Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 285 014 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
professorWinther
21 september 2010 · 585 Inlägg

Måste ju använda bilen som transportmedel då cabben är lite kall nuförtiden.

Så igår blev det Mappning för avgsavärden av backeliten.

Har dock lite problem ännu då bilen inte verkar hitta riktigt rätt alla gången då jag inte kör med camsynk. Det blir något att fixa till nästa motor..

Senast redigerat av professorWinther (21 september 2010)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 oktober 2010 · 585 Inlägg

Då har det hänt litegranna igen. Men tyvärr inga bilder då min telefon fortfarande inte har hittat hem.

Var på efterkontroll idag igen.. Tyvärr inga glada nyheter. Fortfarande dåliga avgasvärden.  Nu blir det att montera kamsynk och updatera till vemstune och senaste programvaran.

Lönen har ju kommit och räkningarna är betalda. Då kan man investera lite.

Här i norrland är ju vintern på ingång och då kan ju vinterdäck vara bra att ha. Köpte 4 st nya Nokkian Hakkapelitta 5 till dynamicen. Bra pris då jag betalar 800:- st med montering och balansering.

Slog också till på ett Optima Gul till dynamicen. Har blivit så sjukt less på det nya batteriet jag köpte till henne för några månader sen. Alldelles för dålig startström. Är ju nere på 9v när jag crankar..
Med ett optima batteri och Ctek laddare så ska den alltid gå att starta!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 oktober 2010 · 585 Inlägg

Nu är alla packninar och lager hemma som jag behöver för en snabb turbokonvertering av denna motorn..

I med kolvarna, ny toppackning, Arp bultarna och nya vevstakslager. Då borde jag kunna undersöka hur mycket de pallar med originalspecad toppackning!

Men först ska en annan vinterbil göras redo. Kan inte stå utan bil igen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 oktober 2010 · 585 Inlägg

Kristian Ranta, Ägare av CleanMyCar i umeå fick rycka ut och bogsera mig då växlarna helt plötsligt inte gick att få i.
Drog bilen till firman och började felsöka.

huvudcylindern och slavcylindern fungerade som de skulle. Lossade gummit till kopplingsarmen och balken i framvagnen för att kika in.
Där såg allt bra ut. Inga missljud på friläge men omöljigt att lägga i växel.

Då var det bara att börja skruva ner växellådan och kika kvar då. SUCK!
http://img818.imageshack.us/img818/2623/39592101500917657219596.jpg
Ranta och Klinge fortsatte att slipa på supran som vi gjort de senaste dagarna men hjälpte mig när jag behövde.

24:00 var lådan nere och felet kunde konstaterats.

http://img821.imageshack.us/img821/4510/64055101500917653019596.jpg
http://img707.imageshack.us/img707/1131/66805101500917650519596.jpg

Skitbra kvalitet på kopplingskittet från XTD! Har inte ens kört 200 mil..

03:00 var lådan på plats igen med original kopplingen och bilen rullades ut. Nu saknas bara växellådsolja..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Mattias Sandgren från Sävar ryckte ut ännu en gång för att hjälpa mig med mappningen!

Senaste programvaran (1.81 tror jag det var) och Vemstune blev det den här gången!

Riktigt smidigt program måste jag säga. Mycket som går att göra snabbt. Tex om man har en färdig mapp från en liknande motor och vill använda accelerations berikningarna från den. Så öppnar man bara fönstret för Accel berikningen och klickar och drar över hela .map filen så letar den åt rätt värden och lägger in dem!

Måste säga att mattias är grym på det han gör. Efter lite felsökning så hittade vi att triggerinställningen stod på 36-2 alltså han letade efter två saknade tänder. Därför som motorn har betett sig lite konstigt.

Efter att det var åtgärdat och motorn mappad så är det som en helt annan bil.
Jämn och fin tomgång. Grymt vrid på låga varv. Jag kan segdra från 1000varv på fyran utan att hon hostar. Samt att nu har hon ett direkt gassvar, riktigt pigg!
Hade också problem med att hon ryckte då jag släppte gasen. Nu är hon hur snäll som helst!

Håller på att "köra in" dubben så jag kan ju inte gasa hur som helst, men grym skillnad iallfall.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Jag trodde ju att nu när hon gick jämt och fint på tomgången så skulle avgasvärdena bli fina också.

Tänk så fel man kan ha! :banghead
Besiktigade bilen idag igen och återigen hög HC halt. Fast bara 142 den här gången. Kör med lambda reglering så hon står i exakt lambda 1.00

Funderar på om mina 800cc spridare inte är tillräckligt exakta på de kosta spridartider som tomgång innebär. På fredag 29:e blir det körförbud och nästa måndag (1:a nov) så måste jag göra en helt ny besiktning.. SUCK!

Men bilen är grymt skön att köra nu iallfall. Kom ju 1dm snö ikväll här så man var ju tvungen att känna på underlaget lite! FY FAN VAD KUL! big_smile

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Efter lite optimering så ligger nu hc på 24. Den största skillnaden gjordes av kattens temperatur. Plågade bilen rejält och mätade direkt därefter. HC började på 10 och kröp uppåt ju kallare katten blev. På protokollet blev det 24 och bilen blev äntligen godkänd.


Har ju glömt att updatera med mitt senaste E-bay inköp.
http://img684.imageshack.us/img684/7509/20101101002.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/5323/20101101003.jpg

inköpspris på 105:- plus frakt för stag både fram och bak!

Lagomt smutsig efter att snön försvann igen..
http://img530.imageshack.us/img530/6780/20101101001.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Nu blir man varnad innan man sätter sig i bilen big_smile

http://img713.imageshack.us/img713/8384/20101118082.jpg

Grepptejp är bra till mycket.
http://img151.imageshack.us/img151/6059/20101118083.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Lyssna på detta och säg till om ni hör något misstänkt..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Symtom:
Tvåan väldigt svår att lägga i och den lägger ur sig själv under körning. Ettan svår att lägga i. Samt kraftiga lagerljud.

Har kört hårt i två sesonger och lådorna är ju inte kända för att vara överdrivet hållbara.

ställde bort bilen i måndags för att den lät så illa. Förstod att den skulle rasa när som helst.

Hur ska man då få tag i en ny låda snabbt? Har ju två lådor själv. En dynamic och en eclipse gsx. tyvärr så är ju ingen av dem ihopmonterade efter svetsningen av diffen.

Men min kära vapendragare max hade ju en dynamic låda i sin eclipse. Tyvärr så står den ju i en lada där några väggar saknas..


Så i onsdags så var det att klä på sig ordentligt och lossa låda!
http://img263.imageshack.us/img263/6724/20101201102.jpg
http://img256.imageshack.us/img256/2171/20101201103.jpg

1,5 timme senare så låd lådan i bagaget på hans audi!
Det var ju nästan inget som var inkopplat på den därför det gick så snabbt..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Mitsubishi Galant "Mizzan" (1989)
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Det var så klart den berömda 36mm muttern som hade börjat äta sig ur växellådehuset.


http://img149.imageshack.us/img149/6541/20101202106.jpg

Det blev att köra ut mizzan ur garaget och sedan backa in vita.  Kunde se oljespår hela vägen från e4:an. Några timmar och ett maxmål senare så satt den nya lådan på plats med ny fräsch olja.

Någon som sitter på lite information hur man justerar spakställ? Känner att växlarna inte går i lika lätt som när lådan satt i den röda dynamicen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

En sneak peak på våran isbana i järvberget.



Nu väntar jag bara på att mina isdäck kommer upp till norrland.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Då var det dags igen.. SUCK!

Blir att skruva motor igen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi GTO "3000gt vr4" (1991)
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Galant "Mizzan" (1989)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Det började med att Max och jag skulle snabb-byta lyftarna så den inte knackar så mycket.

Söndag vid 15:00 typ så åkte vi ut till garaget tänkte att det tar ju inte ens en timme! Vi skulle göra middag sen så det var ju gott om tid.

För det första så var ju mitt egentillverkade lyftarverkyg för tjockt, så vi fick ägna en halvtimme åt att få det till rätt tjocklek.  Efter det så flöt det på ganska bra och en timme senare så skulle sista bulten monteras i ventilkåpan.

Då tappar Max den ner mellan kamdreven ner i kammremskåpan.... SUCK!

Vi la väl en halvtimme på att lysa med ficklampa och försöka hitta bulten men icke då. De som känner mig vet att jag har bra tålamod. Däremot blir jag lätt sur när jag är hungrig. Vi skulle ju göra middag efter att det var klart....

