besiktningstips, vid för hög effekt.

Larssons
15 december 2008 · 8 Inlägg

Som ni förstår är det dags att besikta min 850 T5 nu i vår, efter avställningen, men de har ju kommit i lite nya grejer sedan sist så ja söker nu efter tips och råd.

Om ni kollar in bilen på min sida här på garaget så vet vi vad vi pratar om. smile

Bilen är ju reggad med turbo, så det borde ju inte vara några problem med den biten, o saker som spridare o annat tittar väll knappast en "vanlig" besikningsman på...lr? roll

Hur som helst, är det någon som har tipps på hur ja ska gå till väga för att slinka igenom så smidigt som möjligt nu i vår?

Eller vet nån bilprovning som inte e så griniga?
(kan åka en bra bit för att få den godkänd) tongue

Tacksam för svar, från folk som vet vad dom pratar om // Mvh Adam

jocket4
15 december 2008 · 189 Inlägg

Kör in den som vanligt och se vad de säger, antingen får man en glad jäkel eller en sur måndagsgubbe

Marlboroman
15 december 2008 · 8 234 Inlägg

Att besikta är ett lotteri. De va på mig om mitt 18T, och de gjorde en grundlig undersökning av min bil... Va den som besiktar märker eller inte är ju svårt att säga. Har man vässat rejält så kan det ju va ide att ställa ner laddtrycket, de har provat en hel del bilar och har ju lite hum ifall nån bil känns som 100hk mer än nån annan likadan...

Vill man va på den säkra sidan har man en original styrboc och spridare som man byter till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
H3dlund Med lem
15 december 2008 · 1 127 Inlägg

Ställ ner laddet innan för säkerhets skull, kanske får nån gasglad filur. Då märks det ju direkt, är han grinig åker du på att du trimmat snarast.. tongue

jonTe
16 december 2008 · 5 710 Inlägg

Skulle sägar att det är ögat och örat som i första hand avgör om de tror att det är trimmat eller inte.

SÅ, är du orolig skulle jag demonterat de grova blanka rören, det blå silikonet och det stora svampfiltret.
Den öppna vevhusventen är ganska givet va?

Låter bilen mycket?
På med en extra ljuddämpare eller tryck i en insats i slutröret.

mvh Jonas som "fuskar" varje år.....

MVH Jonas
..............
Rosenqvist
16 december 2008 · 147 Inlägg

hahah,,,,VAD ÄR PROBLEMET? Har besiktiat många bila med 350-480 hk utan problem.

Audi S4
jonns labil eller va det la bil
16 december 2008 · 82 Inlägg

ja ibland så går det ock ibland inte,har besiktat cossyn 2 gg utan problem ,men i västerås så blev det återställande eller reg bes pga för stor turbo och ic med 0,4 i ladd,med bra avgasvärden,,så visst kan dom,

hällst så ska det se så orginal ut som möjligt, är det enda jag kan säga

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
16 december 2008 · 325 Inlägg

jonns skrev:
ja ibland så går det ock ibland inte,har besiktat cossyn 2 gg utan problem ,men i västerås så blev det återställande eller reg bes pga för stor turbo och ic med 0,4 i ladd,med bra avgasvärden,,så visst kan dom,

hällst så ska det se så orginal ut som möjligt, är det enda jag kan säga

men alltså, får man inte byta såna grejor ens om det är typ original effekt i bilen då? Isf skulle det ju bli jävligt jobbigt om dom skulle börja lägga sig i sånt oxå.

sist gick det iaf bra på besiktiningen men om en månad är det dags igen... återstår att se hur det går då

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
need_4_boost
16 december 2008 · 371 Inlägg

Spelar ingen roll om det är orginal effekt.
För om du har bytt turbo osv så har du ändrat vissa parametrar som fordonstillverkaren en gång i tiden har certficierat bilen med.
Dvs du får höja effekten med 10%. men du får inte byta nå grejor.

jonTe
16 december 2008 · 5 710 Inlägg

HadesInFlames skrev:
men alltså, får man inte byta såna grejor ens om det är typ original effekt i bilen då?

Om man skall vara petig och bilen är helbilgodkänd (1996>?) så nej.

>>Rosenqvist, problemet är att om man får en besikningsman som strikt följer lagar och regler så är det kört om de kan "bevisa" att bilen är trimmad.
Finns folk som skrotat sina bilar bara för att de fått jobbiga texter på sitt besiktningspapper.
Har man då byggt om regält med andra styrsystem, motor mm mm så kan det ju vara gaaaanska jobbigt att återställa .

MVH Jonas
..............
need_4_boost
16 december 2008 · 371 Inlägg

jonTe skrev:

HadesInFlames skrev:
men alltså, får man inte byta såna grejor ens om det är typ original effekt i bilen då?

Om man skall vara petig och bilen är helbilgodkänd (1996>?) så nej.

>>Rosenqvist, problemet är att om man får en besikningsman som strikt följer lagar och regler så är det kört om de kan "bevisa" att bilen är trimmad.
Finns folk som skrotat sina bilar bara för att de fått jobbiga texter på sitt besiktningspapper.
Har man då byggt om regält med andra styrsystem, motor mm mm så kan det ju vara gaaaanska jobbigt att återställa .

Det kan vara en bil före 96 med.
Och det roliga är att dom behöver inte "Bevisa" att den är trimmad heller.
Vet några på fmcs som har råkat ut för reg bes alt återställande av bil.
Och med handen på pumpen.. Hur många av oss som håller på och trimmar har sparat sin orginalturbo
luftburk osv.

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
16 december 2008 · 325 Inlägg

need_4_boost skrev:

jonTe skrev:

HadesInFlames skrev:
men alltså, får man inte byta såna grejor ens om det är typ original effekt i bilen då?

Om man skall vara petig och bilen är helbilgodkänd (1996>?) så nej.

>>Rosenqvist, problemet är att om man får en besikningsman som strikt följer lagar och regler så är det kört om de kan "bevisa" att bilen är trimmad.
Finns folk som skrotat sina bilar bara för att de fått jobbiga texter på sitt besiktningspapper.
Har man då byggt om regält med andra styrsystem, motor mm mm så kan det ju vara gaaaanska jobbigt att återställa .

Det kan vara en bil före 96 med.
Och det roliga är att dom behöver inte "Bevisa" att den är trimmad heller.
Vet några på fmcs som har råkat ut för reg bes alt återställande av bil.
Och med handen på pumpen.. Hur många av oss som håller på och trimmar har sparat sin orginalturbo
luftburk osv.

precis, sånt finns ju inte sparat och dessutom hade iaf jag personligen aldrig klarat att återställa saker och ting ändå. Blir till att hålla tummarna då för att det går väl även framöver vid besiktningsdags...

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
TurbOla Reservdansk
16 december 2008 · 6 271 Inlägg

Lars körde in med sin 855 T-5R på 585hk. Den gick igenom, det enda han gjorde var att bygga om öppna vevhusventilationen till sluten.

Fredde körde in med sin 850R på 460hk, samma där, gick igenom men byggde om till sluten vevhusventilation.

Vaktkonstapeln besiktigar sin T-Gul med S60R motor på 500hk årligen.

Men det beror nog på vilken besiktningsstation man besiktigar på också, kan varmt rekommendera den i Värnamo t.ex. där kan du i princip besiktiga vad som helst, även häst och vagn nästan. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jonTe
16 december 2008 · 5 710 Inlägg

need_4_boost skrev:
Och det roliga är att dom behöver inte "Bevisa" att den är trimmad heller.

Var just därför att jag skrev med "", räcker med att de kan känna igen att en komponent t.ex ett laddluftkyl inte är original eller att det står fel märke på turbon......

need_4_boost skrev:
Det kan vara en bil före 96 med.

Japp men med en helbilgodkänd bil blir de känsligare (iaf har det varit så).

need_4_boost skrev:
Hur många av oss som håller på och trimmar har sparat sin orginalturbo
luftburk osv.

Ja inte jag.....däremot har jag ett "besikningskit" med originaltryckrör, slanga, avlastning osv + att jag kör på grundladd (0.6 bar).
Trots det fick jag ändå anmärkning på hög ljudnivå sist....kändes som han ville sätta något bara för att.

MVH Jonas
..............
Larssons
16 december 2008 · 8 Inlägg

tackar för alla fina svar...

Värnamo, Here I come tongue

torpis Forummoderator
16 december 2008 · 10 572 Inlägg

Larssons skrev:
tackar för alla fina svar...

Värnamo, Here I come tongue

Det är därför man inte ha öppna dumpar, raka avgasrör eller blåa slangar, stor lila WG...  bygger man så det ser fint ut så är det ofta inga konstigheter.

jag rullade igenom helt utan att fuska.  det känns bättre även om bilen inte är laglig för det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
16 december 2008 · 10 572 Inlägg

need_4_boost skrev:
Dvs du får höja effekten med 10%. men du får inte byta nå grejor.

hur lyckas man med det?  banta?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
skalmanen
16 december 2008 · 354 Inlägg

Ställ ner laddet innan du åker igenom och ta bort laddtrycksmätaren, den lyser upp ganska mkt, och den kan visst avslöja ganska mkt...
Sen beror det helt o hållet på vilken bes.man du får att ha o göra med smile

Sharky
16 december 2008 · 10 287 Inlägg

Man får inte peta på ett skit som har med avgascertifieringen att göra. Det där en gammal myt som inte är applicerbar på moderna bilar.

/Göran


need_4_boost skrev:
Dvs du får höja effekten med 10%. men du får inte byta nå grejor.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 december 2008 · 4 529 Inlägg

besikta i Tranås
redigt sjysta snubbar där big_smile
dock ska du passa dig för en äldre snubbe som jobbar där han e lite grinig men resten är sjysta som fan
släppte igenom våran gammle camaro med bytt motor till bb samt "lite" för mycket effekt tongue
dock klagade den gammle gubben på att de va raka rör men då sa dom andra att de ska va så på stora V8or ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang