Tack för svaret, var ute och kikade förrut och visst var det vajern som hade gått av, så ska försöka mig på att byta den så fort jag fått tag på en ny kopplingswire.

Sök