Nåja bara att bita i det sura äpplet och börja riva ner allt för att komma åt att lossa kammremskåpan.. Servopump,Generator, alla remskivor, motorfästet och allt därikring. Inte gjort på en pisskvart direkt.

När vi äntligen lyft bort kammremskåpan så hittar vi först inte bulten och undrar om allt varit förgäves. Men efter ett tag så upptäcks den bakom spännrullen.
http://img213.imageshack.us/img213/3681/20110109226.jpg

Ser ni vart den ligger?

Försökte ta bort bulten men då föll den helt bakom spännrullen. Eftersom det inte fanns nån magnet i garaget så fick vi aldrig upp bulten utan var tvungen att lossa kamremmen..

Efter att spännrullen och fästet till den var lossad så kunde vi ta ut bulten. Jahapp bara att montera tillbaka allt då.

Var verkligen noga med märkningarna eftersom jag har lyckats sätta kamremmen fel förut.

Vid 20:30 så var bilen ihop igen.. Bara att starta och börja göra en sen middag.. Då startar inte bilen så klart!  To be continued!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi GTO "3000gt vr4" (1991)
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"
professorWinther
24 januari 2011 · 585 Inlägg

Fortsatte felsökningen på tisdag då jag hade skjuss till garaget.
Hade grublat hela måndagen så jag hade kommit fram till att det måste vara vevaxeltriggern. Tog med mig datorn och kollade. Mycket riktigt. Ingen signal.
Felsökte kabeln och hittade ett brott. Troligtvis hade kammremskåpan träffat kabeln då jag lyfte den ur motorutrymmet. Är ju ganska tight så man får slita lite..

Nåväl. Löda ihop kabeln igen och bilen startade! smile
Lyckan blev inte långvarig dock då bilen gick som en påse nötter. sad
Lät som en boxermotor ungefär. Felsökte och felsökte och kollade tillslut kammremmen. Självklart så stod den ett kugg fel. Kammarna stod rätt men när jag spände remmen så hamnade veven ett snäpp fel.. DOOH!

Nåja.. Trött och less så var det bara att riva ner allt för att komma åt kamremmen igen. Fick besök av min nya galant garage granne så vi kollade båda två att den skulle stå rätt denna gång. Drog runt motorn några varv och dubbelkollde. Den här gången skulle det bli rätt..

Ihop med allting igen och starta bilen.. Då går den fortfarande som en påse nötter sad
http://img23.imageshack.us/img23/8059/20110111228.jpg

To be continued!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Mitsubishi GTO "3000gt vr4" (1991)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo Amazon
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

Om en motor går dåligt eller inte startar. Kolla alltid gnista och soppa först.

Lyfte på tändkablarna en efter en för att märka om någon cylinder inte tände. På 4:an så blev det ingen skillnad!

Dåligt tändstift kanske? Bytte från Mizzan utan effekt.

Dålig tändkabel då kanske? mätte med en multimeret hade ganska höga värden och såg ut att glappa till ibland. Där har vi felet tänkte jag.. Tog även tändstiftskabeln från mizzan.. Ingen förbättring..

Jaha. Då har vi spolen kvar då. Men då kom jag ihåg att galanten har ett "Waste spark" tändsystem så att 1:an och 4:an sitter ihoplänkade. Kanske är nått tjall på 1:ans stift eller kabel då tänkte jag.. Bytte där också.. Ingen förbättring.

Jaha. Fel i själva spolen då? Testade detta genom att byta spole på bankarna. Alltså spolen till 1:an och 4:an fick tjänstgöra till 2:an och 3:an istället. Bara att koppla om kablarna och byta plats på ingående trigger till spolen.

Efter denna procedur så är det fortfarande ingen skillnad om man lyfter på 4:ans tändstiftskabel..

Så Kul man kan ha!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Galant "Mizzan" (1989)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

Inge fel på tändningen alltså. Då var det soppan kvar. En kontroll av spridarna visade inge fel.

Åkte till mitt andra hem (biltema) och införskaffade en kompressionsprovare. Nu skall det kontrolleras kompa på den 33k mil gamla motorn.

Åkte hem till max och han fick agera co-driver.

Började med kompan på 1:an drog runt motorn några varv och klockan stannade på 10,7 bar. 2:an samma procedur 10,9 bar 3:an 10,6 bar.

Jämt och fint än så länge.. Men sen kom 4:an. 0 bar! Inge kompa alls! Blir att riva lite och kolla igen då..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang