Trött på dagens problem, införskaffning av 531 topp...?

Shallie
15 december 2008 · 730 Inlägg

Hejsan, har återigen fått problem med den toppen som sitter på då jag hela tiden får vatten i oljan och ett övertryck i vattnet,,, blir inte av med detta problem trots alla konstiga metoder,

Funderar nu på att byta toppen och slår direkt på en 531 topp med passande kam, kanske en Vx3 kam ?..
Gör detta stor skillnad i effekt/bränsleförbrukning ??
Vad ligger dessa på begangnade ?
smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
te_wik Forummoderator
15 december 2008 · 12 813 Inlägg

Det är inte så att du har en spricka i blocket då?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Shallie
15 december 2008 · 730 Inlägg

te_wik skrev:
Det är inte så att du har en spricka i blocket då?

Mvh Tommy

Har fått detta förslaget också.. men vägrar inse att de kan vara så =/ men det vart bra ända tills jag tog den ut på en tur och laddade turbon ganska friskt då hände samma sak igen :S... Men hur kan ja lättast kolla spricka i toppen ?...

och till frågan.. är det samma block i Ft och i F motorn ?

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
te_wik Forummoderator
15 december 2008 · 12 813 Inlägg

Shallie skrev:

te_wik skrev:
Det är inte så att du har en spricka i blocket då?

Mvh Tommy

Har fått detta förslaget också.. men vägrar inse att de kan vara så =/ men det vart bra ända tills jag tog den ut på en tur och laddade turbon ganska friskt då hände samma sak igen :S... Men hur kan ja lättast kolla spricka i toppen ?...

och till frågan.. är det samma block i Ft och i F motorn ?

hmm.. det är inte turbon då som läker? Är den vatten / olje kyld?

Mhv Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Shallie
15 december 2008 · 730 Inlägg

te_wik skrev:

Shallie skrev:

te_wik skrev:
Det är inte så att du har en spricka i blocket då?

Mvh Tommy

Har fått detta förslaget också.. men vägrar inse att de kan vara så =/ men det vart bra ända tills jag tog den ut på en tur och laddade turbon ganska friskt då hände samma sak igen :S... Men hur kan ja lättast kolla spricka i toppen ?...

och till frågan.. är det samma block i Ft och i F motorn ?

hmm.. det är inte turbon då som läker? Är den vatten / olje kyld?

Mhv Tommy

Vattenkyld.... För toppen vart skev och jag tog den till en polare som plana den rak och satte tillbaka.. efter det så fick jag ett övertryck i vattensystemet. och vatten läckte in, den är ganska svårstartad när den är kall kanske man skall tillägga ?...

jag tog då och bytte topplockspackningen till en märkespackningen och termostat och symtomen försvann förutom att den vart svårstartad.... ? kanske hjälper något ?

Senast redigerat av Shallie (15 december 2008)

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
te_wik Forummoderator
15 december 2008 · 12 813 Inlägg

Okay.. jag röstar för en spricka i antingen topplock eller block.

Tyvärr..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Shallie
15 december 2008 · 730 Inlägg

te_wik skrev:
Okay.. jag röstar för en spricka i antingen topplock eller block.

Tyvärr..

Mvh Tommy

Okej tackar ... =/.. men hur konstaterar jag detta lättast ? ?

men en fråga innan är det samma block till Ft och F motorerna .. ? Har en f motor liggandes hemma kanske kan ta det blocket fast skicka över allt vad motorinnehåll heter ??

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
te_wik Forummoderator
15 december 2008 · 12 813 Inlägg

Shallie skrev:

te_wik skrev:
Okay.. jag röstar för en spricka i antingen topplock eller block.

Tyvärr..

Mvh Tommy

Okej tackar ... =/.. men hur konstaterar jag detta lättast ? ?

men en fråga innan är det samma block till Ft och F motorerna .. ? Har en f motor liggandes hemma kanske kan ta det blocket fast skicka över allt vad motorinnehåll heter ??

Mvh // Charlie

Verkstäder har en typ av pulvet som visar eventuella sprickor.
Vet inte säkert hur det där fungerar.

Ang de olika blocken.. har jag inget svar på. Men jag TROR att de är samma.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Shallie
15 december 2008 · 730 Inlägg

te_wik skrev:

Shallie skrev:

te_wik skrev:
Okay.. jag röstar för en spricka i antingen topplock eller block.

Tyvärr..

Mvh Tommy

Okej tackar ... =/.. men hur konstaterar jag detta lättast ? ?

men en fråga innan är det samma block till Ft och F motorerna .. ? Har en f motor liggandes hemma kanske kan ta det blocket fast skicka över allt vad motorinnehåll heter ??

Mvh // Charlie

Verkstäder har en typ av pulvet som visar eventuella sprickor.
Vet inte säkert hur det där fungerar.

Ang de olika blocken.. har jag inget svar på. Men jag TROR att de är samma.

