5371
Sök

Kan någon förklara vad vissa saker betyder i lådberäkningsprogram?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 november 2008
#21
jonash skrev:
dbakuten skrev:
jonash skrev:

Njae får jag säga. Det beror på hur elementet är uppmätt!
/Jonas

Utväckla?

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo, det man måste veta om man har element med dubbla spolar och en massa T/S parametrar det är HUR de mätt när de kommit fram till värdena. Med spolarna i Serie eller Parallellt, eller endast en. Vissa parametrar ändras ju beroende på hur man konfigurerar spolarna och då måste man mata in värden så att det blir korrekt i förhållande till hur de mätt.   

mvh Jonas

Har man riktig tur så skickar tillverkaren med parametrarna för ALLA inkopplingar.
Sedan är det dessvärre inte alla program som tar med dubla spolar i beräkningarna heller.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#22
Lonefox skrev:
Har man riktig tur så skickar tillverkaren med parametrarna för ALLA inkopplingar.

Det tror jag aldrig jag har sett faktiskt. Nåt exempel?

Sedan är det dessvärre inte alla program som tar med dubla spolar i beräkningarna heller.

Sant. Det finns sämre och bättre varianter utav allt här i världen smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 665 Inlägg
12 november 2008
#23
ante hedis skrier om vas.

Det jag har läst mig till om vas värdet är att vas värdet är den mängd luft som har samma fjädringströghet som konens upphängning.

Lång slaglängd får man ofta på bekostnad av låg känslighet. Eftersom talspolen blir lång och sticker utanför magneten. Med en tjockare magnet som omsluter en stor del av talspolen får man större ytan att överföra magnet flödet(magneten får mera greppyta om talspolen) och får då högre känslighet. PA basar som har 98-100db i känslighet har sällan mer än 5-7mm slaglängd.

Qms är högtalarens mekaniska Q värde.

Qes är högtalarens elektriska Q värde.

Qts är qms och qes räknade tillsammans på någon vis.

Sedan finns det Q värde på högtalare och låda tillsammans som då blir Qtotal eller system Q.

Fs betyder högtalarens egenresonans i fri luft. (i en sluten luftvolym ökar alltid fs) Där blir också en stor impedans peak. En 4 ohm högtalre kan ha 20ohm vid fs.

Le är alltså induktansen på talspolen. O mäts i millihenry.

Vad jag har läst om känslighet så mäts den alltid vid 1khz (1000hz) och det brukar alltid stå 1w/1m efteråt. Alltså har de haft micen 1meter från högtalaren. Och 1watt insignal. Det brukar ofta stå 2,83v efter 1watt.
Eftersom 1watt kan ju ha olika spänning beroende på impedansen på högtalaren.

Lonefox. man skickar inte in ström man skickar in en spänning. Det kommer att flyta ström också eftersom vi har en sluten krets, & mängden beror på spänningen och impedansen i talspolen.
Vad som händer då är att talspolen rör sig av magnetfältet som bildas. Det vet du väl.
Senast redigerat av Rickard-v (12 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 785 Inlägg
12 november 2008
#24
thulle1 skrev:
Hallå.

Ja som sagt: Kan någon förklara vad vissa saker betyder i lådberäkningsprogram?
Vad är BL? PE? SD? Z?

Och en till fråga... vad ska man sikta på att få för QTC värde när man räknar ut en sluten låda?, förklara gärna varför det ska vara si och så..

Tack!

BL= dämpningsfaktor

PE= Effekt i RMS Watt

SD= Effektiva konarean

Z= Impedans

QTC är inte enkelt att förklara med ord så här är en länk som förklarar närmare vad QTC är

http://en.wikipedia.org/wiki/QT_interval

Fler föklaringar på parametrar

http://www.the12volt.com/caraudio/thiele.asp

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

733 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#25
dbakuten skrev:
thulle1 skrev:
trevlig info det där också!

en till fråga har jag...det handlar om Z värde.... vad ska jag mata in? ex. med en bas med dubbla 2 ohms spolar ska jag då mata in Z som 2 ohm eller 2x2 ohm?

M.v.h. Emil

Det beror på hur du koppla. Det värde som du har på högtalarsladden ska du mata in i programet.
Hoppas du förstog.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Det förstod jag! Tack för det...det är en ren vetenskap med alla parametrar osv för att räkna ut lådor :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#26
Rickard-v skrev:
Lång slaglängd får man ofta på bekostnad av låg känslighet. Eftersom talspolen blir lång och sticker utanför magneten. Med en tjockare magnet som omsluter en stor del av talspolen får man större ytan att överföra magnet flödet(magneten får mera greppyta om talspolen) och får då högre känslighet. PA basar som har 98-100db i känslighet har sällan mer än 5-7mm slaglängd.

Det du beskriver ovan är en såkallad Överhängd talspole, dvs där talspolen är längre än magnetgapet. Men, det finns underhängda med, där magnetgapet är stort, och antalet varv/lindningar på bobinen är litet. Det ger en lätt rörlig massa och ett stort Xmax.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 665 Inlägg
12 november 2008
#27
dbajnos du har helt fel om BL. Var har du läst det du skriver??

Läs på länken som du själv la in så ser du att BL är ett sätt att mäta magnetstyrkan.

Dämpfaktor är en grej på slutsteget. Tror det är slutstegets förmåga att ta hand om spänningen som konen orsakar när signal är borta o konen svänger klart. Inte helt säker.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 785 Inlägg
12 november 2008
#28
Rickard-v skrev:
dbajnos du har helt fel om BL. Var har du läst det du skriver??

Läs på länken som du själv la in så ser du att BL är ett sätt att mäta magnetstyrkan.

Dämpfaktor är en grej på slutsteget. Tror det är slutstegets förmåga att ta hand om spänningen som konen orsakar när signal är borta o konen svänger klart. Inte helt säker.

Fel av mig! Visst är det så det har med magneten styrka att göra
Senast redigerat av dbjanoz (12 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
12 november 2008
#29
Rickard-v skrev:
Qts är qms och qes räknade tillsammans på någon vis.

1/(1/Qms + 1/Qes)    eller  (Qms x Qes)/(Qms + Qes)


Rickard-v skrev:
Vad jag har läst om känslighet så mäts den alltid vid 1khz (1000hz) och det brukar alltid stå 1w/1m efteråt. Alltså har de haft micen 1meter från högtalaren. Och 1watt insignal. Det brukar ofta stå 2,83v efter 1watt.
Eftersom 1watt kan ju ha olika spänning beroende på impedansen på högtalaren.

2,83 V och 1W/1m är två olika mätmetoder. När en tillverkare anger känslighet vid 2,83 V så kan angivelsen bli en riktig glädjesiffra om elementet har låg impedans, men kollar man känsligheten vid 1W så skiljer det ett antal dB. Det gäller att tänka på vilken enhet som tillverkaren har angett känsligheten i så fall. smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 november 2008
#30
jonash skrev:
dbakuten skrev:
jonash skrev:

Njae får jag säga. Det beror på hur elementet är uppmätt!
/Jonas

Utväckla?

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo, det man måste veta om man har element med dubbla spolar och en massa T/S parametrar det är HUR de mätt när de kommit fram till värdena. Med spolarna i Serie eller Parallellt, eller endast en. Vissa parametrar ändras ju beroende på hur man konfigurerar spolarna och då måste man mata in värden så att det blir korrekt i förhållande till hur de mätt.   

mvh Jonas

Ja det är ju precis det jag menar hur man koppla.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#31
dbakuten skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:

Utväckla?

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo, det man måste veta om man har element med dubbla spolar och en massa T/S parametrar det är HUR de mätt när de kommit fram till värdena. Med spolarna i Serie eller Parallellt, eller endast en. Vissa parametrar ändras ju beroende på hur man konfigurerar spolarna och då måste man mata in värden så att det blir korrekt i förhållande till hur de mätt.   

mvh Jonas

Ja det är ju precis det jag menar hur man koppla.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Okej, man kan lätt tolka det som att du ENBART menade Z, dvs impedansen. Men det är inte det enda som ändras...och, rätt få har koll på det.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 november 2008
#32
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Har man riktig tur så skickar tillverkaren med parametrarna för ALLA inkopplingar.

Det tror jag aldrig jag har sett faktiskt. Nåt exempel?

Sedan är det dessvärre inte alla program som tar med dubla spolar i beräkningarna heller.

Sant. Det finns sämre och bättre varianter utav allt här i världen smile

DLS har haft ngr basar de skickat med singenspole, parallell och serie.
Döm om min förvåning när jag upptäckte att GAS 123PRO hade likadant.....så jo...det finns en del som skickar allt. Sedan hur väl det stämmer vetefen big_smile


Rickard-v> Jo det stämmer...sade fel men jo.
Dock var det inte det jag syftade på utan exakt det du säger. För hur funkar en elektromagnet? Hmmmmm?
Jo....det skapas ett magnetfält så fort man slår på spänningen..och det är vad som händer i högtalaren, vilket du själv sade. Så vari ligger skillnaden förutom att elektromagneten jobbar enkel väg och högtalaren dubbel? Den elektromagnetiska funktionen blir ju densamma.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
14 november 2008
#33
Lonefox skrev:
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Har man riktig tur så skickar tillverkaren med parametrarna för ALLA inkopplingar.

Det tror jag aldrig jag har sett faktiskt. Nåt exempel?

Sedan är det dessvärre inte alla program som tar med dubla spolar i beräkningarna heller.

Sant. Det finns sämre och bättre varianter utav allt här i världen smile

DLS har haft ngr basar de skickat med singenspole, parallell och serie.
Döm om min förvåning när jag upptäckte att GAS 123PRO hade likadant.....så jo...det finns en del som skickar allt. Sedan hur väl det stämmer vetefen big_smile


Rickard-v> Jo det stämmer...sade fel men jo.
Dock var det inte det jag syftade på utan exakt det du säger. För hur funkar en elektromagnet? Hmmmmm?
Jo....det skapas ett magnetfält så fort man slår på spänningen..och det är vad som händer i högtalaren, vilket du själv sade. Så vari ligger skillnaden förutom att elektromagneten jobbar enkel väg och högtalaren dubbel? Den elektromagnetiska funktionen blir ju densamma.

Skillnaden mellan en "permanentmagnet" och en "elektromagnet" är följande:

Permanent magnet har ett konstant magnetfält som inte behöver tillföras energi

Elektromagneten består av en spole med eller utan kärna som måste tillföras energi för att bli magnetisk, det går bra att använda likspänning eller växelspänning.

En högtalare har pemanent magneten och spolen som verkar i denna när den får tillförd energi utifrån
Senast redigerat av dbjanoz (14 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 november 2008
#34
dbjanoz skrev:
Lonefox skrev:
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Har man riktig tur så skickar tillverkaren med parametrarna för ALLA inkopplingar.

Det tror jag aldrig jag har sett faktiskt. Nåt exempel?


Sant. Det finns sämre och bättre varianter utav allt här i världen smile

DLS har haft ngr basar de skickat med singenspole, parallell och serie.
Döm om min förvåning när jag upptäckte att GAS 123PRO hade likadant.....så jo...det finns en del som skickar allt. Sedan hur väl det stämmer vetefen big_smile


Rickard-v> Jo det stämmer...sade fel men jo.
Dock var det inte det jag syftade på utan exakt det du säger. För hur funkar en elektromagnet? Hmmmmm?
Jo....det skapas ett magnetfält så fort man slår på spänningen..och det är vad som händer i högtalaren, vilket du själv sade. Så vari ligger skillnaden förutom att elektromagneten jobbar enkel väg och högtalaren dubbel? Den elektromagnetiska funktionen blir ju densamma.

Skillnaden mellan en "permanentmagnet" och en "elektromagnet" är följande:

Permanent magnet har ett konstant magnetfält som inte behöver tillföras energi

Elektromagneten består av en spole med eller utan kärna som måste tillföras energi för att bli magnetisk, det går bra att använda likspänning eller växelspänning.

En högtalare har pemanent magneten och spolen som verkar i denna när den får tillförd energi utifrån

Det är just därför som konen rör sig!! En Permanentmagnet samt en spole som det flyter en ström i, och som växlar riktning!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 november 2008
#35
dbjanoz skrev:
Lonefox skrev:
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Har man riktig tur så skickar tillverkaren med parametrarna för ALLA inkopplingar.

Det tror jag aldrig jag har sett faktiskt. Nåt exempel?


Sant. Det finns sämre och bättre varianter utav allt här i världen smile

DLS har haft ngr basar de skickat med singenspole, parallell och serie.
Döm om min förvåning när jag upptäckte att GAS 123PRO hade likadant.....så jo...det finns en del som skickar allt. Sedan hur väl det stämmer vetefen big_smile


Rickard-v> Jo det stämmer...sade fel men jo.
Dock var det inte det jag syftade på utan exakt det du säger. För hur funkar en elektromagnet? Hmmmmm?
Jo....det skapas ett magnetfält så fort man slår på spänningen..och det är vad som händer i högtalaren, vilket du själv sade. Så vari ligger skillnaden förutom att elektromagneten jobbar enkel väg och högtalaren dubbel? Den elektromagnetiska funktionen blir ju densamma.

Skillnaden mellan en "permanentmagnet" och en "elektromagnet" är följande:

Permanent magnet har ett konstant magnetfält som inte behöver tillföras energi

Elektromagneten består av en spole med eller utan kärna som måste tillföras energi för att bli magnetisk, det går bra att använda likspänning eller växelspänning.

En högtalare har pemanent magneten och spolen som verkar i denna när den får tillförd energi utifrån

Tänkte lite bakvänt..det skall erkännnas... Syftade på det elektromagnetiska FÄLTET som skapas.
För principen bakom den blir detsamma, dom ej som i en elektromagnet (där jag rörde ihop begreppen) utan i tex. en elmotor.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

trucken
563 Inlägg
15 november 2008
#36
[
Xmax vill man ha så mycket som möjligt av för att kunna spela låga frekvenser. Slaglängd är viktigare för djup bas än mycket.
är det inte lådansom bestämmer var du skall spela högt?

Le spolverkan av talspolen vill man hålla så låg som möjligt för att ha ett bättre register uppåt i frekvens.
uppåt? hur högt?
Bl, svår parameter eftersom den i sig är väldigt intressant man vill naturligtvis ha så mycket kraft som möjligt i sin högtalare, men än mer viktigt är att BL har en bra fördelning över slaglängden så att högtalaren inte tappar kontrollen när man drar på lite. men om du har högt bl-värde måste du då inte ha mycket kraft för att driva den högtalaren?

Mms är trevligt om den är låg eftersom det är mindre massa att flytta på och därför lätare att få följsam. Men det är oxå svårare att få till bra djupbas med en lätt kon. jasså? är det inte lättare att flytta en lättare kon än en tyngre? är inte de djupare tonerna svårare än de lite högre?




Vas, den volym där man får Q-värdet på lådan lika stort som Qts-värdet på elementet. Inte heller så viktig som folk tror. inte?

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2 665 Inlägg
15 november 2008
#37
Bas nisse först skriver du om Xmax o sedan om slaglängd men det är ju samma sak!!!! Vad menar du??

Visst är slag längden viktigt för djupbas. Men om man har 15mm istället för 5mm då är det för att kunna spela högre.

Ok nu förstår jag dig lonefox. För om det skulle sitta elektromagneter i bilen så måste du ju koppla en spänning till alla magneter som bas mellan o diskant.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

trucken
563 Inlägg
16 november 2008
#38
Rickard-v skrev:
Bas nisse först skriver du om Xmax o sedan om slaglängd men det är ju samma sak!!!! Vad menar du??

Visst är slag längden viktigt för djupbas. Men om man har 15mm istället för 5mm då är det för att kunna spela högre.

Ok nu förstår jag dig lonefox. För om det skulle sitta elektromagneter i bilen så måste du ju koppla en spänning till alla magneter som bas mellan o diskant.

det blev fel i citeringen. jag citerade ett inlägg. där skrivaren hävdade att en fet x-max gjorde så man spelade djupbas. och inte att lådan sätter förutsättningen för vilken typ avbasljud.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
16 november 2008
#39
X max och slaglängd är inte samma!

MVH//Björn
www.dbakuten.se


2 665 Inlägg
16 november 2008
#40
Då får du förklara det du påstår björn!!!!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök