Diffa bakaxel

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 januari 2009 · 2 252 Inlägg

bara för att upplysa lite:

Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.

Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.

Senast redigerat av The_Mechanic (7 januari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Volvo_Mannen Volvoskadad
7 januari 2009 · 6 017 Inlägg

The_Mechanic skrev:
bara för att upplysa lite:

Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.

Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.

svetsdiff är inte bra för drivaxlarna heller

Jonas
AeroMalm BMW fantast
7 januari 2009 · 1 172 Inlägg

The_Mechanic skrev:

AeroMalm skrev:
det finns ju faktiskt 3 begrepp om man säger så..
1 ALLA bilar har en diff... diffen gör att hjulen kan snurra olika. och det behövs vid kurvtagning.
2 DIFFSPÄRR. man kan elektroniskt låsa diffen så båda hjulen driver lika konstant. oftas på terräng bilar och dragbilar.
3 DIFFBROMS.  det är detta som alla här på garaget vill ha när dom bara skriver diffa. det är en "broms" som går in när hjulen får en viss hastighetskillnad och bromsar ihopa dom till samma hastighet. Alltså går det att ta en kurva normalt och säkert, men om man gasar till i kurvan, elr ska burna, så blir hastighetsskillnaden så stor så den låser diffen så både hjulen börjar driva/spinna.
så ni som inte kan. lär er skillnaden på dessa 3 begreppen och använd dem så slipper vi 10 sånna här trådar varje månad... alla sportblar som ni ser kritar 2 streck när dom drar iväg har diffbroms av någon typ.

Bara ett halvt rätt där, finns mekaniskt låsta diffspärrar..

du hitta inget fel, utan du ville lägga till en sak bara... huvudsaken är PUNKT 3... det är det folk vill ha när dom oftast skriver diffspärr elr bara diff... precis som jag skrev så finns det olika typer av diffbromsar, för det e det folk oftast frågar om. givetvis finns det både mekaniska och elektriska diffspärrar, men jag nämnde bara elektriska för det är väl vanligast nu för tiden, då det är smidigare och går fortare att koppla in/ur...

Senast redigerat av AeroMalm (7 januari 2009)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
camaro67 Meister
7 januari 2009 · 6 763 Inlägg

AeroMalm skrev:

The_Mechanic skrev:

AeroMalm skrev:
det finns ju faktiskt 3 begrepp om man säger så..
1 ALLA bilar har en diff... diffen gör att hjulen kan snurra olika. och det behövs vid kurvtagning.
2 DIFFSPÄRR. man kan elektroniskt låsa diffen så båda hjulen driver lika konstant. oftas på terräng bilar och dragbilar.
3 DIFFBROMS.  det är detta som alla här på garaget vill ha när dom bara skriver diffa. det är en "broms" som går in när hjulen får en viss hastighetskillnad och bromsar ihopa dom till samma hastighet. Alltså går det att ta en kurva normalt och säkert, men om man gasar till i kurvan, elr ska burna, så blir hastighetsskillnaden så stor så den låser diffen så både hjulen börjar driva/spinna.
så ni som inte kan. lär er skillnaden på dessa 3 begreppen och använd dem så slipper vi 10 sånna här trådar varje månad... alla sportblar som ni ser kritar 2 streck när dom drar iväg har diffbroms av någon typ.

Bara ett halvt rätt där, finns mekaniskt låsta diffspärrar..

du hitta inget fel, utan du ville lägga till en sak bara... huvudsaken är PUNKT 3... det är det folk vill ha när dom oftast skriver diffspärr elr bara diff... precis som jag skrev så finns det olika typer av diffbromsar, för det e det folk oftast frågar om. givetvis finns det både mekaniska och elektriska diffspärrar, men jag nämnde bara elektriska för det är väl vanligast nu för tiden, då det är smidigare och går fortare att koppla in/ur...