Mvh Tommy

Okej.. hur är det med returen från turbon ? ?

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
te_wik Forummoderator
15 december 2008 · 12 813 Inlägg

No comment på de - då har jag ingenting sagt..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Shallie
15 december 2008 · 730 Inlägg

te_wik skrev:
No comment på de - då har jag ingenting sagt..

Mvh Tommy

tack så mycket för hjälpen smile.. Någon annan som vet hur det blir med oljereturen från turbon om jag byter till ett F block ? smile)

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
-Sjoblom- snel hest
15 december 2008 · 152 Inlägg

Ska gå att borra upp en kanal i F blocket som är typ pluggad från fabrik (alltså där oljereturen sitter på ditt "turboblock")... Annars får du väll göra som alla andra som turbokonverterar sina F'are, oljereturen rakt ner i tråget!

Jeep Cherokee chief "Chefen" (1979)
Opel Ascona B "Bwopel" (1977)
Volkswagen Bubbla "BAW" (1968)
Shallie
16 december 2008 · 730 Inlägg

-Sjoblom- skrev:
Ska gå att borra upp en kanal i F blocket som är typ pluggad från fabrik (alltså där oljereturen sitter på ditt "turboblock")... Annars får du väll göra som alla andra som turbokonverterar sina F'are, oljereturen rakt ner i tråget!

Okej så det är det enda som skiljer på ett "turboblock" och ett " F " block då ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
-Sjoblom- snel hest
16 december 2008 · 152 Inlägg

Shallie skrev:

-Sjoblom- skrev:
Ska gå att borra upp en kanal i F blocket som är typ pluggad från fabrik (alltså där oljereturen sitter på ditt "turboblock")... Annars får du väll göra som alla andra som turbokonverterar sina F'are, oljereturen rakt ner i tråget!

Okej så det är det enda som skiljer på ett "turboblock" och ett " F " block då ?

Mvh // Charlie

Ja, vad jag vet iallafall...om det inte är ett block från 90 och framåt, för då hade de oljekylda kolvar o starkare stakar.. Men blocket tror jag är desamma!

Jeep Cherokee chief "Chefen" (1979)
Volkswagen Bubbla "BAW" (1968)
Opel Ascona B "Bwopel" (1977)
Shallie
16 december 2008 · 730 Inlägg

-Sjoblom- skrev:

Shallie skrev:

-Sjoblom- skrev:
Ska gå att borra upp en kanal i F blocket som är typ pluggad från fabrik (alltså där oljereturen sitter på ditt "turboblock")... Annars får du väll göra som alla andra som turbokonverterar sina F'are, oljereturen rakt ner i tråget!

Okej så det är det enda som skiljer på ett "turboblock" och ett " F " block då ?

Mvh // Charlie

Ja, vad jag vet iallafall...om det inte är ett block från 90 och framåt, för då hade de oljekylda kolvar o starkare stakar.. Men blocket tror jag är desamma!

Okej tackar så mycket smile då blir det att göra ett komp test på nuvarande motor och se om kolvringarna är dåliga wink för inför den "nya" motorn lär de bli ny topp och nya kolvringar isånafall wink

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
16 december 2008 · 137 Inlägg

"Standardpriset" för en 531-topp på begagnatmarknade har länge varit ca 1500:-.

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Shallie
16 december 2008 · 730 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
"Standardpriset" för en 531-topp på begagnatmarknade har länge varit ca 1500:-.

Okej smile men 1500 för en fräch topp är inge farligt pris i min mening smile men ingen som vet vart/vadkolvringar till min motor kan kosta ?? smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Shallie
16 december 2008 · 730 Inlägg

audi100turboQuattro skrev:
fick kolvringar vevlagar o ramlager för 950kr smile autoexperten

Kolvringar till alla kolvarna ? yikes

Du råkar inte ha art:nr kvar om det är samma motor vi har vill säga.. fattade nada av den sidan smile)

Senast redigerat av Shallie (16 december 2008)

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Shallie
16 december 2008 · 730 Inlägg

audi100turboQuattro skrev:

Shallie skrev:

audi100turboQuattro skrev:
fick kolvringar vevlagar o ramlager för 950kr smile autoexperten

Kolvringar till alla kolvarna ? yikes

Du råkar inte ha art:nr kvar om det är samma motor vi har vill säga.. fattade nada av den sidan smile)

nej, ja allt men har ju köp x antal har nog fått lite billigare??men de gav jag iaf smile åk tid ist

aah men då är det inte groteskt dyrt iaf smile införskaffar jag mig 3000 bör jag klara med med en lagom renovering av motorn inkluderat toppen då wink

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Shallie
16 december 2008 · 730 Inlägg

Nu till en följd fråga.. Någon som vet någon internet sida som säljer motordelar till volvomotorer till ett överkommligt pris ?

Tacksam för svar smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang