Hejsan, har återigen fått problem med den toppen som sitter på då jag hela tiden får vatten i oljan och ett övertryck i vattnet,,, blir inte av med detta problem trots alla konstiga metoder,
Funderar nu på att byta toppen och slår direkt på en 531 topp med passande kam, kanske en Vx3 kam ?.. Gör detta stor skillnad i effekt/bränsleförbrukning ?? Vad ligger dessa på begangnade ?
Det är inte så att du har en spricka i blocket då?
Mvh Tommy
Har fått detta förslaget också.. men vägrar inse att de kan vara så =/ men det vart bra ända tills jag tog den ut på en tur och laddade turbon ganska friskt då hände samma sak igen :S... Men hur kan ja lättast kolla spricka i toppen ?...
och till frågan.. är det samma block i Ft och i F motorn ?
Mvh Tommy
Har fått detta förslaget också.. men vägrar inse att de kan vara så =/ men det vart bra ända tills jag tog den ut på en tur och laddade turbon ganska friskt då hände samma sak igen :S... Men hur kan ja lättast kolla spricka i toppen ?...
hmm.. det är inte turbon då som läker? Är den vatten / olje kyld?
Mvh Tommy
hmm.. det är inte turbon då som läker? Är den vatten / olje kyld?
Mhv Tommy
Vattenkyld.... För toppen vart skev och jag tog den till en polare som plana den rak och satte tillbaka.. efter det så fick jag ett övertryck i vattensystemet. och vatten läckte in, den är ganska svårstartad när den är kall kanske man skall tillägga ?...
jag tog då och bytte topplockspackningen till en märkespackningen och termostat och symtomen försvann förutom att den vart svårstartad.... ? kanske hjälper något ?
Okay.. jag röstar för en spricka i antingen topplock eller block.
Tyvärr..
Mvh Tommy
Okej tackar ... =/.. men hur konstaterar jag detta lättast ? ?
men en fråga innan är det samma block till Ft och F motorerna .. ? Har en f motor liggandes hemma kanske kan ta det blocket fast skicka över allt vad motorinnehåll heter ??
Tyvärr..
Mvh Tommy
men en fråga innan är det samma block till Ft och F motorerna .. ? Har en f motor liggandes hemma kanske kan ta det blocket fast skicka över allt vad motorinnehåll heter ??
Mvh // Charlie
Verkstäder har en typ av pulvet som visar eventuella sprickor. Vet inte säkert hur det där fungerar.
Ang de olika blocken.. har jag inget svar på. Men jag TROR att de är samma.
Tyvärr..
Mvh Tommy
Mvh // Charlie
Verkstäder har en typ av pulvet som visar eventuella sprickor. Vet inte säkert hur det där fungerar.
Ang de olika blocken.. har jag inget svar på. Men jag TROR att de är samma.
Ska gå att borra upp en kanal i F blocket som är typ pluggad från fabrik (alltså där oljereturen sitter på ditt "turboblock")... Annars får du väll göra som alla andra som turbokonverterar sina F'are, oljereturen rakt ner i tråget!
Ska gå att borra upp en kanal i F blocket som är typ pluggad från fabrik (alltså där oljereturen sitter på ditt "turboblock")... Annars får du väll göra som alla andra som turbokonverterar sina F'are, oljereturen rakt ner i tråget!
Okej så det är det enda som skiljer på ett "turboblock" och ett " F " block då ?
Okej så det är det enda som skiljer på ett "turboblock" och ett " F " block då ?
Mvh // Charlie
Ja, vad jag vet iallafall...om det inte är ett block från 90 och framåt, för då hade de oljekylda kolvar o starkare stakar.. Men blocket tror jag är desamma!
Mvh // Charlie
Ja, vad jag vet iallafall...om det inte är ett block från 90 och framåt, för då hade de oljekylda kolvar o starkare stakar.. Men blocket tror jag är desamma!
Okej tackar så mycket då blir det att göra ett komp test på nuvarande motor och se om kolvringarna är dåliga för inför den "nya" motorn lär de bli ny topp och nya kolvringar isånafall