3150
Sök

Automat låde problem volvo 855-t5

Rycketofta Racing
292 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Tjenna smile
har en volvo 855-t5 från 95 som automat lådan har börjar klabba på.
den går som den ska och driver 100% när den är kall, men när tempen stiger så börjar lådan slira.
ibland går det att köra långt(typ3 mil har jag provat) och ibland kommer man inte långt alls.
när den börjar slirar kommer man typ 500meter sen rör den sig inte ur fläcken. då stannar jag bilen och väntar ca 10 min så går det igen men oftast kommer man kortare och kortare sträckor mellan gångerna.
och nu till den stora frågan! vad fan är fel?
låda är ju inte slut för den driver och går hur bra som helst när den väll går, den driver inte på någon växel i något läge. olja är där som det ska, men den kan ju inte påverka mycket i detta fallet.
har kollat alla felkoder och där finns inga sparade.
inga lampor av något slag lyser både när den går och inte.
någon som har koll på dessa lådor? och vad jag möjligen kan göra? vill helst undvika att byta låda:P
om jag inte får rätt på det så är här kanke någon som är sugen på den för en billig peng? smile haha tacksam för alla svar.

//Rycketofta Racing

Rycketofta Racing
292 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
inte ågon som har hafy problemet med detta innan mig? yikes

//Rycketofta Racing

724 Inlägg
16 december 2008
Lukta på v-olja..om det luktar lamell så e det inte bra. min gamla automat va lika dan innan den sa upp sig. tillslut sadet pang så rasa hela skiten sad testa och byta oljan också om den inte är byt på typ år och dar...
Senast redigerat av volvo-racer (16 december 2008)

Herr
285 Inlägg
30 december 2008
Färg på oljan i lådan? (ska vara röd, inte brunaktigt)
Luktar den bränt?
Har du olja i?
Skulle kunna vara igensatt filter, dock lite osäker.
Har du spolat igenom lådan med nya olja? Går åt ca 15-20 liter, beroende på hur noggrann du är.

482 Inlägg
30 december 2008
Larzan skrev:
Luktar den bränt?
Har du olja i?
Har du spolat igenom lådan med nya olja? Går åt ca 15-20 liter, beroende på hur noggrann du är.

finns väl inga filter på dom den lådan?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
Byt oljan till att börja med, går som sagt åt typ 10-15 liter (köp 20 litersdunk hos typ swedol) för det låter lite som om din olja är väldigt väldigt kass, men tyvär måste jag också säga att jag kan långt ifrån lova att detta kommer hjälpa, för det låter inte som om den mår nått bra den där lådan... den låter väldigt slut i mina öron sad Min är på början av att ta slut, för den växlar väldigt ryckigt å ibland tappar den överväxlen även om jag ligger på farthållare på jämn väg över 85km/h, detta är tydliga tecken på att den börjar bli dålig, ändå så har jag precis bytt oljan...
anledningen till att din låda driver när den är just kall är för att oljan är så pass trögflytande då så den får lådan att driva trots att den är slut...

för att göra saken ännu tråkigare så kostar en utbyteslåda 15000:- å då e det billigt å sedan kostar det 7000:- att byta den (ifall volvo gör det)

men börja med olje byte, ifall det inte hjälper gå till nån expert på autlådor för att se vad han säger (dom kan oftast diagostisera lådan utifrån hur oljan ser ut mm)

T_modee skrev:
Larzan skrev:
Luktar den bränt?
Har du olja i?

finns väl inga filter på dom den lådan?

joda, visst finns det filter, dock inbyggt så man får dela hela lådan för att fixa det tyvär...
Senast redigerat av Xoff (30 december 2008)

Sök