Jag kan lägga till att de finns tryckluftsstyrda åxo tongue

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
anderssonboy
7 januari 2009 · 355 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
håller inte med om att bilen beter sig helt vanligt med svetsdiffad axel.
körde en bil med agadiff ( svetsdiff ) å det skulle jag inte stå ut med att köra med alls. tuggade så man kunde tro att nåt var ordentligt löst när man körde sakta å förde ett satans oväsen.

men smaken är ju som baken...... delad.

då lär bussningarna vatt kassa på den ...

Senast redigerat av anderssonboy (7 januari 2009)

Mr_EmCom Med.lem
7 januari 2009 · 3 759 Inlägg

The_Mechanic skrev:

AeroMalm skrev:
det finns ju faktiskt 3 begrepp om man säger så..
1 ALLA bilar har en diff... diffen gör att hjulen kan snurra olika. och det behövs vid kurvtagning.
2 DIFFSPÄRR. man kan elektroniskt låsa diffen så båda hjulen driver lika konstant. oftas på terräng bilar och dragbilar.
3 DIFFBROMS.  det är detta som alla här på garaget vill ha när dom bara skriver diffa. det är en "broms" som går in när hjulen får en viss hastighetskillnad och bromsar ihopa dom till samma hastighet. Alltså går det att ta en kurva normalt och säkert, men om man gasar till i kurvan, elr ska burna, så blir hastighetsskillnaden så stor så den låser diffen så både hjulen börjar driva/spinna.
så ni som inte kan. lär er skillnaden på dessa 3 begreppen och använd dem så slipper vi 10 sånna här trådar varje månad... alla sportblar som ni ser kritar 2 streck när dom drar iväg har diffbroms av någon typ.

Bara ett halvt rätt där, finns mekaniskt låsta diffspärrar..

och hydraliska och tryckluft och.....
Finns många system.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Pan
8 januari 2009 ·

henke_99 skrev:
Han sa aldrig vilket som var vad. Han talade bara om hur en diff (diffrential) fungerar.

När en bil diffar så snurrar hjulen olika fort. Snurrar hjulen med samma hastighet diffar den inte, eftersom diffen då egentligen inte har någon uppgift att fylla och inte hade behövt finnas. Dock blir det väldigt besvärligt att plocka i och ur diffen ur axeln varje gång man ska svänga, därför låter man den sitta kvar även på raksträckorna fast den inte behövs... Alltså, i såna här trådar vill folk få bilen att inte diffa så dom alltid ska kunna slira med båda hjulen samtidigt (eller se till att få kraft till det hjulet som har fäste)

Alltså: I en kurva diffar bilen
          På raksträckorna diffar bilen inte.

          Om man nu inte har en diffspärr, för då diffar den inte i kurvorna heller...

Ja äntligen du talar inte bakvänt som alla andra big_smile Säger bara jag tänker åka Odiffat i sommar.

Hade jag varit du hade jag köpt en Aussie Locker.
Har kostat 3400kr från http://www.bakaxel.se

AeroMalm BMW fantast
8 januari 2009 · 1 172 Inlägg

Pan skrev:

henke_99 skrev:
Han sa aldrig vilket som var vad. Han talade bara om hur en diff (diffrential) fungerar.

När en bil diffar så snurrar hjulen olika fort. Snurrar hjulen med samma hastighet diffar den inte, eftersom diffen då egentligen inte har någon uppgift att fylla och inte hade behövt finnas. Dock blir det väldigt besvärligt att plocka i och ur diffen ur axeln varje gång man ska svänga, därför låter man den sitta kvar även på raksträckorna fast den inte behövs... Alltså, i såna här trådar vill folk få bilen att inte diffa så dom alltid ska kunna slira med båda hjulen samtidigt (eller se till att få kraft till det hjulet som har fäste)

Alltså: I en kurva diffar bilen
          På raksträckorna diffar bilen inte.

          Om man nu inte har en diffspärr, för då diffar den inte i kurvorna heller...

Ja äntligen du talar inte bakvänt som alla andra big_smile Säger bara jag tänker åka Odiffat i sommar.

Hade jag varit du hade jag köpt en Aussie Locker.
Har kostat 3400kr från http://www.bakaxel.se

man kan ju inte säga att man ska åka odiffat i sommar.. alla bilar har för f-n en diff... du menar väl att du vill att den ska diffa i kurvor och vara låst när man leker. då är det diffBROMS du ska ha.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Mr_EmCom Med.lem
8 januari 2009 · 3 759 Inlägg

AeroMalm skrev:

Pan skrev:

henke_99 skrev:
Han sa aldrig vilket som var vad. Han talade bara om hur en diff (diffrential) fungerar.

När en bil diffar så snurrar hjulen olika fort. Snurrar hjulen med samma hastighet diffar den inte, eftersom diffen då egentligen inte har någon uppgift att fylla och inte hade behövt finnas. Dock blir det väldigt besvärligt att plocka i och ur diffen ur axeln varje gång man ska svänga, därför låter man den sitta kvar även på raksträckorna fast den inte behövs... Alltså, i såna här trådar vill folk få bilen att inte diffa så dom alltid ska kunna slira med båda hjulen samtidigt (eller se till att få kraft till det hjulet som har fäste)

Alltså: I en kurva diffar bilen
          På raksträckorna diffar bilen inte.

          Om man nu inte har en diffspärr, för då diffar den inte i kurvorna heller...

Ja äntligen du talar inte bakvänt som alla andra big_smile Säger bara jag tänker åka Odiffat i sommar.

Hade jag varit du hade jag köpt en Aussie Locker.
Har kostat 3400kr från http://www.bakaxel.se

man kan ju inte säga att man ska åka odiffat i sommar.. alla bilar har för f-n en diff... du menar väl att du vill att den ska diffa i kurvor och vara låst när man leker. då är det diffBROMS du ska ha.

Det är fult att märka ord. tongue
Jag är medveten om att jag säger fel när jag säger: Min omega diffar fint som fan..
Men som nån sa längre upp i tråden, alla fattar att du inte går på toan när du säger att du ska gå på toa..

Samma sak med ordes Xenon under typ ett år hörde jag bara min bekantskapskrets säga "X ån" inte "sinån" som är den rätta utalet (?), men det är sjukt svårt att ändra sig när alla man umgås med säger fel hela tiden tongue

Jag kommer fortsätta säga fel iaf smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Volvo_Mannen Volvoskadad
8 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

AeroMalm skrev:

Pan skrev:

Ja äntligen du talar inte bakvänt som alla andra big_smile Säger bara jag tänker åka Odiffat i sommar.

Hade jag varit du hade jag köpt en Aussie Locker.
Har kostat 3400kr från http://www.bakaxel.se

man kan ju inte säga att man ska åka odiffat i sommar.. alla bilar har för f-n en diff... du menar väl att du vill att den ska diffa i kurvor och vara låst när man leker. då är det diffBROMS du ska ha.

Det är fult att märka ord. tongue
Jag är medveten om att jag säger fel när jag säger: Min omega diffar fint som fan..
Men som nån sa längre upp i tråden, alla fattar att du inte går på toan när du säger att du ska gå på toa..

Samma sak med ordes Xenon under typ ett år hörde jag bara min bekantskapskrets säga "X ån" inte "sinån" som är den rätta utalet (?), men det är sjukt svårt att ändra sig när alla man umgås med säger fel hela tiden tongue

Jag kommer fortsätta säga fel iaf smile

+1!

Jonas
röbba Plåtslagare
8 januari 2009 · 72 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

AeroMalm skrev:

Pan skrev:
Ja äntligen du talar inte bakvänt som alla andra big_smile Säger bara jag tänker åka Odiffat i sommar.

Hade jag varit du hade jag köpt en Aussie Locker.
Har kostat 3400kr från http://www.bakaxel.se

man kan ju inte säga att man ska åka odiffat i sommar.. alla bilar har för f-n en diff... du menar väl att du vill att den ska diffa i kurvor och vara låst när man leker. då är det diffBROMS du ska ha.

Det är fult att märka ord. tongue
Jag är medveten om att jag säger fel när jag säger: Min omega diffar fint som fan..
Men som nån sa längre upp i tråden, alla fattar att du inte går på toan när du säger att du ska gå på toa..

Samma sak med ordes Xenon under typ ett år hörde jag bara min bekantskapskrets säga "X ån" inte "sinån" som är den rätta utalet (?), men det är sjukt svårt att ändra sig när alla man umgås med säger fel hela tiden tongue

Jag kommer fortsätta säga fel iaf smile

helt rätt ja tycker man får kalla de vad man vill!
ja kommer då inte vröla "fan va gött den odiffar" iaf big_smile

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort
Volvo 142 Turbo "Fölkesberg Racing" (1973)
BMW E30 "Fölkesberg Lowrider" (1986)
Mitsubishi L200 "Fölkesberg Racing" (2000)
Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2009 · 1 248 Inlägg

sattsa på en aussie locker du känar på det i längden. men kom ihåg om du svetsar eller monterar en diffspärr i bakaxeln kommer inte din upphängning att hålla. först kommer antigen den nedre eller den övre bulten till alu stagen att gå av. när du har bytt den kommer boxen som sitter i golvet att vrida sig. sen kommer det kanske att hålla om du har bytt och förstärkt allt.

Volvo Xc70 (2001)
Vertigo Räser Förer
8 januari 2009 · 386 Inlägg

jag röstar för aussie locker. www.bakaxel.se

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo
Mr_EmCom Med.lem
8 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Jag trycker TS ska göra rubriken vettigare så kanske vi slipper en sån här tråd om en vecka igen..
Typ
"Billigaste sättet att diffa bakaxeln"

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Tuffhaggman
8 januari 2009 · 864 Inlägg

röbba skrev:

Mr_EmCom skrev:

AeroMalm skrev:

man kan ju inte säga att man ska åka odiffat i sommar.. alla bilar har för f-n en diff... du menar väl att du vill att den ska diffa i kurvor och vara låst när man leker. då är det diffBROMS du ska ha.

Det är fult att märka ord. tongue
Jag är medveten om att jag säger fel när jag säger: Min omega diffar fint som fan..
Men som nån sa längre upp i tråden, alla fattar att du inte går på toan när du säger att du ska gå på toa..

Samma sak med ordes Xenon under typ ett år hörde jag bara min bekantskapskrets säga "X ån" inte "sinån" som är den rätta utalet (?), men det är sjukt svårt att ändra sig när alla man umgås med säger fel hela tiden tongue

Jag kommer fortsätta säga fel iaf smile

helt rätt ja tycker man får kalla de vad man vill!
ja kommer då inte vröla "fan va gött den odiffar" iaf big_smile

Det går ju att vröla "Fan va gött den diffbromsar/spärrar/låser" big_smile

_Limpan MulleRacing
24 april 2009 · 499 Inlägg

erixon89 skrev:
Det äter växellådor och hardiskivor me kan ja säga

Hardyskivan har man inte kvar heller:D iaf inte jag:D

Volvo 242 (1975)
Sickan_
28 juli 2009 · 945 Inlägg

Tar upp denna tråd igen då jag har lite funderingar på hur man svetsdiffa en bakaxel? Någon som har lust att förklara? smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 juli 2009 · 6 017 Inlägg

Sickan_ skrev:
Tar upp denna tråd igen då jag har lite funderingar på hur man svetsdiffa en bakaxel? Någon som har lust att förklara? smile

Skämtar du? Det var ju uppe en tråd i morse med bilder och allt.

Jonas
Sickan_
28 juli 2009 · 945 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Sickan_ skrev:
Tar upp denna tråd igen då jag har lite funderingar på hur man svetsdiffa en bakaxel? Någon som har lust att förklara? smile

Skämtar du? Det var ju uppe en tråd i morse med bilder och allt.

Okeej jag sökte lite men jag hittade ingen mer tråd om det än denna...

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 juli 2009 · 6 017 Inlägg

Sickan_ skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Sickan_ skrev:
Tar upp denna tråd igen då jag har lite funderingar på hur man svetsdiffa en bakaxel? Någon som har lust att förklara? smile

Skämtar du? Det var ju uppe en tråd i morse med bilder och allt.

Okeej jag sökte lite men jag hittade ingen mer tråd om det än denna...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144100

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang